A kutatásból kiderül, az oldal vásárlói közössége szenvedélyes netpolgár, hiszen 94 százalékuk mindennap használja az internetet, míg 5 százalékuk hetente 2-3 alkalommal van jelen a világhálón. Mindössze a megkérdezettek 1 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ennél ritkábban internetezik.
A megkérdezettek közel egytizede tekinthető szenvedélyes vásárlónak, ők hetente legalább egyszer vásárolnak online. Rendszeres vásárlónak 10 megkérdezettből 3 minősül, míg minden harmadik megkérdezett 2-3 hónapnál ritkábban vásárol az interneten.
Milyen gyakran vásárol online?
Az internetes vásárlók közel fele esetében 10 és 50 ezer forint közé tehető a legmagasabb összeg, amennyit egy online tranzakció során elköltött. Az online vásárlás okaként a vásárlók háromnegyede a kényelmet említette. Az olcsóbb árakat tíz megkérdezettből 6 emelte ki, míg az időtakarékosságot a válaszadók körülbelül fele tartja fontos szempontnak.
Az internetes vásárlók körében a szolgáltatások a legnépszerűbbek, míg a termékek közül könyvet, filmet, CD-t vásárolnak leginkább. A megkérdezettek 36 százaléka „mindenvevő”, azaz nincs olyan termék, amelyet ne vásárolna meg interneten. A válaszadók kétharmada „válogatós”, ők elzárkóznának bizonyos termékek megrendelésétől. A legtöbben, 37 százaléka a megkérdezetteknek ruházati cikket soha nem rendelne online. Az étel- vagy italrendeléstől a megkérdezettek egynegyede, míg a műszaki cikkek megvásárlásától a megkérdezettek 16 százaléka idegenkedik.
Mi az, amit nem vásárolna soha online?
Internetes vásárláshoz kötődő sok negatív tapasztalatról a megkérdezettek 1 százaléka számolt be, míg a vásárlók 56 százalékának semmilyen negatív tapasztalat nincs az online vásárlással kapcsolatban. Az online vásárlási ajánlatról leggyakrabban az ajánlattevőtől érkező e-mailen keresztül szereznek tudomást, de jellemző források a honlapokon és közösségi oldalakon megjelenő hirdetések is.
Volt-e már negatív tapasztalata online vásárlással kapcsolatban?
A vásárlók legnagyobb része a barátai, ismerősei személyes ajánlásában bízik leginkább, amikor egy termékről szolgáltatásról tájékozódik. A megkérdezettek kétharmada bízik a szakértők, szakújságírók véleményében is, sőt majdnem ugyanennyien a blogokon, fórumokon tett hozzászólásokat is hitelesnek tartják. A gyártók, szolgáltatók hirdetéseivel a fogyasztók alig több mint egynegyede bízik meg.
Megbízik az alábbi forrásban, amikor egy termékről, szolgáltásról tájékozódik
A megkérdezettek egynegyedével gyakran, míg kétharmadával előfordult már, hogy ajánlott ismerőseinek egy terméket vagy szolgáltatást, ha elégedett volt vele. Mindössze a megkérdezettek 2 százaléka nem élt soha a pozitív ajánlás lehetőségével. A megkérdezettek döntő többsége személyesen ajánlotta a terméket vagy szolgáltatást.
A felmérés szerint elégedetlenségünknek kevésbé adunk hangot, mint elégedettségünknek: tíz megkérdezettből hét panaszkodott már, igaz csupán a vásárlók 7 százalékával fordult ez gyakran elő. Tíz megkérdezettből nyolc személyesen adott hangot kritikai észrevételének, míg a válaszadók negyede „kritikus internetezőnek” tekinthető, ők vagy blogban, fórum hozzászólásban vagy a közösségi médiában kritizáltak terméket vagy szolgáltatást.