Az Év Boltja 2015 – Borháló Liget

Az Év Boltja 2015 szakmai zsűrije a kereskedelmi lánchoz tartozó sarki bolt kategóriában a budapesti Borháló Ligetnek ítélte az első díjat. A díjazott üzlet tulajdonosát, Csizmadia Miklóst kérdezte az Élelmiszer a nyertes üzletről, illetve a Borháló hálózatról.

Hogyan indult és épült fel a Borháló hálózata?

A Borháló egy franchise borkereskedés-hálózat. A történet két és fél éves, a felfutás gyors volt, mára országszerte a hálózatnak több mint ötven tagja van. A tulajdonosoknak eredetileg nem sok közük volt a borhoz, csak hobbiszinten foglalkoztak vele, illetve szerették a jó bort. Az egyik alapító, egy magyartanár, amatőr borkedvelő volt, de mára profi borszakértővé képezte magát. Egy másik tulajdonos a logisztikáért, egy harmadik pedig a marketingért felel, és nagyon szépen működtetik a rendszert. Úgy gondolom, talán ez a „szakmán kívüliség” kellett ahhoz, hogy higgyenek abban, ez a koncepció megvalósítható. Első nekifutásra – borszakíróként és borbírálóként – talán én is azt mondtam volna, hogy nagyon jó ötlet, de a gyakorlatban kizárt, hogy működjön. A kezdetekkor, amikor még csak egy-két bolt működött, a borászok nem nagyon lelkesedtek az ötletért, hogy nagyobb mennyiségben, kiszerelésben töltsenek le bort. Mára megfordult a trend, eljutottunk odáig, hogy saját borhálós címkés/csomagolású termékeink vannak, amelyeknek mi mondjuk meg a fajtaösszetételét, és az összetevők arányát is mi határozzuk meg. Ezeket a borokat ilyen címkével, kiszerelésben, fajtaösszetételben kizárólag a Borháló szaküzletekben lehet megtalálni.

Hogyan csatlakozott a Borháló franchise hálózathoz?

Korábban is volt közöm a borhoz, egy ügynökségnél dolgoztam, ahol szőlős/boros EU-s támogatások kifizetését bonyolítottuk. Nagyon szerettem azt a munkát, de kilenc év után úgy gondoltam, váltanom kell. Itt jobban ki tudok teljesedni, konkrétan mérhető a munkám eredményessége, nem mindegy, hogy egy alsó kategóriás vagy egy csúcsbort adok el, rajtam múlik. Ha valakit nem tudok rábeszélni a vásárlásra, csak magamat hibáztathatom. Egy éve nyitottam meg ezt az üzletet, nem messze a Keleti pályaudvartól, bérelem a helyiséget, én vagyok a tulajdonos-üzletvezető.

Mi a Borháló koncepciójának lényege?

Ez az ötlet „az utcán hevert”, csak le kellett hajolni érte. A koncepció lényege, hogy jó minőségű, hazai borokat – többnyire az év borászainak és pincészeteinek termékeit – kínálunk nagy kiszerelésben, megfizethető áron. A Borháló tulajdonosai kitalálták, hogyan lehet ezeket a borokat olcsóbbá tenni, újragondolták a csomagolást – a dugótól a címkén keresztül egészen a palackokig. Ha ezeken tudunk spórolni, akkor a legnevesebb borászok borait is jó áron tudjuk kínálni. Korábban mindenki ódzkodott ezektől a kiszerelésektől, pedig a PET-palack nem az ördögtől való. Ha nem az elkápráztatás a célunk, hanem például nagyobb társaság gyűlik össze, amikor mennyiség kell, ugyanakkor nem akarunk a minőségről lemondani, ideális megoldást jelentenek ezek nagyon jó ár-érték arányú, nagyobb kiszerelésű borok. Itt van például ez a remek – itthon és külföldön is aranyérmes – 2014-es rozé, amiből egy 0,75 literes palack 1790 forintba kerül, míg ugyanennek a bornak literje borzsákos kiszerelésben 1150 forint – és ez nem kis különbség. Mi megteremtettük a választás lehetőségét a vevőknek, megtalálhatók itt a hagyományos kiszerelésű üvegpalackos borok is, de a fő csapásirány mégsem ez, hanem a kétliteres műanyag PET palackok, a 3, 5, 10 literes bag-in-boxok vagy ennek a továbbfejlesztett verziója, a Magyarországon először nálunk alkalmazott borzsákos kiszerelés. A koncepció különlegessége, hogy mi nem árulunk zsákbamacskát, nálunk vásárlás előtt meg lehet kóstolni a borokat. Mindenkinek azt ajánlom, ne a címke alapján válasszon bort, ezért mi úgy győzzük meg az embereket, hogy adunk kóstolót. A koncepció része, hogy rendszeresen tartunk borkóstolókat, kitelepülünk különböző rendezvényekre, de a legfontosabb, hogy ha valaki betér hozzánk, érezze, személyesen foglalkoznak vele.

