A Magyar Szállodaszövetség elnöksége megdöbbenve fogadta a Turizmus Trend 2011. március 21-i on-line kiadásában a „Szállodák és csillagok” című cikket. Az a véleményünk, hogy egy, a turizmus, a szállodaipar kérdéseivel is foglalkozó szakmai lapban egy ilyen aktuális témáról megjelenő cikk esetében szükséges lett volna a Hotelstars minősítési rendszert működtető Magyar Szállodaszövetséget véleményét is kikérni.
Bár a www.hotelstars.hu honlapon, úgy gondoljuk, minden lényeges információt transzparens módon összefoglaltunk, s bemutatunk a szállodák minősítése iránt érdeklődő vendégeknek, s a rendszerről ismereteket szerezni, vagy ahhoz csatlakozni kívánó szakmabelieknek, mégis az alábbiakban szeretnénk tájékoztatást adni a cikkben felvetett néhány kérdéssel, észrevétellel kapcsolatban.
A szerző válaszolA MSZSZ elnöksége által megdöbbenéssel fogadott írásunk nem azzal foglalkozott, hogy miért indokolt, mennyire nagyszerű dolog egy közös minősítési rendszer működtetése. Ezzel, illetve a Magyar Szálloda Szövetség minősítési rendszer kialakításával kapcsolatos terveivel, munkájával szerkesztőségünk korábban már foglalkozott. Mostani írásunk ötletét azok, a sajtóban február elején megjelent írások adták, amelyek egyértelműen állították, hogy a jövőben a szállodák minőségét csak az MSZSZ által bevezetett minősítési rendszerben lehet csillagokkal jelölni. Tájékozódásunk alapján rá kellett jönnünk, hogy az állítást nem az újságírók találták ki, az így szerepel az MSZSZ, illetve a minősítéshez létrehozott vállalkozásának anyagaiban. Közben több közismert vidéki szállodavezetőt is megkérdeztünk az MSZSZ rendszeréről, akik a szövetség tagjaként névvel nem kívántak szerepelni, de szívesen elmondták véleményüket. Ilyen előzmények után cikkünk megírásánál az egyik fő kérdés az volt, mi lesz azokkal a szállodákkal, amik július 1. után is a régi rendszer szerint jelzik minőségüket. Emellett alapvetően azt szerettük volna kideríteni, megfelelő jogalappal állítja-e az MSZSZ, illetve a minősítéshez létrehozott vállalkozása, hogy kizárólagos jogot kapott a csillagok osztására. Az ügyben érintett hivatalos szervek válaszát cikkünkben olvashatják. Az újságírás szabályai szerint lehetőséget akartunk adni az MSZSZ-nek is, hogy álláspontját alátámassza. Erdei János megkeresésekor arra kért, hogy forduljak Kovács István főtitkárhoz a Hotelstars Union ügyben, mert ő a téma gazdája. Győrffy Árpád |
Mi tette lehetővé, és szükségessé a szállodaminősítések új rendszerének bevezetését?
Az európai jogharmonizáció keretében döntött úgy a Kormány a 239/2009. (X.20.) sz. rendeletében, hogy a kereskedelmi szálláshelyek – panziók, kempingek, falusi szálláshelyek, szállodák, stb. – korábbi kötelező minősítését önkéntessé teszi, s az egyes kereskedelmi szálláshelyek szövetségeit jogosítja fel az adott szálláshelytípus minősítési követelményeinek kidolgozására, a minősítési rendszerek működtetésére. Ennek megfelelően a szállodák minősítési rendszerének kidolgozásával a Magyar Szállodaszövetséget bízta meg a kormányrendelet és Szövetségünk e felhatalmazás birtokában csatlakozott alapító tagként 2009 decemberében a Hotelstars Unionhoz. Ezt követően az új minősítési rendszer előkészítése során az MSZSZ, mint a Hotelstars Union alapító tagja, s Magyarországon kizárólagos képviselője, a Szellemi Termék Nemzeti Hivatalánál kezdeményezte a „szálloda csillaggal Hotelstars - logo” védjegyeztetését.
Mi a Hotelstars Union?
