Az irodák jelentős része úgy érzi, egyre rapszodikusabb a magyar kiutazási potenciál, amely leköveti az ország gazdasági helyzetét. Az utazási piac bizonytalanságait jól illusztrálja, hogy lapunk február végi zártakor több – főképp albérlő – iroda még nem írta alá szerződését főbérlőjével. Utóbbiak pedig a légitársaságokkal nem véglegesítettek mindent. Így táblázatunk mindenképpen csupán előzetesnek tekinthető, mely végleges formáját a később előforduló járattörlések miatt tulajdonképpen majd csak a főszezonban éri el.
Tervezett nyári charterek Magyarországról |
A Turizmus Trend márciusi számában közreadtuk előzetesünket az idén nyárra tervezett charterjáratokról. A táblázattal kapcsolatban több kiegészítő információt kaptunk azóta. Ezen a linken elérhető az aktualizált, frissített táblázat. Kérjük a kollégákat, hogy amennyiben változás történik valamelyik járat esetében, tudassák velünk, hogy táblázatunkat frissíteni, módosítani tudjuk. |
Akadt olyan nagy tour-operátor, nem is egy, amelytől – a korábbi évektől eltérően – most nem kaptunk információkat, így az ő járataikat a légitársaságoktól és albérlőiktől kapott adatok alapján szerkesztettük bele a táblázatba. A Kartago Tours 2012-t nem a turizmus évének kiáltotta ki. Nos, 2013. sem biztos, hogy teljes mértékben az lesz. Álljon itt bizonyítékként az idei tél egzotikumoktól mentes, gyenge charter-szezonja. Sehol egy Mexikó, Thaiföld, Uram bocsá’ Nepál vagy Burma. Tény az is, hogy a tavalyi 28 charterező iroda helyett idén csak 24 adta fejét ilyesmire. Többségük pedig inkább albérlő pár tucatnyi hellyel a nagyok árnyékában. A nagyok maradnak 2013-ban is, kivéve a TUI-t, akik két török albérletig merészkedtek csak az idén.
Charterben tavaly Törökország volt az első
2012-ben a háztartások 35%-a tervezett nyaralást a főszezonban. Később a KSH adatai is megerősítették az alacsony érdeklődést; 3,3 százalékkal csökkent a tavaly külföldre utazók száma. Bár a KSH több mint 12 millió utazást számlált, ennek jelentős hányada egynapos út volt.
{kapcsolodo_fajlok||align=right|width=208}Az év első 9 hónapjában charteres úti célok közül Törökország vitte el a pálmát 46 ezer utassal, Egyiptomra 34 ezren voltak kíváncsiak, Tunéziába pont a fele, 17 ezer repült el. Bulgária és Ciprus 14-14 ezerrel követte őket. Zám Tibor, a Best Reisen ügyvezetője szerint azonban éves szinten Egyiptom nyert.
Zám a cég idei katalógus-bemutatóján saját tapasztalataikról beszámolva tájékoztatott: az utasok tavaly – főleg Spanyol- és Törökországba – az olcsóbb utakat keresték. Tunéziába és Egyiptomba még ha nőtt is az utasszám, a bevételek szerényen növekedtek. A tavalyi szezonban közel 30 ezer charterutast elfuvarozó IBUSZ sem indít új járatokat idén, sőt Rodosz és Mallorca viszonylatban még ritkít is. Növelte viszont a block seat-ek számát Barcelona és Mallorca felé.
Van, aki bizakodó
A tetszhalott állapot ellenére azért idén nyáron is feltűnik a színen egy-egy új charter légitársaság, némelyik utazásszervező bővít is. Vigaszt jelent a Sun & Fun optimizmusa; a cég a tavalyi 13 ezer helyett 18 ezer utassal tervez idénre. Ráadásul több mint 150 szállodát kínálnak az utasaikat a török riviérán. Tunéziában a Caribbean World szállodalánc került partnerei közé. Bizakodó a Taurus Reisen is, amely 144-ről 194,4 millió forintra emelte kaucióját. És ha új desztinációkat nem is vett fel a repertoárba a Best Reisen, Bulgáriába jelentősen bővítette a kapacitását, részben a Wizz Air-re alapozva. Ennek megfelelően a szállodai kínálatuk is bővült, családbarát Dino Club-hálózatuk két hotellel egészült ki. Bulgáriában bővíti a szállodai kínálatát a Robinson Tours is. „Az újítások szükségesek” – emeli ki Jakócs Áron, a Robinson Tours ügyvezetője, aki az idei évet optimistán látja.
