Pénteken mutatták be a sajtónak azt a kulturális programcsomagot, amely Liszt Ferenc életének állomásaira felfűzve mutatja be Budapest nevezetességeit a klasszikus zene fővárosunkba érkező rajongóinak. A magyar komolyzenei élet három vezető intézménye: a Zeneakadémia, az Opera és a Művészetek Palotája a Magyar Turizmus Zrt.-vel együttműködve új célcsoportokat kíván megszólítani azáltal, hogy a magyar kultúra páratlan örökségét mutatja be és népszerűsíti a nemzetközi piacon. Ezzel párhuzamosan szolgáltatások széles körét, a magyar turisztikai kínálat széles spektrumát kapcsolja össze és kínálja egy csomagban. Az átfogó program a turizmus különböző területeit képviselő szervezetek összefogásának eredménye. A megvalósításban a Magyar Turizmus Zrt. és a három zenei intézmény mellett a Danubius Hotels Group, a Budapest Airport Zrt., a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt, a Kárpátia, a Gundel éttermek, valamint kulturális profilú utazási irodák működnek együtt.
„Az összes élő művészek közül én vagyok az egyetlen, aki büszke hazát büszkén vallhat magáénak. Sarkcsillagom mindig azt mutatja, hogy Magyarország valamikor büszkén tekinthet rám” - vallott hovatartozásáról Liszt Ferenc. A történelmi Magyarország szülöttjeként ezer szállal kötődött Budapesthez, alakítója volt a főváros kulturális életének. Nevét korántsem csak az általa alapított és a nevét viselő Zeneakadémia őrzi, Budapest számos pontja örökíti meg életének fontos állomásait. A Liszt-túra azokra a helyszínekre összpontosít, ahol a főváros és a zeneszerző-géniusz élete összefonódott, valamint megidézi a kor kulturális atmoszféráját is. A háromnapos programot kulturális utakra szakosodott iroda bonyolítja: az út során a témában jártas idegenvezetők segítik a tájékozódást, történeteket, anekdotákat mesélnek a mesterről és a kor Budapestjéről. Felkészülésüket – előadások, vetítések, konzultációk keretében – a Liszt Múzeum és Kutatóközpont munkatársai segítették.
Az egyes napok programjai egy-egy városrészt bejárva adnak betekintést Liszt Ferenc életébe. Az első napon a Budai Vár emlékhelyeit járják be a résztvevők, a Mátyás templomot, a Zenetudományi Intézetet, s a korszak képzőművészeti alkotásait ismerhetik meg a Nemzeti Galériában. A második nap a Belvárosé: nagy zeneszerzőnket nemcsak munkája kötötte ide, hanem azok a templomok (Ferences templom, Belvárosi templom) is figyelemre tarthatnak számot, ahol gyakran töltötte idejét a mélyen vallásos zeneszerző. A gyermek Liszt számára a ferences rend apja emlékét és Magyarországot jelképezte egész életében. Igazi különlegesség az Angolkisasszonyok Temploma (ma: Szent Mihály Templom) és egykori rendháza: dísztermében Liszt Ferenc hangversenyezett 1823-ban.
Ezután a Zeneakadémia Liszt Ferenc téri megújult épülete és az Opera meglátogatására is sor kerül. A harmadik nap a régi Zeneakadémiáé: az épületben található Liszt utolsó budapesti lakása. Egykori hangszereivel, bútoraival, könyv- és kottatárával, emléktárgyaival berendezve ma emlékmúzeumként várja a látogatókat.
Az érdeklődőknek természetesen nem kell beérniük pusztán a látványosságokkal: minden nap több koncert is színesíti a programot. Az esték a Művészetek Palotájában, az Operában vagy a Zeneakadémián koncerttel zárulnak. Mindemellett a napi ebéd menüsorát is a programhoz igazítják: Liszt Ferenc kedvenc ételei, bora és a zeneszerző kedvenc édességei is szerepelnek a kínálatban.
A szervezők meggyőződése, hogy Magyarország számára a kulturális turizmus komoly kitörési pont lehet. A turisztikai szektor fontos szerepet tölt be az ország GDP-termelésében, s a foglalkoztatottság területén, valamint multiplikátor-hatásának köszönhetően jelentős gazdaságélénkítő hatással is bír. Kulturális kincseink páratlanok, világszínvonalat képviselnek, a világ bármely pontján büszkélkedhetünk velük. Jelen turisztikai csomag a komolyzene rajongóit szólítja meg, de a jövőben más műfajok, más művészeti ágak bekapcsolását is tervezik.
A Magyar Turizmus Zrt. stratégiájának szintén kiemelt területe a kulturális turizmus élénkítése. Magyarország kulturális turisztikai adottságai igen jók, a sokszínű kínálat elemei (városlátogatás, épített örökség, élő hagyományok, világörökségek, várak, kastélyok, vallási turizmus, művészeti ágak, dizájn) nagyon jól kommunikálható termékcsoportot alkotnak. A kulturális csomagok piacra jutását külképviseleti hálózatán keresztül is segíti a nemzeti turisztikai marketingszervezet, valamint a hazánkba szervezett tanulmányutak programjába is beépítik a kulturális kínálat elemeit.
Forrás: Turizmus Online