Kilencvenpercnyi pörgés harminc négyzetméteren

Százhatvan vendég az asztalok körül, ráadásul naponta kétszer. Ez minden konyhafőnök álma, azonban valószínűleg minden konyha rémálma. Kilencven perc, mint egy futballmérkőzésen, és ahogy ott, itt sem lehet hibázni. Kiszállni sem lehet. Mert ez egy hajó…

Szűk másfél órányi stressz, feszültség, kapkodás, ideges felszolgálók, pattanásig feszült hangulat, és az igazat megvallva nem sok reménnyel próbálok bekéredzkedni a francia szállodahajó konyhájára, hogy végigasszisztáljam az egyik étkezést – hátulról. Azonban a hajó komisszárja a séffel konzultálva nem lát okot arra, hogy nemet mondjon: örömmel fogadnak a következő szerviz alkalmával – érkezik az üzenetet.

Előkészített alapanyag Strasbourgból, a hajón a befejezés

A Croisi Europe Michelangelo nevét viselő, úszó szállodájának tervezésekor nem a főzés szempontjai voltak ez elsődlegesek, bár szerencsére a mindössze a harminc négyzetméteres konyha kialakítása igazán ergonomikus: „Minden olyan géppel rendelkezünk, amelyre csak egy ilyen cateringkonyhában szükség lehet – mondta Jean-Luc Gallochat konyhafőnök. – Extrák persze nincsenek, vagyis nincs például sous-vid gép, de erre nincs is szükség, hiszen a húsokat heti rendszerességgel, előkészítve szállítják Strasbourgból. Nekünk csak a befejező műveleteket kell elvégeznünk, hiszen másképp nem is lehetne elkészteni a napi kétszeri három-négy fogást. Az előétel, a köret, a desszert azonban mindig helyben készül.”

Naná, hogy mindenki magyar

Az első meglepetés, hogy a munka közben a hivatalos nyelv – a magyar! A hajó legénységének háromnegyede ugyanis hazánkfia, így nem csoda, hogy amikor rossz helyen állok, a francia commis-tól az orosz mosogatóig mindenki „bocsi”-val kér szabad utat… Egyelőre nyoma sincs stressznek, az előételt rutinnal adja elő a csapat. A konyhafőnök és a commis a két szakember, a többiek – lehetnek vagy öten – kisegítők. Barbi reggel még kabint takarított, most a tálalásban segít, Gergő mosogató, most azonban ő is a tálalóasztal mellett pörög.

Egyhangú meló, de sok pénzt hoz a konyhára

„A monotónia a legnagyobb probléma – mereng Jean-Luc. – Jómagam tizenöt éve vagyok hajón, ezalatt háromszor mondtam fel, és mentem vissza normális szállodai konyhára. Mégis újra itt vagyok. Sokan lenézik ezt a műfajt, de egyrészről nagyon jó pénzt keresünk, másrészről ez a fajta vendéglátás olyan felkészültséget, tudást igényel, amely nagyon eltér a általános szárazföldi gyakorlattól.”

Olajozottan megy a tálalás

Mire az utolsó asztalra is kikerül az olasz tészta, a terem elején már kezdhetik leszedni a „szennyest”. Gergő otthagyja a tálalót, és már a mosogatónál, eredeti helyén terem: „Beugró vagyok, mindig arra a hajóra küldenek, ahol éppen szabadságon van a konyhai takarító – mondja. – Sokan utálják ezt a szerepet, de én szeretem.” Közben Jean-Luc már a főételre koncentrál. Mindenkinek tudja a feladatát: ki a köretet, ki a sültet, ki a mártást teszi a tányérra, és az öt felszolgáló már viheti is… Tahir, a fiatal francia fiú tánclépésben közlekedik, közben egyfolytában nevet. („Könnyű neki, három hete van még csak itt – negatívoskodik az egyik magyar veterán. – De nézd majd meg a szezon végén…”)
Hangos szó nem hallatszik, ha esik a fordulatszám, a séf tapsol kettőt, és „hopp-hopp”-pal ösztökéli a csapatot. Pedig a „bocsi” mellett azt is tudja: „gyorsan”. Az utolsó munkafázis, a díszítés az ő feladata a tányéron. A fogások között a hajón is kötelező feladat a mis-en-place takarítása, ezt Jean-Luc és a commis maga végzi el.

Hajtás, cigi, hajtás, dögmeleg

A desszert előtt egy még cigi is belefér a tatfedélzeten. Tizenhét perc alatt kimegy a 160 adag étel, a rövid szünetekben sem áll a konyha: helyükre kerülnek az elmosogatott előételes tányérok, és a cukorbeteg, lisztérzékeny vendégekhez is eljut a speciálisan nekik készített fogás. „A társaság több hajóját is felügyelem – mondja a séf –, én tanítom be az új kollégákat. Apropó, tudta, hogy van olyan hajónk, ahol a séf is magyar?”
A desszert közben szinte ujjgyakorlat. Jean-Luc itt is csak a szépészettel foglalkozik, ha nem százszázalékos a díszítés a tányéron, nem mehet ki az étel. Az izzadságfoltok egyre terjedelmesebbek a pólókon, bár az tenyérnyi ablakok mind nyitva, a hőmérséklet negyven fok körül lehet. Tahir kitáncol az utolsó desszerttel, közben Jean-Luc letörli a tálalót. Átlagos ebéd volt, három fogás, százhatvan vendégre – megint korrektül hozták a kilencven percet.

Kolbe Gábor
Vendég & Hotel 2012. szeptember


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.