Mit vállal és mit kap érte cserébe az, aki belép a Borháló franchise hálózatába?

Nagyon megkönnyíti a dolgunkat, hogy egy franchise rendszerhez csatlakoztunk. Van egy egyszeri belépési díj, illetve egy havi franchise-díj, amiért biztosítják a heti kiszállítást, az informatikai támogatást, a weboldal működtetését – gyakorlatilag minden segítséget megkapunk. Nem kell a 22 borvidék rengeteg borászával tartanunk a kapcsolatot, ezt a központ lebonyolítja helyettünk. Ugyanakkor mégis mi állunk a sor végén, mi találkozunk a vásárlókkal, a mi rátermettségünkön múlik, hogy milyen gyorsan tudjuk értékesíteni a készletünket. Van egy vaskos franchise-kézikönyv, amiben mindent részletekbe menően szabályoznak, például hogy a padlót milyen színkódú zöldre kell festeni. Barkácsolt polcok, patinás dísztárgyak, levert vakolat, fehérre festett falak, egyébként minimál dizájn, ezek jellemzik a Borháló boltjait. Így lehet biztosítani, hogy a belépő egy borpince hangulatát érezze. Próbálunk emberközeli környezetet teremteni. Minden boltunkban szakember van, aki segít a vevőnek, ha igény van rá, elmondja, mi a különbség két évjárat között, és ha kell, ételekhez bort tud ajánlani. Minden Borháló-üzletben klímaberendezés működik, a központi borhőmérő a szentendrei központban jelez, ahonnan szólnak, ha a hőmérséklet egy bizonyos érték fölé emelkedik.

Milyen marketingtevékenységgel, akciókkal támogatják a hálózat munkáját?

Nagyon sok marketingakciónk van. Rendszeresen részt veszünk prémiumboros rendezvényeken, ezeket vásárlói promóciókkal is támogatjuk. Nagyon komoly informatikai háttér áll mögöttünk, törzsvásárlói kártyát működtetünk, havonta átgondoljuk, milyen előnyöket kínáljunk törzsvásárlóinknak. Folyamatosan vannak akciós boraink, ezek havonta/kéthavonta cserélődnek. Ezek között megtalálhatók kis és közepes pincészetek bora is. Pontrendszert működtetünk, minden ezerforintos vásárlás után jár egy pont, amelyet kedvezményes borvásárlásra vagy ingyenes borkóstoló-részvételre lehet váltani. Két-három hetente rendezünk borkóstolót, borász vendégekkel, új borok bemutatásával, évjáratok összehasonlításával. A vevőim nagy része fiatal felnőtt, ők igénylik a kóstolót, javasolják, hogy milyen borászokat hívjak meg, illetve milyen borokból tartsunk kóstolót – számtalan lehetőség van.

2014 – „Az év legdinamikusabban fejlődő franchise hálózata.”

2015 – „Az év innovatív franchise hálózata.”

„Hagyjuk a drága csomagolást, asztalra a legjobb magyar borokkal!”

„Nálunk más a mÉrték.”

„Az üzletben a vásárlók megtalálják 22 borvidékünk kiváló borait 0,75 literes üvegpalackos, 1,5 literes magnum palackos, 2 literes műanyag PET palackos, 3, 5, 10 literes Bag-in-box-os, illetve a Magyarországon először a Borhálóban bevezetett 3 literes borzsákos kiszerelésben.”

„Az üzlet kialakításánál ügyeltünk arra, hogy a belépő
 vásárlót a látvány egy borospince hangulatára emlékeztesse. Ezt a célt szolgálják a mestergerendák, a vakolatlan, fehér téglafal, a dísztárgyak, a palackokból kialakított lámpatestek. A borvidékek jól láthatóan ki vannak írva, alattuk sorakoznak az adott borvidék borai, a nagy kiszerelésű boroktól egészen a csúcsborokig, a választás megkönnyítendő az áruk és kiszerelésük szerint csoportosítva. A havonta változó akciós borok egy hordóra vannak kihelyezve.”

„22 borvidék átlagban 350 bora szerepel a kínálatban.”


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.