Cafeteria - Egyharmados esés két év alatt, aztán a szakadék

Régen sokkal jobb volt, most elfogadható, a jövőben pedig  sokkal rosszabb lehet a cafeteria forgalom a balatoni szálláshelyeken, és ugyanez a kép rajzolódik ki az országos adatokból is.

A közvetítőkön keresztül értékesített magánszálláshelyeken sajnos bejött a papírforma, amit az SZÉP-kártya szabályai alapján eleve sejteni lehetett, derül ki a badacsonyi kistérségben dolgozó Sall Csaba utazási iroda vezető tapasztalataiból. A szakember évtizedek óta több száz házat, apartmant közvetít közvetlenül a vendégek részére. Mivel rendelkezik belföldi utazásszervezői jogosultsággal, kollégáinak többségével ellentétben elfogadhatja a SZÉP-kártyát is, de a szabályok szerint csak a szállászsebhez fér hozzá.

Az első nyolchónapos adatai szerint az üdülési csekkes forgalom az idén a SZÉP kártyás forgalommal együtt számítva, mint egy 40 százalékkal volt kisebb, mint a tavalyi hasonló időszakban az üdülési csekkből. A jelentős csökkenés úgy következett be, hogy közben a vendégéjszakák száma csak öt százalékkal maradt el a tavalyitól. Mintegy kétszáz olyan család volt, akik eleve nem is tudták használni a kártyájukat a szállásdíj kifizetésére, mert a pénzük a vendéglátás "zsebben" volt, amiről az iroda nem emelhetett le, miközben a szálláshelyek közvetlenül hozzáférnének.

A Balatontouristnál ezzel szemben javulást tapasztaltak a cafeteriás forgalomban a tavalyihoz képest. Az idei üdülési csekkes és SZÉP kártyás forgalom együttesen 6,5 százalékkal volt magasabb, mint a múlt év első nyolc hónapjában - tudtuk meg Székely Ferenc vezérigazgatóhelyettestől. Igaz, az örömük nem felhőtlen, mivel az idei beváltás így is csak háromnegyede volt a 2010-es üdülési forgalomnak.

A Központi Statisztikai Hivatal a hónap elején adta közre a kereskedelmi szálláshelyek első 8 havi forgalmi adatait. Eszerint üdülési csekkel 2,7 milliárd, SZÉP kártyával 6 milliárd, tehát összesen 8,7 milliárd forint értékben fizettek a vendégek a szálláshelyeken. Az összehasonlítás kedvéért megkértük a tavalyi és tavalyelőtti hasonló időszak előzetes adatait is. Mint ebből kiderült, 2010. január-augusztusban 13,2 milliárd forint értékben, 2011 azonos időszakában pedig 10 milliárd forint értékben váltottak be üdülési csekket a kereskedelmi szálláshelyeken. A fentiek szerint az idei üdülési csekk és SZÉP kártya beváltás együttes összege még a tavalyinál is 13 százalékkal kevesebb, a két évvel ezelőttitől pedig több mint egyharmaddal, 35,1 százalékkal marad el.

Székely Ferenc elmondta, még akkor is nagyon örülnének, ha legalább az idei szinten számíthatnának hosszú távon a cafeteriás vendégekre. Szerinte félő, hogy a Matolcsy György egyik megszorító csomagjában bejelentett cafeteriás járulék növelés visszaszoríthatja az ilyen forgalmat a jövőben. Hiába jut a dolgozó még az emelt járulék esetén is kicsit magasabb nettó összeghez, ez a nyereség már nem elég a negatívumok ellensúlyozására. Hisz, ha ugyanazt a dolgozó bérként, jutalomként kapja, akkor beszámít a nyugdíjba, táppénzbe, és nem utolsó sorban szabadabban tudja felhasználni, akár cipőt, ruhát is vehet belőle, villanyszámlát, fűtést is fizethet. Ez pedig sokaknál már megfontolandó alternatíva, vélte a vezérigazgatóhelyettes. Mivel eddig a cég bevételeinek 15-16 százaléka származott a cafeteria elemekből, érzékenyen érintheti a forgalmukat egy ilyen változás.

Sall Csaba is attól tart, hogy a tervezett járulékemelés sok embert kizár majd a nyaralásból, emiatt akár 10-15 százalékos forgalomcsökkenés következhet be a belföldi vendégkörükben.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.