Nyilvánosan is elérhetővé váltak a hazai médiavállalatok pénzügyi eredményei a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) E-beszámolóján. A Whitereport médiapiaci elemzőcég Mediabrowser szolgáltatása, valamint a 444.hu 2011-re vonatkozó összeállítása alapján megnéztük a 30 legnagyobb árbevételű magyar médiavállalkozás 2012-es pénzügyi teljesítményét.
A 30 legnagyobb árbevételű médiavállalat 2012-ben összesen 203 milliárd 750 millió forint árbevételt ért el, amely 1,4 százalékos, és 2,9 milliárdos csökkenést jelent a 2011-es 206 milliárd 655 millió forinthoz képest. A 30 legnagyobb között 15 nyomtatott lapkiadó, 8 televízió, 3 online vállalat, 2 közterületi cég és 1-1 mozi valamint rádió van. A legtöbb árbevételt a lapkiadók termelték, összesen 91,7 milliárd forintot, utána a televíziók 79,5 milliárd forintot. Mindkét médiatípus csökkent azonban, a lapkiadók 3,3 százalékkal, míg a televíziók 6,2 százalékkal értek el kevesebb árbevételt, mint tavaly.
A legnagyobb 30 között egy új belépő van, de az is csak félig-meddig új. A Kurens Press Média a Híd Rádiót váltotta a Bors napilap megvásárlása után. Az első helyen továbbra is a Magyar RTL Televízió Zrt., az RTL Klub tulajdonosa áll, ahogy a Sanoma is megőrizte második helyét. A legtöbb helyet, hármat, a Lapcom ugrotta (2011: 12, 2012: 9), valamint a Publimont (2011: 16, 2012: 13) és az Epamedia (2011: 19, 2012: 16) közterületi cégek. A legnagyobb visszaeső a helyezések alapján az ATV, összesen hat helyet zuhant vissza, a 23.-ról a 29. helyre.
Ha az árbevételváltozásokat nézzük, akkor százalékban a legnagyobb árbevétel-növekedés a Cinema Citynél volt, 35 százalékkal volt nagyobb az értékesítésből származó nettó árbevétele 2012-ben mint 2011-ben. A Publimontnál 34,4 százalék volt a növekmény. A legnagyobb árbevétel-csökkenést az ATV és a Reader’s Digest produkálta. Előbbi árbevétele 27,9 százalékkal, míg utóbbié 22 százalékkal csökkent.
Az adózás utáni eredmények (nyereségesség) szempontjából nehéz abszolút rangsort állítani, mivel a nyereség vagy a veszteség nagyban függ az év közbeni reorganizációtól, átstrukturálástól vagy vásárlástól és eladástól. Így például hiába volt 2012-ben az RTL Klub publikált adózott eredménye 6,64 milliárd forint, a pénzügyi évben a kábelcsatornák felvásárlása, majd a tulajdonos felé történő továbbértékesítése adta ki ezt az eredményt. A megtisztított üzemi eredménye az RTL-nek így valójában 392,8 milliós veszteséget mutat. Ugyanilyen év közbeni felvásárlás és befektetés okozta 2011-ben a Tv2 és a Cinema City, vagy korábban az Epamedia tetemes veszteségét is, noha a megtisztított üzemi eredményeik sokkal jobbak voltak.
Forrás: Kreatív Online