A „Duna, mint kék szalag”

A közeljövőben mutatja be a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Központ (BTSZK) a társaság megújult arculatát. A ráncfelvarrásnál jóval nagyobb léptékű munka részleteiről Bódis Gáborral, a BTSZK kommunikációs és marketingvezetőjével, és az arculat megvalósításáért felelős Vizi Balázs grafikussal beszélgettünk.

Bódis Gábor: A BTSZK nem csupán nevet váltott a közelmúltban, hanem megújította a szervezeti felépítését is. Ezzel párhuzamosan meg kellett fogalmazni Budapest új turisztikai arculatát. Ahogy a Magyar Turizmus Zrt. az ország turisztikai imázsát építi, Budapestnél ez a mi feladatunk. Komoly változtatásokra volt szükség, mivel az eddigi arculat számos ponton versenyképtelen és elégtelen volt.

Hogyan fogja mindez befolyásolni a város turistaforgalmát?

BG: Ettől persze önmagában nem lesz több turista, de a megújult arculat szimpátiát, figyelmet kelthet a város iránt. A legtöbb terméknél egyébként érdemes időnként megújítani az arculatot.

Mi a lényege az arculatváltásnak?

BG: Nem egyszerű logó- és szlogencserét jelent, hanem sokkal többet annál. Mivel a régióban óriási a verseny a különböző városok között, azokat az eladási érveket is fel kell sorakoztatni a márka mellé, amelyek pozícionálják Budapestet. Ez eddig nem volt eléggé hangsúlyos. A szlogen még nem végleges, de már kezd kikristályosodni. Az egész marketingmunka azzal indult, hogy vonzerőleltárt és versenytárselemzést készítettünk. A városmárka pozícióját, erősségét tekintve arra jutottunk, hogy le vagyunk maradva, szinte minden régiós versenytársunk megelőz minket. Azt találtuk továbbá, hogy a jelenlegi arculat túl összetett, túl színes, grafikai szempontból idejétmúlt, öszvér megoldás. Ezért úgy döntöttünk, hogy az új arculat egyszerű és szép legyen, szerethető és tovább fűzhető.

Technikailag hogy oldották meg a kérdést?

BG: Meghívásos pályázatot írtunk ki grafikai stúdiók, tervezők részére. Ez kétségtelenül nehéz feladat volt számukra, sokkal nehezebb, mint egy konkrét termék esetében. Több szempontot is megadtunk a tervezőknek. Három fogalmat választottunk ki, amelyek köré csoportosítottuk a jellemzőket: összeköt (a város geopolitikai fekvése), felemel (múlt, gazdag építészet), végül feltölt (gyógyvíz, egyedülálló rendezvények), illetve a Duna/víz jelenjen meg az arculatban. A Duna utal azokra az értékekre, amit a víz és a folyó közvetít: folyamatosan megújul, újjászületik, dinamikája van, átlényegül, felfrissít. Múltból táplálkozik és a jövőbe tart, a keleti és a nyugati világot köti össze. Látványos és egyedi megoldást kerestünk, ugyanakkor tény, hogy csak 3 hét volt a leadásra. A beérkezett öt pályamunkát végül egy bizottság értékelte. 3 pályázat tetszett igazán az ötből, végül a bírálóbizottság hölgytagjait egy pont után teljesen magával ragadta az egyik elgondolás. Így esett a választás Vizi Balázs munkájára. De nem fogadtuk el egyből a tervet, adtunk bőven „házi feladatot” Balázsnak.

Vizi Balázs: A négy-öt felvetődött koncepcióból hármat nyújtottam be végül. Ezekből a bíráló bizottság az itt bemutatott elképzelést tartotta továbbgondolásra érdemesnek.

Melyek az új arculat leghangsúlyosabb elemei?

VB: Az emblémában a Duna, mint kék szalag jelenik meg, amely a „rajta áthaladó hidak” mentén hajtva egy könnyed, friss megjelenésű jellé alakul. A jelben indirekt módon megjelenő asszociációk fedezhetőek fel, mint például a szerethető városra utaló szív, vagy a „B” betű. Az új arculatban hangsúlyosan jelen lévő hajtogatott szalag motívum bármely felhasználási területen a tartalom egységes megjelenését biztosítja. A kiválasztott arculati betűtípus egy magyar tervezőgrafikus, Frank Béla munkája. A gyártás alatt levő Budapest Kártyán már az új arculati elemek jelennek meg.

BG: 5 féle Budapest Kártya lesz egyébként ezentúl, fővárosi nevezetességek részletei láthatók rajtuk. A szalag motívum a kártya mellett visszaköszön majd a hirdetéseken is. Az arculatot hamarosan bemutatjuk a szélesebb szakmai közönség előtt, illetve megismertetése céljából 30 másodperces animációs film is készül.

Az alkotó

Vizi Balázs tervező grafikus, a Képzőművészeti Egyetemen diplomázott, mostanában főleg vizualitáson alapuló új reklámeszközök fejlesztésén dolgozik. Egy szoftverfejlesztő csapattal együttműködésben iPad-re is fejlesztenek alkalmazásokat. Most éppen a Magyar Nemzeti Múzeum és Felvinczi Sándor gyűjteményéből álló, Térbe zárt pillanat című, nagy sikerű, sztereó fotográfiákat bemutató kiállítás anyagát fogják adaptálni az eszközre.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.