Hol nyaraltunk az idén?

A magyar lakosság mintegy egyharmada tölti szabadságát, illetve annak egy részét üdüléssel – derül ki a TÁRKI Társadalomkutató Intézet Rt. 2001 augusztusában a Miniszterelnöki Hivatal megrendelésére végzett kutatásából, amely az idei turisztikai szezonban megvalósult, és tervezett nyaralásairól kérdezte a felnőtt korú lakosságot.

A kutatás eredményei szerint a felnőtt korú (18 éven felüli) népesség több mint kétharmada (68%) 2001 augusztusában még nem volt üdülni és nem is tervezte azt a szezon hátralévő részében, 15%-uk válaszolta hogy már volt az idén nyaralni, míg összesen közel egyötödük (19%) volt azok aránya, akik a szezon hátralévő részében üdülést terveztek. Mivel a felvétel időpontjában a lakosság egy része éppen nyaralt vagy még nem volt idén nyaralni, a felvétel valószínűleg alulbecsülte az üdülők lakosságon belüli arányát. Az adatok szerint az üdülők túlnyomó része belföldön pihent vagy tervezte pihenését, összességében a felnőtt lakosság valamivel több mint egynegyede (28%). Ezzel szemben a külföldön üdülők aránya mindössze 7% volt.

A különböző társadalmi-demográfiai csoportokba tartozó megkérdezettek üdülési szokásai jelentős eltérést mutatnak. A belföldön üdülők között az átlagosnál magasabb arányban találjuk a férfiakat (31%), mint a nőket (24%). A 18–39 évesek 40%-a, a 40–59 évesek 27%-a, a 60 éven felülieknek viszont mindössze 9%-a nyaralt belföldön. Az üdülési szokások a kérdezett iskolai végzettségével is összefüggést mutatnak: az érettségizettek 41%-a, a diplomások 56%-a említette, hogy az idén itthon töltötte, illetve tervezte tölteni szabadságát, ez az arány a szakmunkások, illetve a legfeljebb 8 osztályt végzettek esetében 24%, illetve 9% volt. Az üdülési szokások természetesen erősen függenek a család anyagi helyzetétől. Az egy főre eső háztartási jövedelem szerint a legfelső ötödbe tartozóknak több mint fele (52%) nyaralt, addig a többi jövedelmi ötödben a nyaralók aránya az átlag alatt alakult. A belföldön üdülők esetében az egy főre jutó háztartásjövedelem átlaga 39 ezer forint. Leginkább az önállók, a vállalkozók (48%), az alkalmazottak (36%) és a nem nyugdíjas eltartottak (38%) voltak a belföldön üdülők között felülreprezentálva. Amíg a fővárosiak 38%-a és a megyei jogú városokban élők 34%-a, addig a vidéki városokban élők 26, a falusiak 20%-a töltötte szabadságát hazánkban.

A külföldön nyaralók jellemzői hasonlóak a belföldön nyaralókéhoz. A legfiatalabbak, a 40 év alattiak 10%-a, míg a 40–59 évesek 8%-a, a 60 év felettiek mindössze 3%-a üdült külföldön. Az iskolázottabbak jóval magasabb aránya töltötte szabadságát külföldön, mint az alacsony iskolai végzettségűeknek. Az érettségizettek 12%-a, a diplomások 18%-a, míg a legfeljebb 8 általánossal rendelkezőknek csak 3%-a nyaralt vagy tervezte nyaralását külföldön. A külföldi üdülés talán még erősebben függ a család anyagi helyzetétől, mint a belföldi nyaralás. Az eredmények szerint a legfelső jövedelmi ötödbe tartozók 17%, míg a negyedik ötödbe tartozóknak csupán 9%-a engedhette meg magának, hogy külföldön üdülhessen az idén, a társadalom legszegényebb rétegének pedig mintegy 3%-a. A külföldön üdülők egy főre jutó háztartás-jövedelme átlagosan közel 25%-kal magasabb, mint a belföldön nyaralóké, 48,5 ezer Ft. Az önállók, vállalkozók csoportjában jóval átlagon (7%) felül alakult a külföldön nyaralók aránya (17,5%), ugyancsak magas a külföldön pihenők hányada az alkalmazottak körében (10%).

A belföldön üdülők az idei szezonban átlagosan 1,7 alkalommal töltötték szabadidejüket az otthonuktól távol, mindig csak a leghosszabb utat figyelembe véve átlagosan 6,3 napig. A külföldön nyaralók átlagosan 1,2 alkalommal utaztak külföldre, tehát közöttük kevesebben vannak a két vagy több alkalommal útra kelők, ők azonban egyegy alkalommal átlagosan hosszabb, 8,1 napot töltenek el pihenéssel. A szálláshelyek tekintetében jelentős különbség van a belföldön, illetve a külföldön üdülők csoportja között (1. ábra). A 2001-ben belföldön nyaralók, illetve belföldi nyaralást tervezők 37%-a rokonnál, barátnál, ismerősnél, 34%-a valamilyen olcsó szálláshelyen, 16%-uk kempingben, sátorban, és mindössze 6%-uk mondta, hogy egy jó szállodában szállt meg. A külföldön nyaralóknál e tekintetben teljesen más a helyzet: 46%-uk olcsó szálláshelyen, 23%-uk pedig szállodában, és mindössze 12- 13%-uk töltötte az éjszakákat kempingben, vagy ismerősöknél. A belföldön üdülők közül legnagyobb számban a Balatonon és környékén töltik a szabadságukat. A második leggyakrabban látogatott hely az Alföld, majd a Dunántúl és az Északi-középhegység következik. A külföldön nyaralók többsége a szomszédos országok valamelyikében nyaralt vagy szándékozott nyaralni az idei szezonban (2. ábra). Ezen belül Horvátországban ugyanannyian (29%), mint az összes többi szomszédos országban együttesen (27%). Kedvelt célpont még Olaszország (16%) és Görögország (15%). Az Európán kívüli országokban nyaralók költik el a legtöbb pénzt, átlagosan 226 ezer forintot. Őket az Olaszországban üdülők követik 205 ezer forintos átlagos kiadással. Ennek valamivel több mint a felét költik Görögországban, Horvátországban és más, nem szomszédos európai államokban. A szomszédos országok esetében mértük a legalacsonyabb átlagot, közel 70 ezer forintot.

MEGJEGYZÉS

A közölt adatok forrása a Társadalomkutatási Intézet Rt. (TÁRKI) 2001. augusztus 1. és 5. között készített, személyes kérdezésre épülő, kérdőíves adatfelvétele. Az ország több mint 100 településén 1524 felnőttet kérdeztek meg. Kiválasztásuk fő jellemzője, hogy minden felnőtt embernek egyenlő volt az esélye arra, hogy ő legyen a válaszadásra felkért személy. A kiválasztott személyek egy részének kiesése miatti mintatorzulást súlyozással korrigálták. A megkérdezettek válaszaiból becsülhetők a felnőtt lakosság lehetséges válaszai. A becslés pontosságáról 95%-os megbízhatósággal állítható, hogy az egész mintára vonatkozó adatok legfeljebb ±2,6 százalékponttal térhetnek el a teljes felnőtt lakosság megkérdezésével kapható értéktől


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.