„Nem vagyok új ember a cégnél”

Két hónap után távozott a Malév átalakításának levezénylésével megbízott brit vezérigazgató, Lloyd Paxton. Utódja Leonov Péter, a Malév igazgatóságának alelnöke lett, aki ezentúl mindkét tisztséget betölti. A Krasznojarkszkban született, Budapesten mérnöknek tanult szakember szerint a Malév színvonalas légitársaság, amely a most elindult átalakításokat követően is minőségi szolgáltatásokat kínál majd.

ttrend • Ne vegye tiszteletlenségnek a kérdést: ön meddig marad a vezérigazgatói székben?

Régóta ismerem a tulajdonosokat, élvezem a bizalmukat. Addig maradok, ameddig szükségük van rám. A megbízást többek között olyan stratégiai feladatok végrehajtására kaptam, mint például a reMAke-program, amelynek célja egyrészt a költségcsökkentés, másrészt a bevételek növelése.

ttrend • Mikorra lehet nyereséges a Malév?

Bízom benne, hogy a terveknek megfelelően 2008 végére már profitot termel a légitársaság. A jelek egyébként máris biztatóak: az idei első félév során javultak a Malév mutatói, jóllehet ez még nem a reMAke-program, hanem korábbi folyamatok eredménye. Az első fél évben a gépek töltöttsége 1,1 százalékkal, augusztusban pedig 2,5 százalékkal volt magasabb az előző év hasonló időszakához képest. Az augusztusi átlagos load factor elérte a nagyon jónak mondható 84 százalékot. Mindeközben bevételeink is nőnek, ráadásul az utasforgalom bővülésénél is nagyobb ütemben, vagyis sikerül egyre több jól fizető utast csábítanunk járatainkra.

ttrend • A kihasználtság növelését szolgálhatja egyes járatok leállítása is. Terveznek-e ilyen lépést?

Mindössze egyet, a négy évvel ezelőtt megnyitott krakkói útvonalat fogjuk a téli menetrendtől bezárni, más célállomásokra, például Madridba viszont több járatot indítunk. A szezonális igényeket figyelembe véve új menetrend szerinti járatok indításának lehetőségét is vizsgáljuk, például Hurghadára és Dubaiba.

ttrend • Ezek a magyar piacon klasszikus charterdesztinációnak számítanak…

Nem ez lenne az első eset. A bangkoki járat az egyik legkedveltebb interkontinentális útvonalunk, amelyet már egész éven át üzemeltetünk, és ahová a téli menetrendben már heti négyszer közlekednek repülőgépeink. Bangkoki járatunk ráadásul nemcsak Magyarországon népszerű, hanem egész Európából vannak rajta utasok.

ttrend • Mik a tervei a charterüzletággal?

Jelenleg vizsgáljuk, mennyire hatékony ez az üzletág. A légitársaságok világában alapvetően két koncepcióra láthatunk példát: vagy nagyon erős, vagy szinte mellékes ez a terület. Mi elsősorban a menetrend szerinti tevékenységre fókuszálunk, és csak szabad kapacitásaink függvényében tudjuk a jövőben is az utazásszervezők kéréseit teljesíteni. Az idei téli szezonban öt tour-operátorral működünk együtt. Ezen a télen a Malév gépei végigrepülnek Afrikán a Kilimandzsáró érintésével egészen Johannesburgig, és ismét lesz charterjárat a Bangkok–Phuket útvonalon is, akárcsak Egyiptomba. Nyáron folytatódott japán charterprogramunk, 17 alkalommal közlekedtek járatok Budapest és japán városok között. Nagy fantáziát látok benne, a japánok imádják a magyar termálvizeket. Jó lenne, ha lenne közvetlen járat a két ország között, de nagy előkészítő munkát igényel, hogy heti három- négy járatot meg tudjunk tölteni. Addig is szövetségi partnerünk, a JAL európai járatait vehetik igénybe a mi utasaink a két ország között.

ttrend • A Malév és az orosz Air Union légiszövetség tulajdonosi köre hasonló. Együttműködnek?