Az Európai Unió tagországaiban eltérő követelmények alapján, s eltérő módszerekkel történt évek óta a szállodák minősítése. A tagállamok többségében a nemzeti szállodaszövetségek dolgozták ki általában 1-5*-ig az egyes kategóriák minőségi kritériumait, s végezték az esetek többségében önkéntességen alapuló szállodai osztálybasorolást. Ugyanakkor vannak olyan országok – kisebbségben -, ahol az állam turisztikai hatóságai önállóan, másutt a szakmai szövetségekkel együttműködve határozzák meg az egyes kategóriák besorolásának szempontjait, végzik a tényleges kategorizálást. Miután az EU-ban fogyasztóvédelmi oldalról az utóbbi években egyre inkább erősödik a szállodás szakmával szemben az az igény, hogy az egyes tagországok szállodái minősítése közérthető legyen, a HOTREC (az EU tagországok szálloda- és vendéglátó szövetségeinek ernyőszervezete, amelynek az MSZSZ is tagja) arra ösztönözte tagszövetségeit, hogy harmonizálják a szállodai osztálybasorolási rendszereket. Ilyen előzmények után döntött úgy 7 EU tagország – Ausztria, Csehország, Hollandia, Magyarország, Németország, Svájc, Svédország -, hogy alapvetően a német minősítési rendszer adaptálásával teljesen egységes követelmények, s minősítési eljárás alapján fogják a 7 országban található 17.000 szálloda osztályba sorolását végezni. Ezek a követelmények, az eljárási rend közérthető módon megtalálhatók a www.hotelstars.hu honlapon.
Miben különbözik a korábbi hazai szállodai minősítési rendszertől és gyakorlattól a Hotelstars Union rendszere?
Magyarországon a korábbi szállodai minősítések gyakorlatát az 54/2003. (VIII.29.) GKM rendelet szabályozta. Eszerint csak akkor lehet egy szállodát működtetni, ha elvégezték annak kötelező osztályba sorolását. Ez önértékeléssel történt, olyan formában, hogy a szálloda az adott osztályra vonatkozó követelmények szerint értékelte magát, ezt az önértékelést továbbította a Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnak, ahol erről mindennemű ellenőrzés nélkül egy igazolást kiadtak, amit 5 évente meg kellett ismételni. Ez az eljárás a szálloda részére díjmentes volt. Bár fenti rendelet ellenőrzési jogosultságot biztosított a hotelek osztályba sorolását illetően a területi jegyzőnek és a Fogyasztóvédelmi Hatóságnak, mégis tárgyszerűen megállapítható, hogy ezzel az érintettek kapacitás és kellő szakmai hozzáértés hiányában, érdemben nem tudtak foglalkozni. Erre utal az is, hogy az elmúlt években számos olyan „.. *-os szállodáról” tudunk úgy a Fővárosban, mint vidéken, amikor pl. egy sokemeletes ház egy-kettő lakószintjén lakások átalakításával, vagy egyéb módon alakítottak ki „szállodákat”, amelyek aztán különböző szobafoglalási rendszerekben, mint hotelek jelentek meg, s amelyek közel sem teljesítették az adott kategória követelményeit. Ezzel az egész magyar szállodaipar, turizmus hírnevének súlyos károkat okoztak.
A Hotelstars Union a vendégek megkérdezése alapján kialakított követelményrendszer szerint minősíti a szállodákat. A csatlakozás önkéntes, a jelentkezés után itt is önértékelésre kerül sor, de a nagy különbség, hogy az MSZSZ gyakorló szakemberekkel leellenőrzi, hogy az önértékelés a valóságnak megfelel-e. Ellenőrzés nélkül tehát csatlakozó szálloda nem használhatja a „csillagokat”. A követelményeket teljesítő szállodával 4 évre szóló ún. „védjegyhasználati szerződés” megkötésére kerül sor, ami tartalmazza a szálloda jogait és kötelezettségeit. Eszerint a szálloda jogosult a besorolást jelző „csillagok” használatára, s felelős a követelmények folyamatos betartásáért a 4 éves időszak alatt. Ezt a minősítési eljárást 4 évente meg kell ismételni, mivel a követelményeket is – a vendégigények, a szállodai technológiák változásával – ilyen időközönként felülvizsgálják. A Hotelstars Unionhoz való csatlakozásnak a szálloda nagyságától és kategóriájától függően kialakított tarifája van, ami tartalmazza a minősítést végzők, a védjegytábla, s az egész rendszer működésének költségeit.
Miért előnyös a Hotelstars Union rendszerhez való csatlakozás?
