Ebből az alkalomból rendeztek szerdán projektindító rendezvényt a Hotel Silverben közel 100 fő részvételével.
Dr. Sóvágó László, a város polgármester nem rejtette véka alá a tényt, hogy korábban „voltak aggályai” a TDM-mel kapcsolatban, de mint mondta, a szakemberek meggyőzték a pályázaton való részvétel fontosságáról. Ma már úgy véli, szükséges a város egységes arculatú megjelenítése, és reméli, hogy hatékonyabb lesz a marketingre szánt összeg elköltése, és végül több vendég érkezik az Európa legnagyobb fürdőjével büszkélkedő településre.
Máté Lajos, a Hajdúszoboszlói Vendéglátók Egyesületének, valamint a Városi Turisztikai Bizottságnak az elnöke kiemelte, hogy egy veszprémi tanulmányút alapján a non-profit kft. létrehozását látták a legjobb formai megoldásnak a TDM-szervezet számára, a társaságban 40%-os részesedése van a városnak, a fennmaradó 60%-on egyenlő arányban osztozik a fürdő és a szállásadók két helyi szervezete. A város évi 12 millió forinttal támogatja a TDM-iroda működését. A helyi Tourinform-iroda üzemeltetését is átadta a város a TDM-szervezetnek.
Horkay Nándor, a VÁTI Kht. Területi Tervezési és Értékelési Iroda igazgatója a társadalmi innováció példájának tartja a TDM-et, amelyre azért van szükségünk, hogy fel tudjuk venni a versenyt a nyugat-európai desztinációkkal. Véleménye szerint a Tourinform-rendszer kialakítása óta ilyen mélyreható és szerkezeti változás nem történt hazánkban. Javasolta a TDM-modell exportját a határon túli magyarlakta területekre, és felvetette, hogy létre kellene hozni egy TDM-szövetséget. Felhívta a figyelmet a közeli Debrecennek való elkerülhetetlenül szükséges együttműködésre, például egy közös európai szökőkút/vízi élménypark létrehozásával. Szoboszlón a fürdőpromenád meghosszabbítását tartaná még fontosnak.
„Szándékunk, hogy a jövő évi marketingmunkát a TDM-szervezetekkel közösen végezzük”- biztosította a hallgatóságot szándékáról Katona Ilona, az Észak-alföldi Regionális Marketingigazgatóság vezetője. Meglátása szerint a régióban ott tudott megalakulni TDM-szervezet (Debrecen és Hortobágy, Hajdúszoboszló, Rakamaz, Nyíregyháza), ahol van hagyománya a turizmusnak. A régió turizmusáról elmondta, hogy az utóbbi két évben visszaesett a kereskedelmi szálláshelyek forgalma, ellenben a magánszálláshelyek növekedést jelentettek. Túlsúlyban vannak a belföldi vendégek (70%), ugyanakkor a küldőpiacok átrendeződnek: még mindig a németek állnak az első helyen, de számuk tovább csökken. A második helyen a lengyelek tartják magukat, a románok viszont a harmadik helyre jöttek fel. A negyedik helyen a szlovákiai turisták állnak, őket követik az ukránok és az oroszok. A legjelentősebb növekedés a szlovák és az orosz piacon történt tavaly.
Kabály Zsolt, a helyi TDM-szervezet menedzsere bemutatta eddigi tevékenységüket és terveiket. Kiemelte, hogy üdülésicsekk-elfogadóhellyé váltak és elkezdték a pozicionálási és versenyképességi stratégia elkészítését. Ennek alapján fogják az év hátralevő részében kidolgozni a szolgáltatásfejlesztési tervet, a márka- és arculati tervet, valamint a partnerségi és hálózatfejlesztési programot. Jövőre egy „antinepper” program keretében mobilinformációs pontokat alakítanak ki a városban, indirekt marketingakciókat indítanak, fejlesztik a webportált, imázskiadványokat készítenek és tréningeket szerveznek. A jövő év második felében kerül sor egyebek mellett egy új iroda kialakítására, garantált programrendszer kidolgozására, turisztikai kutatásra, valamint információs és szóróanyagok készítésére.
A rendezvényen felszólalt még Víg Tamás, a Magyar Turizmus Zrt. TDM-koordinátora, valamint dr. Könyves Erika, a Debreceni Egyetem docense, az ő előadásaikról holnapi hírlevelünkben számolunk be.