Az Európai Unió képviselői csütörtök és péntek folyamán fogyasztóvédő szervezetek társaságában arról tárgyalnak az Apple-lel és a Google-lel, hogy átláthatóbbá tegyék az úgynevezett freemium modell, és az ezeket fejlesztő cégek szabályozását. A freemium modell a free és a premium szavak összevonása, és arra utal, hogy egy adott alkalmazás ingyenesen letölthető, de a prémium tartalmak csak egy bizonyos összeg, a mikrotranzakciós díj fejében érhetők el.
Az EU adatai szerint Európában az "appipar" volumene 86,5 milliárd dollár lesz 5 éven belül, szerintük ezért is fontos szigorúbb szabályozást bevezetni, hogy a fogyasztókat ne tévesszék meg a félreérthető (vagy épp elhallgatott) információk, és pontosan tudhassák, hogy mit vásárolnak meg.
"A fogyasztók megtévesztése egyértelműen rossz üzleti modell, ráadásul szembemegy az EU fogyasztóvédelmi törvényeinek szellemével" - mondta Viviane Reding uniós igazságügyi biztos a tárgyalások kezdetét bejelentő sajtótájékoztatón, majd hozzátette, az Európai Bizottság konkrét válaszokat vár a piaci szereplőktől a polgárok és a fogyasztóvédők részéről felmerült aggályokra.
A négy legfontosabb pont, amiben az EU dűlőre akar jutni az Apple-lel és a Google-lel, a következők:
- Az ingyenesként hirdetett játékok nem téveszthetik meg a felhasználót az alkalmazás valódi árát illetően;
- A játékok nem buzdíthatják nyíltan a gyerekeket vagy szüleiket arra, hogy megvásárolják a fizetős elemeket;
- a fogyasztókat pontosan tájékoztatni kell a fizetés folyamatáról, és a vásárlás nem történhet meg az alkalmazás alapértelmezett beállításaival, a fogyasztó tudomása nélkül.
- A kereskedőknek fel kell tüntetnie egy emailcímet, amelyen keresztül a fogyasztók kapcsolatba léphetnek vele vásárlás után.
Január közepén számolt be arról a Kreatív Online, hogy az Apple megegyezett az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsággal (Federal Trade Commission - FTC), hogy 32,5 millió dollár értékben kártalanítja azokat a fogyasztókat, akiknek gyermekei az engedélyük nélkül vásárolt az App Store-ban, vagy hajtott végre mikrotranzakciót egy alkalmazáson belül.
Forrás: Mashable/Kreatív Online