A Hotelstars Union 2009 decemberi megalakítása óta tagjainak száma 7-ről 11-re emelkedett a Balti országok – Észtország, Lettország, Litvánia és Luxemburg- csatlakozásával, jelezte belépési szándékát Szlovákia is, de érdeklődés mutatkozik az Európai Unión kívülről, pl. Szerbia, Törökország, Izrael részéről is. A már csatlakozott országokban 180 millió fős piac számára harmonizálódik egy fontos fogyasztóvédelmi szempont: a szállodák minőségét meghatározó kritériumrendszer. A Hotelstars Union tagjainak az a szándéka, hogy elsősorban az Európai Unióban kívánják bővíteni tagjaik számát, szeretnék elterjeszteni az egységes szállodai minősítési rendszert. AZ MSZSZ álláspontja szerint a hazai csatlakozó szállodák számára ez azért előnyös, mert így a magyar szállodák is a európai nemzetközi szállodaüzemelési, szolgáltatási trendekhez alkalmazkodnak, így javul minőségük. Emellett a beutazó turizmusunk szempontjából meghatározó piacokról – osztrák, svájci, német, cseh, holland – nagy számban érkező vendégek nyilvánvalóan előnyben részesítik azokat a szállodákat, amelyek az otthon is megszokott minőséget kifejező logoval jelennek meg, tehát a vendég tudja, hogy mire számíthat. Emellett a Hotelstars Union tagjai a csatlakozó szállodákból közös adatbázis hoznak létre, s tárgyalásokat kezdtek a nagyobb on-line travel agentekkel (HRS, Expedia, Tripadvisor, stb.), hogy azok is vegyék át a Hotelstars logo használatát az együttműködő partnerszállodák minősítésének jelzésére. Ez további előnyt jelent szállodáink részére.
Fentiek mellett az MSZSZ felvette a kapcsolatot az MT Zrt-vel, hogy az honlapjain, kiadványaiban ugyancsak megkülönböztetve szerepeltesse a Hotelstars rendszerben minősített szállodákat.
A Hotelstars Union szállodai minősítési rendszer elismertségét igazolja, hogy azt 2011. március 4-én az Európa Parlamentben a rendszer alapítóinak lehetősége volt bemutatni az EU képviselőknek, akik azt támogatólag fogadták, s arra ösztönözték a szállodás szakma képviselőit, hogy további EU tagországok is vegyék át ezt a rendszert.
Ki kell e dobni prospektusokat, evőeszközöket, törülközőket, ágyneműt stb. a Hotelstars minősítés miatt?
Ha egy minősítésre jelentkező szálloda megfelel korábbi, s az elérni kívánt kategória követelményeinek, tovább üzemel változatlanul, ugyanazokkal az eszközökkel, anyagokkal. A Hotelstars logoval ellátott új táblát – melynek ára benne van a névjegyhasználati díjban – kell elhelyeznie a szálloda bejáratánál. Mikor az új prospektusait, egyéb nyomtatványait megrendeli - ha a korábbiak kifogynak – akkor ajánlatos a Hotelstars logot azokon, a honlapján, különféle nyomtatványain megjeleníteni, hiszen ez a hotel érdeke, annak marketing értéke van. A cikkben levő azon megjegyzés, amely szerint „evőeszközöket, ágyneműt, a fürdőszobába bekészített szappant stb. ki kellene dobni” – egy szakember, egy gyakorlott szállodaüzemeltető számára – nem életszerű, hozzá nem értésről tanúskodik.
Sokba kerül a Hotelstars minősítésben levő részvétel ?
A korábbi rendszerhez képest, mikor a szállodák osztályba sorolása egy önminősítésen alapuló bejelentés alapján történt, s díjmentes volt, az új rendszerhez való csatlakozás természetesen többe kerül. Ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy a megállapított díjak - melyek kialakításánál figyelemmel voltunk a szállodák minőségére és szobaszámára – nem túlzottak. Különösen, ha azt is figyelembe vesszük, hogy ezek a díjak 4 évre szólnak, hogy a 4 év múlva esedékes 2. minősítésnél a díj már csökken a tábla költségével. Az első minősítésnél a legalacsonyabb díj 145.000.- Ft + ÁFA 4 évre, egy 100 szobánál nem nagyobb 1-3* csillagos szálloda esetében. Tehát egy évre nettó 36.000.- Ft azon szállodáknak, melyek nem tagjai az MSZSZ-nek. A tagszállodák ebből 25 % kedvezményt kapnak.
Véleményünk szerint az eljárási díjak, tekintettel a Hotelstars vázolt előnyeire, az ellenőrzés biztosította minőségi garanciára - nem tekinthetők túlzottnak.
Azt is látni kell, hogy a Magyar Szállodaszövetség a minősítések végzésével egy korábban az állam által ellátott feladatot vállalta át, hogy annak minden előkészítési, jogi, a szükséges informatikai rendszer elkészítésének, karbantartásának, a minősítést végzők utazási és munkabér, az egész minősítési rendszer működtetésének költségeit fedeznie kell. Erre pedig nincs más forrása, mint a szállodák által befizetett minősítési díjak. Álláspontunk szerint a minősítési rendszer transzparens módon működik, amit a Magyar Szállodaszövetség felügyelete biztosít.