Balaton: leghosszabban az izraeli vendégek maradnak

Gyógyszállók helyett inkább wellness-szállodákat keresnek a balatoni üdülőkörzetbe érkezők, a wellness-szállodák mind a zalai, mind a veszprémi partszakaszon kiemelkedő forgalmat bonyolítottak tavaly január-novemberben, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb Statisztikai Tükör című kiadványából.

A jelentés szerint a tavalyi első 11 hónapban összességében 4 százalékkal kevesebb volt a vendég a Balaton körül. A magyar vendégek száma 3,5, a külföldieké 6,1 százalékkal csökkent az időszakban 2009-hez képest. A régióba összesen 1 millió 133 ezer vendég érkezett, akik 3 millió 901 ezer vendégéjszakát töltöttek el a körzet szálláshelyein. A vendégéjszakák számában szintén visszaesés jellemezte az időszakot: 6,4 százalékkal maradt el a 2009-es azonos időszakához képest. Legnagyobb mértékben a Balaton Somogy megyei részén esett vissza a forgalom: a vendéglétszám 15%-kal, az igénybe vett éjszakák száma megközelítőleg 20%-kal csökkent. A szállodai vendégéjszakák számáról elmondható, hogy Somogy megyében 22%-kal csökkent, a veszprémi partszakaszon megegyezett a 2009-essel, a zalain viszont 3,4%-kal nőtt. A wellness-szállodák kiemelkedő forgalmat bonyolítottak, vendégéjszakáik száma Zala megyében 70%-kal bővült, a veszprémi partszakaszon pedig az előző évinek több mint kétszeresére emelkedett. Ezzel szemben 7%-kal csökkent a balatoni gyógyszállodák forgalma.

A külföldi vendégek közül a legtöbben még mindig Németországból érkeztek, annak ellenére, hogy számuk és eltöltött vendégéjszakáik száma 14%-kal elmaradt az előző évitől. Ausztriából 5%-kal jött kevesebb vendég, akik 8%-kal kevesebb éjszakára foglaltak szállást, mint egy évvel korábban. Közel másfélszeresére nőtt az orosz és csaknem kétszeresére az ukrán vendéglétszám, ezzel szemben negyedével visszaesett a dán, ötödével a holland, több mint egytizedével pedig a lengyel és az olasz vendégforgalom. Az amerikai kontinensről idelátogatók száma 17%-kal fogyatkozott, míg az Ázsiából (legnagyobb arányban Kínából) érkezőké ugyanennyivel meghaladta a 2009-est.

Forrás: KSH

A belföldi vendégek átlagosan 3, a határainkon túlról érkezők 5 éjszakát töltöttek a balatoni szálláshelyeken. A leghosszabb ideig jellemzően az izraeli vendégek maradtak, átlagosan 9 éjszakát. A tartózkodási idő a zalai partszakaszon volt a leghosszabb: a külföldiek átlagosan 5,5, a belföldiek 3,2 éjszakára vették igénybe a szálláshelyeket.

2010. november végéig a balatoni szálláshelyek összesen 18,7 milliárd forint bruttó szállásdíj-bevételt értek el, ami folyó áron 11,6%-kal kevesebb az előző évinél, és az országos szállásdíj-bevételek 16%-át tette ki. A bevételek több mint nyolctizedét a szállodák realizálták, ebből a gyógy- és wellness-szállodák részesedtek a legnagyobb arányban (38-, illetve 34%-kal). A szálláshelyeken elfogadott üdülési csekkek összértéke 4,6 milliárd forintot tett ki (7%-kal kevesebbet a tavalyinál). A balatoni szállodák a január-novemberi időszakban egy kiadott szoba után átlagosan bruttó 11 736 forint árbevételt könyvelhettek el, ami 8%-kal elmaradt a tavalyitól. Ezen belül a gyógyszállodákban 11%-kal (11 749 forintra), a wellness-szállodákban 5%-kal (14 893 forintra) csökkent az egy kiadott szobára jutó fajlagos szállásdíj-bevétel. Az üdülőkörzet szállodái az első tizenegy hónap során az országosnál egy százalékponttal alacsonyabb, átlagosan 45%-os szobakihasználtsággal működtek. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.