Hozzátette: a vízügyi igazgatóságtól kapott legfrissebb adatok szerint a határon, Nagybajcsnál minden idők legnagyobb szintjével, 872 centiméterrel lépett be a Duna Magyarországra, és ott körülbelül 910 centiméteres tetőzést várnak.
Tarlós István elmondta: normál állapotban a Duna vízhozama Budapestnél másodpercenként mintegy 2500 köbméter, jelenleg 7500-8000 köbméternél tartunk, és felmehet akár 10 ezer köbméterig is. A városon normál esetben naponta mintegy 200 millió köbméter víz halad át a Duna medrében, ennek most hozzávetőlegesen a négyszerese fog áthaladni.
Északról délre haladva a budapesti helyszínekről szólva a főpolgármester közölte:
A Barát-pataknál, Budakalász határában megindult az átemelés, lezárták a patakot, nem lesz visszaduzzasztás, a helyzet kezelhető.
A Római-parton 40 árvízvédelmi kaput már bezártak, ma további hármat fognak bezárni. A védművet nem kellett megmagasítani, annak koronaszintje 940 centiméter körül van. A lényeg a töltés talpának megtámasztása, ezt az FCSM munkatársai 10 ezer köbméter agyagmaggal oldják meg.
Az Aranyhegyi pataknál a Pók utcai lakótelepet 150 folyóméter hosszú szakaszon több ezer homokzsákkal levédték, az FCSM és a honvédség emberei a helyszínen vannak, elegendő élő erő van ott ahhoz, hogy a lakótelepet oldalról is megvédjék.
Az Óbudai Gázgyár területe nincs veszélyben, a felújítás alatt álló, esztergomi vasúti töltést visszazárták, több ezer tartalék homokzsákot helyeztek készültségbe. Az esztergomi vasútvonal folytatásában, a Bécsi úthoz közeli jobbkanyarnál egy 200 m-es – árvízvédelmi szempontból érzékeny – szakaszt biztonsági okból szintén levédték tömörített homokzsákokkal.
A Margit-szigetet 930 centiméterig meg tudjuk védeni – hangsúlyozta Tarlós István, aki péntek reggel az FCSM vezérigazgatójával járta végig a szigetet. Hozzátette: belvíz persze lesz a szigeten, a felújítás alatt lévő szökőkutat is levédték, a szigeten nappal 500, éjjel 400 ember dolgozik, civil már nem mehet be. A szigeten körülbelül 500 ezer homokzsákot építettek be, 900 méteren már elkészült a ma 1400 folyóméter hosszan kialakítandó, úgynevezett tengeri kígyó. Ez azt jelenti, hogy 70 db 20 méteres – 90 cm átmérőjű – tömlőt raknak le ikerpárban, egymással átfedésben. Egy ilyen elem tömege 13 tonna, először levegővel töltik meg, aztán vízzel, és hevederes kötéssel helyezik el őket egymás mellett.
A Batthyány téren 2013. június 7-én, pénteken 12 órától a metróállomást lezárják, amelyen a szerelvények át fognak haladni. A korlátozás életbe lépésétől a H5-ös HÉV-ek Békásmegyerről és Szentendréről csak a Margit híd budai hídfőig, a felszíni hév-állomásig közlekednek és onnan indulnak vissza. A Batthyány tér felé közlekedőknek a sűrített menetrenddel közlekedő 86-os, valamint a 160-as és 260-as autóbuszokat ajánlják, ezen felül HÉV-pótló buszokat indítanak a Szentlélek tér H és a Batthyány tér M+H között.
A H5-ös HÉV-pótló buszokra Batthyány tér M+H felé az alábbi megállóhelyeken lehet felszállni:
- Szentlélek tér H: HÉV-pótló megállóhely az Árpád híd alatt
- Serfőző utca: 29-es autóbuszok megállóhelye
- Tímár utca H: 29-es autóbuszok megállóhelye
- Szépvölgyi út H: 29-es autóbuszok megállóhelye
- Margit híd, budai hídfő H: 9-es autóbuszok megállóhelye
- Batthyány tér M+H: a végállomás területén
A H5-ös HÉV-pótló buszokra Szentlélek tér H felé az alábbi megállóhelyeken lehet felszállni:
- Batthyány tér M+H: a végállomás területén
- Margit híd, budai hídfő H: 86-os autóbuszok megállóhelye
- Szépvölgyi út H: 29-es autóbuszok megállóhelye
- Tímár utca H: 29-es autóbuszok megállóhelye
- Szentlélek tér H: HÉV-pótló megállóhely az Árpád híd alatt
A Margit hídi felszíni állomás peronjának teljes hosszában a kerékpárút ideiglenesen megszűnik. Kérik, hogy a biciklivel erre közlekedők fokozottan figyeljenek az itt megnövekedett utasforgalomra való tekintettel, és az adott szakaszon gyalogosan tolják át kerékpárjukat.
Sűrűbben közlekednek az M2-es és az M3-as metrók (napközben 4 percenként), az 1-es, a 4-es, a 6-os, a 17-es, a 18-as villamosok, valamint a 9-es és a 86-os buszok. Sűrítik az 1-es villamosokat: a reggeli csúcsidőben további 4 szerelvény közlekedik az 1-es villamosok vonalán a Bécsi út végállomás és a Lehel utca között, a legterheltebb Árpád hídi szakaszon biztosítva további férőhelyeket.
Az Erzsébet híd alatt a támfal 19 folyóméteres szakaszon hiányzó részét – a hajdani rakparti lehajtó – helyét homokzsákokkal megbízhatóan levédték.
A Műegyetemen, amely kavicsteraszon helyezkedik el, és ezért alulról vizet kap, folyamatosan szivattyúznak. A terület nem levédhető, de a szivattyúzással megbízható védelemről tudnak gondoskodni.
A XXII. kerületben a Háros-horgásztelepen a hullámtérben 200 embert érinthet a kiköltöztetés és az áramkikapcsolás. Eddig 30-an kérték a kitelepítést, ők önkormányzati lakásokba kerültek, erről Szabolcs Attila kerületi polgármester gondoskodott erről. Homokzsákokkal a horgásztelep is megvédhető.
Az esetleges evakuálásokról szólva a főpolgármester hangsúlyozta: a számokat mértéktartóan kell kezelni. A lakótelep egyes részeit is belekalkulálva legfeljebb 55 ezer embert érinthet az evakuálást, de valószínűtlen, hogy erre sor kerülne. Az esetleges evakuálás a katasztrófavédelem feladata, amely felkészült erre – emelte ki Tarlós István.
A csepeli szivattyútelep 912 cm-ig védhető, és biztonságosnak mondható. A 4-es metró elöntésének gyakorlatilag nulla a valószínűsége. A Dagály strandot délben lezárják, sajnos ugyanis nem védhető meg.
A főpolgármester jelezte, hogy a turistáknak kiadott egy angol nyelvű tájékoztatót a közlekedési információkról, az aktuális árvízi helyzetről, a szállodák és a fesztiválok helyzetét is érintve.
Tarlós István köszönetet mondok a kormánynak, a Belügyminisztérium dolgozóinak,a katasztrófavédelemnek, a honvédségnek, kiemelten a budapesti helyőrségnek, a tűzoltónak, és a rengeteg önkéntesnek, akik fegyelmezetten és odaadóan vesznek részt a munkákban. Az árvízi helyzetről a főpolgármester szombaton is sajtótájékoztatót tart.
Forrás: Turizmus Online
Forrás: MTI Fotó