A SPA-CE 2013 Közép-Európa legnagyobb spa és wellness kiállítása átfogó képet adott a régió egészségturisztikai szolgáltatásairól, és az a tény, hogy idén hazánk adott otthont a jelentős rendezvénynek, számos újabb lehetőséget kínál fürdőinknek, a kapcsolódó szálláshelyeknek és egyéb attrakcióknak. A Magyar Turizmus Zrt. kiemelt eseményként kezelte a szakvásárt, hiszen az egészségturizmus egyike a társaság legfontosabb termékeinek.
Az év egyik legjelentősebb szakmai eseménye
Az eseményt a Magyar Turizmus Zrt.-vel és a Szlovén Fürdőszövetséggel együttműködve a szlovén Gormice Iroda szervezte. A vásárnak számos európai és Európán kívüli szakmai látogatója volt, számukra kiemelt fontosságú az egészségturizmus és többen évről évre rendszeresen vissza is térnek, így a szakmai vásárlók most személyesen is feltérképezhették a magyarországi egészségturisztikai kínálatot. A rendezvényre öt országból érkeztek a kiállítók, míg a 15 országból delegált szakmai látogatók Észak-Amerikától az európai országokon át az arab világig képviseltették magukat. A rendezvényen színvonalas megjelenési és tárgyalási lehetőséget nyújtottak a kiállítóknak, a programban több szakmai workshop, valamint konferencia is szerepelt. A vásár utolsó napja úgynevezett post-túrával zárult, amelynek során a meghívott utazásszervezők Hévíz és Budapest egészségturisztikai adottságait ismerhették meg.
Szegedi Andrea (MT Zrt.) tartalmas és humoros elődadásában kiemelte, azért szép termék az egészségturizmus, mert sok terület szolgáltatóit kapcsolja össze és hazánk nemzeti kommunikációját is jelentősen meghatározza, újabb és újabb piacokról vonzva a vendégkört. A piaci átrendeződéshez kapcsolódóan, bepillantást engedett az új, hat nyelven megjelenő, de minden célpiacon specifikus tartalommal összeállított kiadvány-portfólióba is, és ismertette a legfrissebb statisztikákat is, amelyeket beszámolónkban mi is közreadunk később.
A házigazda: Sárvár
Kondora István polgármester köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a város fejlődése kiegyensúlyozott, amit megalapozott a fürdő, azt most tartalommal tölti meg a város: egyre több a zöld-program, egyre inkább fontos a minőségi kultúra megjelenése valamint a köztisztaság is. A SPA-CE kiállítás szervezésébe az egész város bekapcsolódott: többek között a Park Inn Hotel, a Spirit Hotel és a Danubius Hotel Sárvár. A sárvári Gyógy- és Wellnessfürdő családi fürdőrészleg fogadta a résztvevőket, akiknek lehetőségük nyílt arra, hogy megismerkedjenek a nyugat-dunántúli régió további termékeivel is.
Sárvár a KSH adatai szerint a hetedik leglátogatottabb település volt Magyarországon 2012-ben. A város egyes részei – elsősorban a gyógyfürdő és környezete – tavaly nyerte el a gyógyhely-minősítést, az országban tizennegyedikként. A fürdő 2004-ben az Európai Királyi Fürdők Szövetségének (Royal Spas of Europe) tagja lett, és 2007-ben EuropeSpa-med minőségi díjat is nyert. A családi fürdő rész 3 milliárdos fejlesztés eredményeként nyílt meg 2010-ben. A városban fejlődött a szálláskapacitás is: új hotelek, panziók és apartmanok nyíltak: ma már 470 ezer vendégéjszakával büszkélkedhet.
Kovács Ferenc, a megyei közgyűlés elnöke kiemelt feladatnak tekinti az úthálózat fejlesztését: a tervek szerint, 2015-ben már gyorsforgalmi utak (85/86-os) kapcsolják Sárvárt Győrhöz és a Balatonhoz.
Egyedi megoldás: kiállítás a medencék szélén
2008 tavaszán, amikor a szlovén spa szövetség menedzsereként kezdett dolgozni Iztok Altbauer, merült fel benne az ötlet, hogy szükséges lenne egy szakmai, B2B eseményt szervezni a szlovén fürdők számára. Természetesen, eltelt némi idő a megvalósításig, míg a megfelelő tapasztalatú és tudású emberekkel találkozván sikerült kitalálniuk a SPA- CE-t. Mamár, a Szlovén Fürdőszövetség igazgatójaként, elmondta, hogy a Meeting of the Spas of Central Europe a legjobbkor lépett a színre, hogy a tágabb régióban az egészségturizmus iránt növekvő keresletet megfelelően mutassa meg. Az esemény során a szakmai látogatók összehasonlíthatták a kínálatot, és kiválaszthatták a számukra legkedvezőbbet. A megbeszélésen pedig még jobban körvonalazódott, hol a helye az egyes termékeiknek, hogyan lehetne azokat jobban bemutatni és értékesíteni. A Szlovén Spa Szövetség tagjai melegen üdvözölték a gondolatot, hogy ne csak Szlovéniában, hanem a határon túl, egy másik országban rendezzék meg a kiállítást.
