A közvetítőkön keresztül értékesített magánszálláshelyeken sajnos bejött a papírforma, amit az SZÉP-kártya szabályai alapján eleve sejteni lehetett, derül ki a badacsonyi kistérségben dolgozó Sall Csaba utazási iroda vezető tapasztalataiból. A szakember évtizedek óta több száz házat, apartmant közvetít közvetlenül a vendégek részére. Mivel rendelkezik belföldi utazásszervezői jogosultsággal, kollégáinak többségével ellentétben elfogadhatja a SZÉP-kártyát is, de a szabályok szerint csak a szállászsebhez fér hozzá.
Az első nyolchónapos adatai szerint az üdülési csekkes forgalom az idén a SZÉP kártyás forgalommal együtt számítva, mint egy 40 százalékkal volt kisebb, mint a tavalyi hasonló időszakban az üdülési csekkből. A jelentős csökkenés úgy következett be, hogy közben a vendégéjszakák száma csak öt százalékkal maradt el a tavalyitól. Mintegy kétszáz olyan család volt, akik eleve nem is tudták használni a kártyájukat a szállásdíj kifizetésére, mert a pénzük a vendéglátás "zsebben" volt, amiről az iroda nem emelhetett le, miközben a szálláshelyek közvetlenül hozzáférnének.
A Balatontouristnál ezzel szemben javulást tapasztaltak a cafeteriás forgalomban a tavalyihoz képest. Az idei üdülési csekkes és SZÉP kártyás forgalom együttesen 6,5 százalékkal volt magasabb, mint a múlt év első nyolc hónapjában - tudtuk meg Székely Ferenc vezérigazgatóhelyettestől. Igaz, az örömük nem felhőtlen, mivel az idei beváltás így is csak háromnegyede volt a 2010-es üdülési forgalomnak.
A Központi Statisztikai Hivatal a hónap elején adta közre a kereskedelmi szálláshelyek első 8 havi forgalmi adatait. Eszerint üdülési csekkel 2,7 milliárd, SZÉP kártyával 6 milliárd, tehát összesen 8,7 milliárd forint értékben fizettek a vendégek a szálláshelyeken. Az összehasonlítás kedvéért megkértük a tavalyi és tavalyelőtti hasonló időszak előzetes adatait is. Mint ebből kiderült, 2010. január-augusztusban 13,2 milliárd forint értékben, 2011 azonos időszakában pedig 10 milliárd forint értékben váltottak be üdülési csekket a kereskedelmi szálláshelyeken. A fentiek szerint az idei üdülési csekk és SZÉP kártya beváltás együttes összege még a tavalyinál is 13 százalékkal kevesebb, a két évvel ezelőttitől pedig több mint egyharmaddal, 35,1 százalékkal marad el.
Székely Ferenc elmondta, még akkor is nagyon örülnének, ha legalább az idei szinten számíthatnának hosszú távon a cafeteriás vendégekre. Szerinte félő, hogy a Matolcsy György egyik megszorító csomagjában bejelentett cafeteriás járulék növelés visszaszoríthatja az ilyen forgalmat a jövőben. Hiába jut a dolgozó még az emelt járulék esetén is kicsit magasabb nettó összeghez, ez a nyereség már nem elég a negatívumok ellensúlyozására. Hisz, ha ugyanazt a dolgozó bérként, jutalomként kapja, akkor beszámít a nyugdíjba, táppénzbe, és nem utolsó sorban szabadabban tudja felhasználni, akár cipőt, ruhát is vehet belőle, villanyszámlát, fűtést is fizethet. Ez pedig sokaknál már megfontolandó alternatíva, vélte a vezérigazgatóhelyettes. Mivel eddig a cég bevételeinek 15-16 százaléka származott a cafeteria elemekből, érzékenyen érintheti a forgalmukat egy ilyen változás.
Sall Csaba is attól tart, hogy a tervezett járulékemelés sok embert kizár majd a nyaralásból, emiatt akár 10-15 százalékos forgalomcsökkenés következhet be a belföldi vendégkörükben.