A Budapest–Bamako versenyről hazaérkezve a főszervező Szabó Gál András mondta el tapasztalatait.
„A helyi fegyveres erők különleges biztonsági intézkedésekkel kísérték a mezőnyt mind Mauritániában, mind pedig Maliban, ígéreteiknek megfelelően maximálisan megtették a tőlük telhetőt. Az első mauritániai éjszakán a rendőrfőnök személyesen is kilátogatott a versenyzők táborába, és öltönyben, nyakkendőben reggelig őrködött egy autó első ülésén. Így nyilatkozott: »Mi egész éjjel virrasztani fogunk, hogy önök nyugodtan alhassanak.« A határzónáknál szigorú a katonai ellenőrzés, és többnyire nem huszonnégy órás a határátkelők nyitva tartása, ám a mezőny érkezésekor felfüggesztették a határzárat, versenyzőinket soron kívül engedték útjukra. Érezhető volt, hogy a katonáknak is fontos a mi biztonságunk. A táborhelyeken, pihenőkön szolidáris kapcsolat alakult ki a mezőny és a védelmezői között – nemritkán a velünk tartó orvosok látták el a biztonságunkért felelős fegyvereseket. Január 23-án este a Budapest–Bamako nouakchotti táborában a mauritániai kormány négyfős delegációja, köztük B. A. Madine kereskedelmi és turisztikai miniszter fogadta a rali résztvevőit. Madine úr kormánya nevében megköszönte a résztvevőknek, hogy ezekben a nehéz időkben bizalmat szavaztak országuknak, és elsőként tettek lépést Mauritánia jó hírének helyreállítása érdekében. A január 25-i esti táborhelyen Kiffa kormányzója, rendőrfőnöke és a régió katonai főparancsnoka is fogadta a futam szervezőit. Szintén köszönetüket fejezték ki, amiért a magyarok már jelenlétükkel is szolidaritásukról biztosították Mauritániát. Miközben végig biztonságban érezhettük magunkat, átélhettük az adományozás örömét is.
Maliban a verseny már kiemelt turisztikai attrakciónak számít. Jövőre még profibb futamot ígérhetünk, az eredeti elvek megtartása mellett: két párhuzamos útvonalat szervezünk, mivel a versenykategóriában indulók keményebb szakaszokat szeretnének. Számukra az időmérés is szigorúbban fog történni, műholdas követőrendszerrel. A túrások útvonala viszont érdekesebb lesz, még több turisztikai célpontot érint majd. Értek olyan kritikák, hogy a Budapest–Bamako is kezd a pénz irányába haladni. Ezt cáfolva szeretném elmondani, hogy jövőre a nevezési díjak nem emelkednek, sőt, új kategóriát is indítunk, a Bamako Spiritet, amelyen egyáltalán nem lesz nevezési díj. Ez a kategória illeszkedik leginkább a rali kezdeti eszméjéhez, miszerint a cél, hogy minél „kevésbé összerakott” járművel teljesítsék a távot és az „adakozási előírásokat” a résztvevők. Itt összesen húsz csapat nyerhet indulási jogot, akiket az előzetesen beküldött kétperces pályázati videóik alapján választunk ki. Jövőre a viselkedési, etikai normák betartását még jobban igyekeznek kihangsúlyozni, bár a mezőny kilencvenkilenc százaléka eddig is betartotta az íratlan szabályokat. Örülnénk, ha az esemény jövőre nagyobb állami támogatásban részesülhetne, bár elsősorban nem anyagi, hanem inkább erkölcsi támogatást szeretnénk kapni.
Az idei versenyről készült négyórás film jelenleg a vágási fázisban van, ezt a Travel Chanel májusban sugározza, száztíz országban. Az MTV zenei csatorna is készített egy hoszszabb összeállítást, és a hazai média is foglalkozott a versennyel” – zárta gondolatait Villám Géza.
Külügyi támogatás
Február 13-án bejelentették, hogy a Dakar-rali végleg kivonul Afrikából. Noha a Dakar név megmarad, a futamnak jövőre már Dél-Amerika ad otthont. A hír hatására új küldetéssel bővülhet a számos nemzetközi indulóval tarkított Budapest–Bamako futam: nem kevesebb a célja, hogy a Dakar szellemi örökségét átvegye Afrikában. „Ez új lehetőséget teremthet hazánk számára, hogy megismertessük magunkat a világgal, és szorosabbá fűzzük az afrikai–magyar kapcsolatokat” – emelte ki Szabó Gál András, a Budapest–Bamako rali ötletgazdája és fő szervezője, aki a Külügyminisztériumban ismertette a verseny történetét, pozitív hatásait, az elmúlt évek tapasztalatait. A kimerítő prezentáció végeztével a minisztérium biztosította a szervezőket, hogy maximálisan a rendezvény mellé állnak, amely a biztonsági, konzuli támogatásra is kiterjed.
Magyar–román „mini-Dakar” áprilisban
Magyarország lesz a színhelye a Dakar Series első, új versenyének, a Közép-Európa-ralinak. Budapesti indulással, Romániát érintve, balatonfüredi érkezéssel tartják április 20–26. között a Dakar Series első eseményét, a Közép-Európa-ralit. Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (ÖTM) államtitkára szerint a verseny nagyszerű lehetőség Magyarország számára, hogy még jobban megismertesse magát a világgal. Az érintett áprilisi hét alatt több tízezer külföldit várnak hazánkba, bízva a világsajtó hírverésében is. Az esemény szervezője az Amaury Sport Organisation (A.S.O.); a magyar állam a szervezés költségeihez 200 ezer euróval járul hozzá, amelyet a turisztikai marketingkeretből fizetnek. Az államtitkár úgy nyilatkozott, hogy ennél jóval több turisztikai bevétellel számolnak az esemény hatására, nem beszélve a nemzetközi média tudósításainak értékéről. A Dakar Series projektet az A. S. O. már régóta tervezi, eredetileg 2009-es indulással. A Dakar idei meghiúsulása miatt azonban már ez évben indul a Közép-Európa-rali, amelyen a Dakar nevezői kedvezményes nevezési díjjal, 300 euróért indulhatnak. Etienne Lavigne, a Dakar-rali versenyigazgatója megköszönte a magyarok pozitív hozzáállását, és ecsetelte az új verseny részleteit: a nemzetközi szintű eseményt mindhárom kategóriában – motorosok, autósok, kamionosok – meghirdették. A versenyzőknek összesen 3000 km távot kell teljesíteniük, amelynek fele gyorsasági szakasz.