A szakember szavazásra buzdította a hallgatóságot, hogy szerintük vajon 2019-hez képest 2022-ben az egyéni foglalásokon belül az online utazási platformon, azaz OTÁ-n keresztüli vagy a direkt foglalások száma nőtt. A válaszadók 56 százaléka szerint idén az ő szállodájában az OTÁ-k jelentősége nőtt. Emlékeztetőül elmondta, hogy tavaly ilyenkor is feltette ugyanezt a kérdést az idei évre vonatkozóan, csak akkor még becslést várt. Egy évvel ezelőtt 53 szavazat érkezett, és akkor a voksolók 58 százaléka derűlátóan állította, hogy a direkt foglalások részaránya fog emelkedni. 2023-mal kapcsolatban is felmérte a szakember a várakozásokat, erről is szavaztak a jelenlévők. Mint kiderült, a történelem ismétli önmagát, idén újra optimisták vagyunk az előttünk álló évet illetően: 49 szavazónak 53 százaléka jósolja azt, hogy a direkt foglalások erősödnek a szállodában, ahol dolgozik.
A Covid-járvány előnye a hotelek iránti nagyobb bizalom
A közgyűlésen ismertetett disztribúciós felmérés 2022-ben tavaszán készült a 2021-es adatok alapján. A HOTREC kérdőívét hazánkban 72 szálloda töltötte ki, ami tavaly is hasonló volumenű volt, Európa-szerte azonban nőtt a kitöltő hotelek száma mintegy 3875-re. Bogár Zoltán elmondta, hogy meglepték az eredmények: 2013 és 2019 között a direkt foglalások aránya 10 százalékponttal csökkent Európában, ezzel párhuzamosan az OTÁ-knál közel 10 százalékpontos növekedés volt kimutatható. 2019-től történt egy érdekes változás: nőtt a direkt csatornák részaránya, (47 százalékról 55,2 százalékra) az OTÁ-ké stagnálást mutatott és több más csatorna az utazási irodák, a wholesale üzletek és a kongresszusi szervezők - részesedése markánsan visszaszorult, ami mögött több ok húzódhat, például az, hogy a járvány miatt szünetelt a csoportos és hivatásturisztikai utak értékesítése. A koronavírus azonban a direkt értékesítés malmára hajtotta a vizet: megnőtt mindenhol a belföldi kereslet, ezen a területen pedig jobban működik ez a csatorna. Az állandóan változó járványügyi és utazási szabályok olyan környezetet teremtettek, amelyben az egyéni vendég úgy érezhette, nagyobb biztonságban van a befizetett pénze, ha a hotelnek közvetlenül fizeti be, ráadásul a házakkal folytatott direkt kommunikáció, ami gyorsabb, relevánsabb információáramlást biztosított, felértékelte ezt az értékesítési csatornát a napró-napra változó világban.
Egyedi helyzetben a magyar piac egy saját OTÁ-val
Jóllehet a járvánnyal rövid visszapattanás jellemzi a direkt foglalások piacát, de a 2013-2021–es intervallumban jól látható az OTÁ-k stabil és folyamatosan növekvő térnyerése, valamint a direkt foglalások 2,4 százalékos százalékpontos csökkenése. A Booking.com térhódítása tovább erősödött tavaly 68 százalékról 71 százalékra. Az online platfrom az Expediával és a HRS-sel közösen összesen egészen elképesztően magas, 94,7 százalékkal részesedik a foglalások teljes piacából. Magyarország azonban összeurópai szinten kivételes helyzetben van: míg az összes többi országban a három szereplő együttes részaránya nem ment 80 százalék alá, nálunk – feltehetően az erős hazai szereplő, a Szállás.hu jelenléte miatt - a 70 százalékot alig éri el a három óriás részaránya. „Sok fejlesztés, új szolgáltatások bevezetése történik az OTÁ-knál annak érdekében, hogy javítsák pozícióikat a piacon, és még mennyi lehet a tarsolyukban - intett óvatoságra Bogár Zoltán, és hozzátette, hogy a fizetés egyszerűvé tételével – azzal, hogy egy tranzakcióval rendezheti az utas a szállást, repülőt, stb. - egyre szélesebb körben nő az utazók száma, ami általánosságban az összes piaci szereplőnek jó, azonban mindez komoly kockázatokat is rejt. Hiszen a fizetés lehetőségének kihelyezésével, a szálloda az ármeghatározás lehetőségét is kiengedi a kezéből – emelte ki a szakember. Az ezzel kapcsolatos veszélyekről, és hogy ITT írtunk.
Visszarendeződést jósol a szakember
És hogy mire lehet számítani 2023-ban? Bogár Zoltán elmondta, nem érné nagy meglepetés, ha két év múlva nem ezt látnánk, amit most, és a fellélegzés az OTÁ-k növekvő uralma alól csak átmeneti lenne. Úgy véli, az élénk belföldi keresletet bonyolító hoteleknek sok lehetőségük van a direkt értékesítésben, és előnyük van az erős márkaismertségű házaknak is - tartozzanak globális, vagy hazai lánchoz. A szakember hasznos tanácsa, hogy a szállodáknak jól kell tudniuk élni a vendégek megnövekedett bizalmával, érdemes olyan exkluzív ajánlatokat kínálniuk, amelyek csak saját oldalunkon elérhetők, és legalább ugyanaz a kínálatot tegyék elérhetővé direkt csatornáikon, mint az online platformokon. Az adatalapú és nem az érzéseken nyugvó értékesítési döntések is rendkívül fontosak Bogár Zoltán szerint, aki úgy véli, a Covid-bizonytalanság alábbhagyásával, a csoportos utazások és a hivatásturisztikai nagyrendezvények visszaépülésével, a külföldi utazások volumenének növekedésével újra visszarendeződés várható, és folytatódhat és az OTÁ-k diadalmas területhódítása.
Tóth Réka Anna