Természetes módon igyekszünk kihasználni a szinergiákat. Egy éven belül konkrét döntéseket hozunk a járathálózatok és a menetrendek öszszehangolásáról. Ráerősítünk az oroszországi útvonalakra, több orosz utast várunk a Malév hálózatán, és több európai utast kívánunk Oroszországba utaztatni. Jelenleg napi egy járatunk közlekedik Moszkvába, de szeretnénk ezt további eggyel bővíteni. A Malév gépei tavasz óta repülnek Jekatyerinburgba, itt a járat kihasználtságát szeretnénk erősíteni. Erre minden esélyünk megvan, hiszen novemberben nyílik meg az Ural menti városban a magyar főkonzulátus, ami jelentősen fellendítheti a forgalmat. Oroszországban eddig csak Szentpéterváron és Moszkvában lehetett magyar vízumot beszerezni. Januártól további lökést adhat a Magyarországra irányuló üzleti és turistaforgalomnak, hogy belépünk a schengeni övezetbe, így a magyar konzulátuson kiadott vízum 25 országba lesz érvényes. 2008. január elseje azért is fontos dátum, mivel az Air Union légiszövetség tagjai egyetlen légitársasággá olvadnak össze, és az Air Union légitársaság belép az IATA-ba.

ttrend • Indítanak-e új útvonalakat Oroszországba?

Az Air Union két gyűjtő-elosztó pontja, Szamara és Krasznojarszk merül fel kézenfekvő lehetőségként, a légügyi egyezmény lehetővé is tenné járatok indítását ezekben a relációkban. Kollégáim vizsgálják ezeket a lehetőségeket.

ttrend • Az Air Union géphiánnyal küzd. Tervezik-e, hogy a Malév gépei kisegítik az Air Uniont?

Erre nincs lehetőség, mivel az orosz szabályozás nem teszi lehetővé, hogy külföldi lajstromjelű gépek repüljenek az orosz belföldi forgalomban. Egyébként az orosz piacra, különösen az onnan külföldre irányuló járatok esetében a jelentős távolságok miatt nagyobb gépek kellenek, a Malév flottája pedig elsősorban rövid és középtávú járatok lebonyolítására alkalmas.

ttrend • Van-e más együttműködés a két cég között?

A Malév százszázalékos tulajdonú leányvállalata, az Aeroplex immár rendszeresen fogadja karbantartásra az Air Union Boeingjeit, sőt mostantól már Moszkvában is dolgoznak a szerelőink. Szeptember 17-én ugyanis megkapta a hatósági engedélyt az Aeroplex Kft. a moszkvai, úgynevezett line maintenance (forgalmi karbantartás) üzemelés megkezdésére. Tizenkét magyar szakember dolgozik Moszkvában a domogyedovói repülőtéren, terveinkben pedig szerepel egy másik Line Station megnyitása 2008-ban Krasznojarszkban. Komoly terveink vannak a Malév Air Toursszal (MAT) is, ugyanis az Air Unionnak működik egy utazási irodai leányvállalata, a „Djula Tours” tíz oroszországi irodával és további képviseletekkel Németországban, Kínában és Tajvanon. Tervezzük, hogy velük ráerősítünk a magyarországi beutaztatásra.

ttrend • Jelentenek-e konkurenciát a Malévnak a fapadosok?

Szerintem a fapados járatok elsősorban a vonatnak és a távolsági busznak jelentenek konkurenciát, mivel két pont közötti olcsó szállításra vállalkoznak. Ezzel szemben a Malév számára az üzleti és a tranzitutasok a legfontosabbak. Nem félünk a fapadosoktól, Ferihegyen például csökkent a fapados járatok száma, míg a Malév piaci részesedése nőtt.

ttrend • Mennyire elégedett a oneworld szövetségi tagsággal?

Az egyik legfontosabb lépés volt a csatlakozás a Malév életében. Jó az együttműködés a többi taggal, ez a foglalásokban és bevételekben is megmutatkozik: hetven százalékkal nőtt a oneworld-partnerek által generált interline bevételünk a csatlakozás óta eltelt első négy hónapban, vagyis teljes jogú tagságunk óta. Különösen sok prémiumutast nyertünk az együttműködés révén.

 ttrend • Mit szól ahhoz, hogy az Unió jövőre kötelezheti a légitársaságokat, hogy a végáraikat hirdessék meg?

A Malévnek itthon előnyös lesz az új szabályozás, mert így az utas számára rögtön kiderül, hogy adott esetben nem a versenytársunké az alacsonyabb végár.

Született: Krasznojarszk
Végzettség: villamosmérnök, Moszkva, gépészmérnök, majd PhD, Budapesti Műszaki Egyetem
Nyelv: orosz, magyar, angol
Hobbi: utazás, olvasás

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.