A szervezők célja, hogy továbbra is a legújabb trendeket mutassák meg, a spa&wellness piac aktuális kérdéseit vitassák meg kiváló szakemberek segítségével. Bíznak benne, hogy egyre több szolgáltató adja a marketingmixéhez a vásárt és tapasztalja meg a SPA-CE adta lehetőségeket, amely a baba-kor után már talán felnőtt, és egyre bővülő rendezvénye is a régiónak. Így a nemzetközi, szakmai látogatók is egyre gazdagabb kínálattal fognak találkozni évről évre. Dr. Ruszinkó Ádám, a Magyar Egészségturizmus Marketing Egyesület elnöke nemcsak civil szervezetével, hanem kiállítói minőségben is részt vett az eseményen. Előadásában hangsúlyozta, hogy az nem jó irány, ha az árak egymással esve rivalizálnak, sokkal fontosabb a régiós összefogás és a minőség megtartása. Mezősi Csilla, akinek szintén nagy szerepe volt a rendezvény Magyarországra hozatalában, hozzátette, hogy mindhárom nagy német tour-operátor már most kiemelt figyelemmel programozza a következő évet hazánk egészségturisztikai választékát tekintve.
Miért pont az egészségturizmus?
A WHO (Egészségügyi Világszervezet) előrejelzése szerint 2022-re a turizmus és az egészségipar együttesen a világ egyik meghatározó gazdasági ágazatává válik. Az egészségükre mindinkább odafigyelő, az utazás terén egyre tapasztaltabb szeniorok növekvő fizetőképes keresletet jelentenek az egészségturisztikai iparág számára. A jóléti társadalmakban emellett nő az igény a saját finanszírozású egészségügyi kezelések turisztikai élményekkel való összekapcsolására. Magyarország adottságai lehetőséget biztosítanak arra, hogy versenyképes termékekkel jelenjen meg a belföldi és a nemzetközi egészségturisztikai piacon. Magyarországon az összes vendégéjszaka 35%-a a gyógy- és wellness hotelekben realizálódik. A külföldi vendégéjszakák esetében ez 24%.
A hagyományos német ajkú küldőpiacok (Németország és Ausztria) részesedése 57%-ról 39%-ra csökkent 2006-ról 2012-re, míg a legdinamikusabb fejlődés az orosz piacról történt, itt a részesedés a vendégéjszaka számból 3%-ról 16,1%-ra nőtt. Jelentős mértékben nőtt a kelet-európai küldőpiacok szerepe (Szlovákia, Románia, Csehország, Ukrajna, Lengyelország). Részesedésük eléri a 16,3%-ot. Világviszonylatban nő azok száma, akik külföldre utaznak orvosi szolgáltatások igénybe vétele céljából, s hazánkban is nő az ilyen céllal beutazók aránya. Fogászati turizmusban, Európában vezető helyen szerepel Magyarország, de egyre többen érkeznek műtéti beavatkozásokra, műtétek utáni rehabilitációra.
Magyarország a világon az 5. leggazdagabb ország termálvizekben, évezredes hagyományokkal rendelkezünk a gyógyturizmusban, hiszen már 2000 évvel ezelőtt a rómaiak fürdőket építettek Aquincum területén, középkori uralkodóink is ismerték a budai hőforrások gyógyító hatását, a törökök is számos fürdőt építettek Budán és vidéken. Éppen 100 éve épült a Széchenyi Fürdő, 1918-ban nyitotta meg kapuit a Gellért. A Széchenyi Terv keretében számos fürdő és wellness hotel épült vagy újult meg. Az elmúlt időszakban más szempontból is jelentős változások zajlottak le az egészségturizmusban.
Markánsan megváltozott a gyógy- és a wellness szállodák aránya, jelenleg 164 wellness- és 30 minősített gyógyszálló van Magyarországon és a SZÉP kártya is hozzájárult a vendégforgalom növekedéséhez. Az elmúlt két évben három új minősített gyógyhellyel is gazdagodott a magyar egészségturisztikai kínálat: Sárvárral, Mezőkövesddel és Nyíregyháza-Sóstóval.