Az Európai Unió viszonylag későn, csak az 1992. február 7-én, Maastrichtban aláírt szerződéssel ismerte el annak szükségességét, hogy a közösségi politikát ki kell terjeszteni a turizmusra. Pedig az Európa Parlament többször is felkérte a kormányközi konferenciák résztvevőit, hogy alakítsanak ki közös álláspontot a gazdaságnak erre a területére is. Több politikus azzal érvelt, hogy a turizmus olyan stratégiai fontosságú gazdaságfejlesztési terület, amely sajátos státust igényel, a tagországok illetékesei viszont arra hivatkoztak: érdekeik eltérnek egymástól. A Maastrichti Szerződés szövegét olvasva viszont úgy tűnik, felismerték a közös politika szükségességét a tanácsban és a bizottságban egyaránt.
A szerződésben úgy fogalmaztak: a turizmus a munkaerő, a regionális politika, az oktatás, a környezetvédelem, az egészségügy, a biztonság, a kultúra, a közlekedés és a pénzügy területén idézhet elő fejlődést. A világturizmus legnagyobb piaca Európa; csak az Európai Unióban mintegy húszmillió embert foglalkoztatnak ebben a szférában, ez az összes alkalmazott tizennégy százaléka. A World Travel and Tourism Council előrejelzése szerint 2005-re a turizmusban foglalkoztatottak aránya hét százalékkal tovább emelkedhet. Az adatok ismeretében az unió politikusai Maastrichtban együttműködésre szólították fel a tagállamokat, mondván, ugyan a programok és a politikák többsége tartalmazza a turizmusdimenziót, de a turizmus elősegíti az ipar fejlesztését, a kulturális és természeti értékek védelmét.
1950 óta a legtöbb turista Európát keresi fel, többségük (átlagosan négyötödük) az unióba látogatott. A világ turisztikai bevételének 40-60 százaléka a kontinensen koncentrálódott az elmúlt ötven évben. A világ negyven legkedveltebb úti céljából tizenkettő az unió államaiban található. A kilencvenes évek statisztikái szerint a görög, a francia és a portugál szállodák a leginkább kihasználtak, a legtöbb éjszakát az Egyesült Királyságban, Németországban és Franciaországban töltötték.
A Maastrichtban aláírt szerződésben az áll: az országok turizmusuk fejlesztéséhez segítséget kapnak a Strukturális Alaptól és az Európai Befektetési Banktól is. A strukturális alapok a hanyatló ipari területekre, például a falura koncentrálnak; az infrastruktúra fejlesztésétől kezdve a kulturális értékek védelméig mindenre lehetett pénzt szerezni. A legtöbb támogatás Olaszországba, Görögországba és Nagy-Britanniába érkezett, a legkevesebb Luxemburgnak és Dániának jutott. A bizottság felhívta a figyelmet arra is, hogy szükség van az országok társszervei közötti együttműködésre.
Kelet-Közép-Európában a csatlakozni vágyó országok állami szinten eltérően kezelik a turizmust. Ezt sokan gondnak tartják, mivel a térség a szakemberek szerint új piacot, új tőkebefektetési lehetőséget jelenthet, s úgy vélik, a kelet-közép-európai országok kapacitása enyhítheti a nyugati túltelítettséget. Van olyan ország Kelet-Közép-Európában, ahol külön turisztikai minisztérium működik, van, ahol a területfejlesztés, van, ahol a sporthivatal része a turizmus. Regionális szervezetek elsőként Romániában és Szlovéniában működtek; az első turizmustörvényt Csehországban és Lengyelországban alkották.
Ami a külföldi tőkét illeti, eltérő a kép. A szállodaprivatizációban a belföldi tulajdonosi réteg túlsúlya a jellemző, a külföldi tőke magasabb kategóriájú szállodákat vásárolt. A rendszerváltás óta a térségben emelkedik a turisták száma: tizenegy év alatt a beutazók száma 13,6 százalékról 22,6 százalékra emelkedett. A PHARE-programból a turizmus fejlesztésére 1990–1994 között 29 millió ECU jutott. Lengyelországban ebből dolgozták ki a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiát, Albániában a déli térség kisvállalkozásait segítették, a balti államok a pénzt az osztályba sorolásra költötték.
Magyarország 1995-ig nem kért PHARE-támogatást a turizmus fejlesztésére. Holott jellemző adat a kilencvenes évekből, hogy ezer lakosra kivetítve átlagosan háromszor több turista érkezett, háromszor több időt töltött el Magyarországon, mint az Európai Unióban, a bevétel, a szállodai kapacitás mégis az uniós átlag egyharmadát érte el.
Ezeknek a tényeknek az ismeretében fogalmaztak úgy a Széchenyi-tervben, hogy a hazai turizmust, szerkezetében, a minőségi turizmus felé kell fordítani. A jelenlegi helyzetet meg kell változtatni, a magas vendégforgalmat és az alacsony bevételt fel kell váltsa a kisebb vendégszám és a magasabb bevétel. A minőségi turizmus érdekében javítani kell a termékek, a szolgáltatások színvonalán, a „Pussta, Piroschka, Paprika” szentháromságát ki kell egészíteni a kulturális örökségek megismertetésével. A gazdasági tárca vezetője utasítást adott azon regionális programok kidolgozására is, amelyekkel Brüsszelből pénz nyerhető