- A reklámköltés növekszik. Ez mindenképp jó hír, a médiaügynökség elemzői szerint 2014-ben a nemzetközi reklámpiac 5,3 százalékkal növekszik majd, ami majdnem megegyezik a recesszió előtti utolsó jó évben, 2007-ben mért 5,4 százalékos növekedéssel. Különösen annak tekintetében jó eredmény ez, hogy a növekedés üteme idén csak 3,6 százalék volt. A jósok ráadásul tovább is néztek, és azt mondják, hogy 2015-ben és 2016-ban ez az ütem tovább gyorsul, egészen 5,8 százalékig.
- Olyannyira növekszik, hogy csúcsot is dönt. A világ reklámpiacán 2013-ban 500 milliárd dollárt költöttek el, ami a Zenith Optimedia szakértőinek számítása szerint azt jelenti, hogy minden egyes a világpiacon érintet fogyasztóra 90 dollár esett ebben az évben, ami több, mint korábban bármikor.
- Viszont az amerikai reklámköltés 2015-ig a válság előtti szinten marad. Ennek ellenére azért az is nő, csak nem olyan gyorsan, mint a világ más részein mérhető: 2014-ben 4,7 százalékos, 2015-ben 4,6, míg 2016-ben 4,1 százalékos reklámköltés-növekedés várható az Egyesült Államokban.
- Minden földrészen érezhető a növekedés. Persze nem ugyanolyan mértékben. A legnagyobb fejlődés már 2010 óta Latin-Amerikában mérhető, és ez így is marad egészen 2016-ig, ráadásul az üteme is gyorsul: míg idén 8,1 százalékos növekedés várható, 2016-ra 12,7 százalékot várnak. Az ázsiai–csendes-óceáni térségben viszonylag egyenletes, 6-7 százalékos növekedés remélhető, Nyugat-Európában viszont – és ez sajnos alighanem nekünk sem olyan jó hír, bár Kelet-Európáról nem esik külön szó – lényegesen kisebb a növekedés várható üteme, jövőre 1,9, míg a következő két évben 2,3 százalékos. Igaz, ha úgy nézzük, hogy 2012-ben és 2013-ban még csökkenés volt mérhető, akkor ez legalább egy kis reményt mégis jelenthet.
- Az internet a világ második számú médiumává vált a hirdetési bevételek szempontjából. Az első természetesen továbbra is a tévé, a digitális világ viszont egyértelműen lenyomta a napilapokat. 2005-ben, ha még valaki emlékszik, az internet még mindössze a hatodik helyen állt: a tévé és a napilapok mellett, a magazinok, a rádió és a közterület is megelőzte a sorban. 2013-ban a világ reklámköltéseinek 20,6 százaléka áramlott online médiumokhoz, 2016-ban a Zenith Optimedia szerint ez a arány 26,6 százalék lesz.
- Kína továbbra is a növekedés egyik fő forrása. A távol-keleti ország piacán a növekedés 2012 óta 10 százalék körüli és ez az ütem várhatóan nem is lassul 2016-ig. Kína jelenleg a világ harmadik legnagyobb reklámpiaca (az Egyesült Államok és Japán után), viszont 2013-ban itt mérhető a legnagyobb növekedés a tíz legnagyobb reklámpiaccal rendelkező ország közül. Az Adage 100 legnagyobb globális hirdetőt összegyűjtő listájának adatai szerint a három Kínában legtöbbet költő multinacionális márka a Yum Brands, ami valójában a KFC (meg a Pizza Hut és a Taco Bell) és ami 2012-ben teljes globális reklámbüdzséjének 32,8 százalékát az országban költötte el, a Red Bull (teljes globális költésének 27,5 százaléka ment Kínába) és a Swatch csoport (a teljes büdzsé 24,1 százaléka realizálódott az ázsiai országban).
- A BRIC országok jelentik a növekedés másik fő forrását. Oroszország 2014-ben belép a tíz legnagyobb reklámpiaccal rendelkező ország közé, ahol Kína és Brazília már ott van. A negyedik BRIC ország (a szó a leggyorsabban fejlődő gazdaságú országok angol nevének rövidítéséből keletkezett: B, mint Brasil, R, mint Russia, I, mint India és C, mint China). India jelenleg a 14. ezen a listán, de a Zenith szakértői szerint 2013 és 2016 között 39 százalékos növekedés várható a piacán, így az időszak végére ott lesz a legjobb tíz között.
- A világ 100 legnagyobb hirdetője közül 41 amerikai cég. A maradékból 36 európai, 23 pedig ázsiai központú. A száz vezető globális hirdető közül 94 jelen van az amerikai reklámpiacon is. Összesen tehát hat olyan van, amelyik nincs, ebből öt európai: a francia Orange és a brit Vodafone mobilcégek, két francia autógyár, a Citroën és a Renault, illetve a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a francia hátterű Carrefour. Az egyetlen toplistás ázsiai hirdető, amelyik hiányzik az amerikai piacról a Hutchison Whampoa nevű hongkongi konszern, amely többek között telekommunikációs cégeket és kikötőket tulajdonol.
- A fogyasztói elektronikát és egyéb technológiát gyártó cégek reklámköltése nő a leggyorsabban. 2012-ben 9,6 százalékkal növekedett a szektor reklámráfordítása az előző évhez képest. A legnagyobb növekedést a Samsung Electronicsnál lehetett mérni, a cég nem kevesebb, mint 55,1 százalékkal növelte reklámköltését az előző évhez képest, amivel toronymagasan kiemelkedik ebből a szempontból a világ 100 legnagyobb hirdetője körül.
- A szépségápolási termékek gyártói a világ legnagyobb hirdetői. A száz legnagyobb globális hirdetőnek közel negyede ebben a szegmensben érdekelt, a három legnagyobb közülük a Procter & Gamble, a Unilever és a L’Oréal.
(Aki szeret angolul olvasni, vagy csak egyszerűen kíváncsi a forrásra, itt találja az Adage eredeti cikkét.)
Forrás: Kreatív Online