Az oroszok hajtják fel az árakat?
„A nyár talán jobb lesz, mint a tél, hiszen a magyarnak az a főszezon” – bizakodik Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezetője. De lemondóan hozzáteszi: honnan is lenne pénze a magyarnak. Ami főleg azért baj, mert a szakma szerint Törökországban az egyre nagyobb erőkkel megjelenő orosz turisták felhajtják az árakat. De ugyanez igaz Egyiptomra is – ismerteti Molnár Judit. Jakócs Áron is elismeri, hogy törökéknél drágulás történt, azonban ez szerinte az ország növekvő népszerűségének köszönhető. Mindenesetre a magyar utazói piacba vetett bizalom jelképeként is felfogható, hogy idén márciusban újra nyit Tunézia idegenforgalmi hivatalának 2011-ben bezárt képviselete. Nagy újdonságokkal nem számolhatunk a desztinációk terén. Maradnak a jól bevált földközi-tengeri nyaralóhelyek, némi Vörös-tengerrel és Portugáliával megspékelve, utóbbiba a TAP block seat-jein repülhetnek az utasok.
Töretlen tendencia, hogy egyre több menetrendszerinti, illetve fapados légitársaság kínál block seat-eket a tour-operátoroknak, ez részben kényszer is, hiszen az elérhető chartergépek száma korlátozott a piacon. Az Air Malta, a Wizz Air, valamint bécsi indulással az Unitravel ibizai útjaihoz ad block-seat-eket az Air Berlin.
Ciprus, Málta, Bulgária és Izrael
Igazi újdonság idén, hogy az Anubis Travel a Wizz Air Tel Aviv-i járatain az izraeli tengerparton kínál üdüléseket. A Green Travel idén először repül Máltára és Bulgáriába. Az egyiptomi Tabába viszont nem repül idén a Kartago, hanem Sharm el Sheikből busszal viszik tovább az utasokat, ahogy Hurghadáról Marsa Alam-ba.
A Taurus idén harmadjára programozza Észak-Ciprust larnacai érkezéssel, busztranszferrel a határ túloldalára. A tavaly még a Malév eltűnését megszenvedő Ciprus idén erős fellendülésre számíthat: nem csak fapadon lehet elrepülni nyaralni, hanem a Travel Service gépével Larnacába charterlánc is indul.
Marokkóban idén nem lesz Marrakesh-i járat. Tenerifei leszállással Agadirba repülnek a gépek. Marokkót ezúttal is a Budavár Tours kínálja egyedül. Finomhangol az IBUSZ a szálláshelyeket illetően mind a szállodák, mind az apartmanok terén. Céljuk a legjobb ár-érték arány kínálása – mondta Komora Zoltán, az IBUSZ turisztikai vezérigazgató-helyettes.
Hozzátette: idén is népszerű a mediterrán tombola, azaz az utas megadja, mennyi pénze van az útra, mivel közlekedne, majd két héttel az utazás előtt tudja meg, hova is megy. Ha görög szigetre megy, akkor sincs mitől tartania, ha sztrájkba lesz, mivel a szigetek nyaraló övezeteit ezek kevésbé érintik – nyugtatott Komora Zoltán. Sokat elbír a legnagyobb görög sziget, Kréta, ahova a Green Travel bővíti kapacitásait. Csakúgy, mint Egyiptomba, ahol új magyar partnerrel dolgoznak idén.
Gépet cserél a Travel Service
A charter légitársaságok közt egy-két új landoló lesz csupán a hazai reptéri betonokon, de alapvetően a Travel Service viszi el idén is a legtöbb utast, még akkor is, ha néha összerúgja a port az utazásszervezőkkel. Még tavaly ősszel lengették be, hogy tervezett tenerifei és bangkoki járataikra közvetlen értékesítésbe fognak az anyacég SmartWingsen keresztül.
Végül a mondott járatok el sem indultak, a társaság inkább áthelyezte gépeit Kanadába és onnan repült karibi úti célokat. Idéntől ráadásul nem az ismert Travel Service-logós Boeing 737-es gépek repítik a boldog nyaralókat közeli tájakra, hanem a lettországi SmartLynx leányvállalat A320-asai közlekednek majd Ferihegyről 189 helyett 180-as kapacitással.
