A fiatalok, miközben komplex módon alkalmazzák a tanulmányaik során elsajátított ismereteiket, a gyakorlatban fejleszthetik vezetési-irányítási képességeiket is a turisztikai projektmenedzsment óra keretében.
A kurzus most nyerte el a Mit díjaz a munkáltató? c. díjat a Tempus Közalapítványtól, mint olyan felsőoktatási kurzus, amelyek az elméleti alapok átadása mellett sikeresen valósítja meg a munkaerőpiacon való érvényesüléshez szükséges készségek és egyéni kompetenciák fejlesztését is.
A Turizmus-vendéglátás szak szállodaszervezés szakirányú hallgatói a képzés 6. félévében 30 órában tanulják szemináriumi keretek között a turisztikai projektmenedzsmentet. A kurzus keretei közt egy új szálloda létesítése kapcsán olyan feladatokat kapnak, melyek megoldása szervesen épít az előzetesen tanultakra, úgymint a Közgazdaságtan, Vállalatgazdaságtan, Turizmuselmélet alapjai, Statisztika, Számvitel alapjai, Vezetési és vállalkozási ismeretek, Marketing, Pénzügytan, Jogi és gazdaságjogi ismeretek, Üzleti kommunikáció a turizmusban, Turizmus marketing, Emberi erőforrás menedzsment, Vendéglátás és szálloda menedzsment, Minőségmenedzsment a szállodaiparban, Vendéglátás, szállodaszervezés és gazdálkodás kurzusokra.
A kurzus célja, hogy annak végén a hallgatók képesek legyenek egy szállodai komplexum beruházását érintő főbb feladatok meghatározására; olyan adatok szelektív gyűjtésére és rendszerezésére, amelyek mind a beruházási, mind az üzemeltetés szervezési kérdéseihez kapcsolódó döntéseikben megfelelő támpontokat szolgáltatnak. Ezen kívül a megismert elemzési technikák jártasság szintjén való használata a szóba jöhető gazdasági számításokon keresztül valóra kell, hogy váljon – magyarázza Kökény István, a kurzus vezetője.
A kurzus egyik alapfeltétele a csapatmunka. A hallgatók a szemeszter kezdetén megalakuló csoportokban – mint egymás konkurensei – oldják meg az adott problémát. Így megvalósul a csoportos gondolkodásra, az alkalmazkodóképességre és az együttműködési készségre való törekvés.
A csoportok vezetői (minden alkalommal más) az óra végén röviden ismertetik a feladatok megoldására tett javaslataikat oly módon, hogy azzal meggyőzzék a beruházót (gyakorlatvezetőt), hogy az ő javaslataik a legmegfelelőbbek a döntésre.
Az egész csoport munkáját minden alkalommal egy kijelölt teamvezető irányítja és koordinálja.
A professzionalizmus azt jelenti a kurzusban, hogy a hallgatók olyan alapossággal dolgozzák ki a megoldásokat, ami akár túlmutat(hat) az elvárásokon is. Sok esetben a kurzusvezető találkozhat olyan eredménnyel (megoldási javaslattal), ami valóban egyedi ötlet, igen kreatív, és szakmailag is helytálló.
A kurzus során a hallgatói csoportoknak a következő problémákat kell megoldaniuk: a piaci, gazdálkodási feltételekből, vállalkozási lehetőségekből és különböző demográfiai, illetve statisztikai adatokból, információkból kiindulva egy szálloda létesítését kell kimunkálni. A beruházási döntések a létesítmény helyének kijelölését, a nagyságrend, a kapacitás, a helyiségkapcsolódások kialakítását, valamint a berendezések, a felszerelések meghatározását foglalják magukba, mint főbb feladatokat. Mind a beruházási, mind az üzemeltetési feladatokat szervezési- gazdálkodási oldalról megközelítve, szintetizáltan kell megoldani, felismerve és alkalmazva ezek összefüggéseit, kölcsönhatásait. Mindezt egy társas vállalkozás keretében dolgozzák fel a hallgatók, amely alkalmas forma a tanultak széles körű és konkrét gyakorlati alkalmazására. A hallgatók számszerű feladatokat is megoldanak, a bruttó árbevétel prognosztizálásától a várható eredmény, a megtérülés meghatározásáig bezárólag.
Döntenek a létszámról, a bérköltségről, a költséggazdálkodás során felmerülő kérdésekről, hitelfelvételről, stb. Az egyes részkérdések kidolgozása eltérő mélységű, figyelembe véve azok súlyát és jelentőségét, de a különböző részek között lényeges az egymásra épültség.
A képzés során a hallgatókban közvetve olyan kompetenciákat fejlesztenek, melyek döntő többsége a mai munkaerőpiacon megfelelően alkalmazható. Ezek elsősorban a kommunikációs képesség, a feladatértelmezés, a csoportmunka, a szervezés, a felelősségvállalás és a megbízhatóság.
A hallgatók életszerű szituációt tárgyszerű és tényszerű adatok alapján dolgoznak fel, ami a munkapiacon a szakmában való elhelyezkedésük után megkönnyíti a munkahelyen ellátandó feladatok megértését, a velük való azonosulást és kifogástalan megoldásukat.
Az elnyert január 30-án, a Tempus Közalapítvány konferenciáján vehette át Kökény István Budapesten.