Szeptember 1-jétől a Lufthansa-csoport légitársaságai foglalásonként 16 euró „disztribúciós díjat” számítanak fel a GDS-eken lefoglalt repülőjegyek után. Ezt a díjat nem kell kifizetni a légitársaságok webhelyeinek, telefonos ügyfélszolgálatainak és reptéri jegyárusító pultjainak használata esetén. Az utazási irodák is foglalhatnak jegyet disztribúciós díj nélkül a www.LHGroup-agent. com online portálon. A vállalati ügyfelek egyedi szerződéses árakat vehetnek igénybe a www. LH.com webhelyen – disztribúciós díj nélkül.
A Lufthansa szerint: „Az innovatív kiegészítő szolgáltatások és a fejlett áropciók nyújtásához megfelelő értékesítési technológiára van szükség. Az értékesítési rendszerek jelenlegi technológiája nem képes pontosan megjeleníteni a különböző termékkomponenseket tartalmazó egyedi ajánlatokat. A Lufthansa-csoport légitársaságai ezért új foglalási módszer kialakításán dolgoznak, amellyel az értékesítési partnerek közvetlenül tudnak csatlakozni IT-rendszereikkel a Lufthansához az IATA új NDC adatszabványa szerint. Az NDC első kísérleti projektje zajlik a Swissnél, és még idén a Lufthansánál is elindul.”
Az Amadeus közleményben reagált a disztribúciós díj bevezetésére: „Az utazási iparág központjában az utazó áll. Az utasok állandóságot, átláthatóságot és választékot keresnek minden csatornán, mi pedig, mint szolgáltatók, megadhatjuk számukra mindezt a szereplők összekötésével és integrálásával” – állt a nyilatkozatukban.
Az egyik vezető hazai üzleti utaztató, a Carlson Wagonlit Travel (CWT) a GDS-díjjal kapcsolatban levelet írt vállalati ügyfeleinek. Ebben a következő olvasható: a vállalat egyik kulcsszerepe, hogy ügyfelei érdekeit szem előtt tartva a versenyképes utazási ajánlatokhoz teljes hozzáférést biztosítson. A CWT álláspontja továbbra is az, hogy az üzletiutaztatásszektorban jelenleg a GDS-rendszerek kínálják a legszélesebb körű és legköltséghatékonyabb értékesítési megoldásokat. A Lufthansa azon terve, hogy forgalmát a GDS-rendszerekből a saját, közvetlen értékesítési hálózatára terelje, a CWT szerint több kedvezőtlen hatást eredményezhet: az elérhető tartalom széttagolódása, összetett és manuális járatkeresés, illetve -foglalás, csökkentett árverseny, kevésbé átlátható, összehasonlítható opciók.
Az utazásszervező irodák részére korlátozott lehetőségek az utazás közben történő változások (pl.: repülőjegycsere) vagy a nyitvatartási időn kívüli sürgősségi helyzetek kezelésében. Hiányos adatok a riportokhoz és az utazók nyomon követéséhez. Mivel a Lufthansánál közvetlenül készült foglalások a menedzselt utazási program alól kikerülnek, ez az utazási irodáknak többletfeladatokat és költségnövekedést eredményez.
A Vista Utazási Irodák ügyvezetője, Kurucz János is bírálta a Lufthansa lépését: „Az LH agent portálon a IATA-irodák elkészíthetik saját profiljukat és 24 órán belül már tudnak foglalni. De ez az oldal továbbra sem tud annyit, mint a helyfoglaló rendszerek, például számlát nem tud adni. Ráadásul az oldal csak az alapokat tudja biztosítani. Ez nem segíti az irodákat, hiszen ma már olyan GDS-rendszerek vannak, amelyekben »rich content, branded fare« is létezik. Ezek a rendszerek jóval kifinomultabbak, több tartalommal rendelkeznek, mint régen.,,