A géptípus-váltás nem tette boldoggá az irodákat: a korábban nálunk állomásozó Boing NextGeneration típusú gépek alacsonyabb fogyasztásuk és nagyobb ülésszámuk miatt költséghatékonyabb megoldást jelentettek a bérlő tour-operátorok számára.
Fapados új szerepkörben
Az már 2012-ben kiderült, hogy a Malév kiesése a charter piacon nem volt annyira drámai, mint az üzleti utazás terén. Új Malévunk idén se lesz, helyette viszont ott a számos szempontból Malév-utódnak tekinthető Wizz Air, melynek dél-európai járatain számos block seat-et vásárolnak az utaztatók. Így lépett be a Wizz a Budapest-Málta útvonalra heti kétszer. És nincs szezon a „magyar turizmus megmentője”, Micheal O’Leary, azaz légitársasága, a Ryanair nélkül. Paphos-i járatukkal a Ciprusra utazók kegyeiért versengenek az Unitravel kínálatában.
Új charter légitársaság a tunéziai Syphax, melynek járatain a Sun & Fun ül albérlőivel. A Wizz Air és a Ryanair tehát egyre jelentősebb szerepet játszik a nyári üdülőpiacon. Pedig az ír fapados vezére korábban még ki is jelentette, hogy utazási irodákkal nem üzletel. Már tavaly is több mint egy tucatnyi útvonalra adtak el block seat-eket a hazai utazásszervezőknek. Idén a járatok száma nagyságrendileg nem változott, de az egyes járatokon együtt ülő irodák száma akár 4 is lehet. A fapadosok és egy-egy olyan hagyományos légitársaság, mint az Aegean és az Air Malta piaci térnyerése a mediterrán térség uniós területén mind látványosabbnak tűnik. Sőt, az egy gépre jutó block-seat vevők számában idén az Air Malta viszi a pálmát öt utazásszervezővel. Lehet, hogy néhány éven belül a magyar piacon az uniós mediterrán úti célok vonatkozásában a hagyományos és fapados légitársaságok átveszik a charter légitársaságok szerepét?
Reptéri capriccio
A hazai légi piaci viszonyok mellett már az is nagy szó, ha egy gép csápra áll a budapesti repülőtéren, és ennek külön marketing értéke is van, mint az Unitravel katalógusában. Az utazási iroda partner légitársaságai közül hárman is – Air Malta, Travel Service, Aegean – utashídról veszik fel az utast. Nem biztos, hogy repül idén Pécs-Pogányról a Base Kft. Tavaly még a Neckermann szervezésében Zakintoszra és Burgaszba szállítottak utasokat. Úgy tudjuk, idén is a Neckermann lenne a chartergazda, de lapzártánk idején még nem volt végleges a szerződés, mivel a NUR egyedül nem tudná tölteni az Embraer 190-est. Úgy sem, hogy a pécsi repülőtér technikai adottságai miatt az egyébként 110 személyes típus csak 90 fővel tud biztonságosan fel- és leszállni.
Debrecenből a hagyományokhoz híven idén is indulnak a charterek a szokásos bulgáriai, egyiptomi, török és tunéziai célállomásokra. Ugyanakkor az immár harmadik éve áhított görögországi charter idén se látszik összejönni.
Debrecen általánosságban ugyanakkor hasít; a tavalyi 50 ezres utaslétszámát idén, tervei szerint, megduplázhatják. 2013-ban várhatóan a Wizz Air adja majd a legnagyobb forgalmat.
Pozsony és Kassa
Az elmúlt időszakban jelentős forgalomcsökkenést elszenvedett pozsonyi reptér is kitüntetett szerepet kap az idei szezonban. Mint Jakócs Áron elmondta: a nyugati országrészben élők és a 10-11 éjszakás utakat kereső családok örülhetnek, hogy Stefanikról Burgaszt, Várnát és Antalyát repüli a Robinson.
A Borsodban és Szabolcsban élők pedig Kassáról repülhetnek, ha Burgaszba vagy Antalyába készülnek. Az Aeolusnál teljesen természetes, hogy Pozsonyból induló járataikon a magyarok is ülnek. 10-11 napos zakintoszi, Karpathos-i, krétai és lefkadai útjaikhoz a pozsonyi indulást javasolják. Ráadásul az iroda foglalásainak 80%-át teszik ki a pozsonyi indulások – tudtuk meg Hajnalova Katarinától, az Aeolus magyarországi igazgatójától.