A németek 2012-ben is szívesen és sokat utaztak

A hagyományokhoz híven a stuttgarti CMT vásár ideje alatt hozták nyilvánosságra a Commerzbank elemzését a világturizmus fejlődéséről és a németek utazási kiadásairól, közölte lapunkkal a Magyar Turizmus Zrt.

Az elemzés szerint a nemzetközi vendégérkezések száma az elmúlt években ugyan lelassult és 2012-ben a sokéves, 4%-os átlag alá csökkenve már csak 3,5%-kal növekedett, mégis rekorderedményt lehetett elkönyvelni: 2012 volt az első év, amikor a világ utazóinak száma átlépte a bűvös 1 milliárdot. (2008: 920 millió, 2009: 875 millió, 2010: 930 millió, 2011: 980 millió fő).

A megelőző évhez képest, amikor a dél- és délkelet-ázsiai, valamint a dél-amerikai országok voltak a legeredményesebbek, a világ csaknem minden régiója pozitív eredményekről tud beszámolni 2012 vonatkozásában. Így Európa is, ahol például a közép- és kelet-európai országok tavaly behozták korábbi „lemaradásukat”, lényegesen több külföldi vendéget fogadva. Míg Görögországba és Olaszországba kevesebb, addig Németországba 7%-kal több külföldi turista érkezett.

Ezáltal – a megelőző két évhez hasonlóan – a németországi turisztikai bevételek erőteljesen növekedtek, elérve a 29,4 milliárd eurót, ami 5,5%-os bővülést jelent. A legtöbb vendég a környező országokból érkezett, és legkeresettebb úti céljaik a repülőterekkel is rendelkező nagyvárosok – Berlin, Frankfurt, München, Düsseldorf, Köln-Bonn – voltak. Németország a pozitív adatok mellett egy másfajta elismerést is elkönyvelhetett: a Travel & Tourism Competitiveness Index felmérésében ugyanis 139 ország közül a maximális 7-ből 5,5 pontot elérve a második helyen végzett turisztikai adottságai és az infrastruktúra fejlettségének szempontjából.

A németek 2012-ben is szívesen és sokat utaztak

2011-hez hasonlóan a világban felmerült számos gazdasági probléma tavaly sem befolyásolta a németek utazási kedvét. A német vállalatok nyereségessége, a munkanélküliség további, több mint 1%-os csökkenése és a bérek emelkedése következtében ugyanis a világ más táján tapasztalható bajok ellenére is érezhetően növekedett az utazások száma. Nőtt továbbá a költési hajlandóság is: így a németek 2012-ben az előzetes becslések szerint 63,8 milliárd eurót költöttek külföldi utazásaik során, ami 3,5%-kal több mint az előző évben. Költés tekintetében az üzleti utazásokra szánt összegek 8,1 milliárd eurót tettek ki, ami 13%-os növekedést jelent. Az egyéni utazók pedig 55,7 milliárd eurót költöttek külföldön (+3%).

Bár az utazási kedv változatlanul nagy és az utazások során kiadott összegek is emelkedtek, a németek 2012-ben a külföldi költések ranglistájában Kína és az USA után a harmadik helyen végeztek. A legtöbb pénzt 2012-ben is Spanyolországban (7,1 milliárd euró, + 5,5%), a drága Svájctól számos német vendéget elhódító Ausztriában (6,8 milliárd euró, + 9%), Olaszországban (6 milliárd euró, +3,5%) és az all-inclusive ajánlatai miatt kiszámítható és kedvelt Törökországban (4,3 milliárd euró, +10%) adták ki. Franciaország a költési rangsorban a negyedik helyről az ötödikre került (4,1 milliárd, +/- 0%). A 6. helyen idén is az Amerikai Egyesült Államok (3,9 milliárd euró), a 7. helyen pedig Hollandia (3,3 milliárd euró) végzett.

Általánosságban elmondható, hogy a németek az előző évekhez hasonlóan tavaly is nagyon figyeltek a kiadásaikra, és főként olyan úti célokat választottak, amelyek jól ismertek, kedvező árfekvésűek és közel vannak. Ezért is eshetett sokak választása a szomszédos Csehországra és Lengyelországra, ahol tavaly 1 euró 1,50, illetve 1,40 euró-t ért. A belföldi turizmus szerepe is kiemelkedő Németországban, ahol az üdülések 35%-a realizálódott. 2012-ben a németek 123 millió alkalommal döntöttek amellett, hogy saját hazájukban töltik szabadságukat. Ez 3,5%-os vendégszám és 3%-os vendégéjszaka növekedést jelent, aminek 53%-át a szállodákban eltöltött éjszakák teszik ki (1999: 49%). Saját hazájukon belül a legtöbben továbbra is a déli tartományokba utaztak, illetve városlátogatásra indultak.

A Commerzbank előrejelzése 2013-ra

Az előrejelzések szerint 2013-ban a világgazdaság lassan kilép a stagnálásból. Kína gazdasága – bár csökkenő tempóban – tovább növekszik, az USA gazdasága túljut a válságon, és az euró krízis is megoldódik. Így 2013 tavaszától Európa gazdasága várhatóan erősödni kezd, ami együtt jár az emberek biztonságérzetének fokozódásával. A Commerzbank megítélése szerint az első félévi kivárás után a második félévben a német gazdaságban is erőteljesebb növekedés lesz érzékelhető. A bérek emelkedni fognak, így várhatóan a fogyasztási és ezzel karöltve az utazási kedv is fokozódik majd. A Commerzbank előrejelzése szerint 2013-ban 4%-os növekedés és 66 milliárd eurós költés várható, ami 2009-hez képest 14%-os emelkedést jelent.

S hogy mely országokban? Ott, ahol az ár-érték arány a legjobbnak mondható. Ott, ahol az euró a legtöbbet éri. Hiszen a németek költségtudatossága továbbra is meghatározó lesz. A költségek tervezhetősége miatt preferált rövidebb utazások mellett így megint előtérbe kerülnek a korai foglalások, illetve a last minute utak, valamint a kedvező ár-érték arányú úti célok. Ezek közé tartozik hazánk is: a Commerzbank kimutatása szerint ugyanis a 28 vizsgált, többnyire európai ország között Magyarország a harmadik legjobb ár-érték arányú ország, hiszen Bulgária és Románia után nálunk ér legtöbbet az euró.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.