Az egyiptomiak kétségbeesett kampánnyal próbálták visszaszerezni a luxori vérengzés után a turistákat. Horvátországban 1990 óta a tavalyi volt az első, ami az egykori idegenforgalmat idézte. A háború alatt, s a háború után vagy három évig nem láttak turistát. Törökországban két év kellett a helyzet stabilizálódásához az Öcelan-ügy és a földrengések után. Mára az európaiak kedvenc üdülőhelye lett a kis-ázsiai part.
Tavaly november óta megállt az idegenforgalom Izraelben is. A robbantások elriasztották az embereket, a magyar utazási irodák egy éve szinte egyetlen csoportot sem indítottak. A közelmúltban a Netanyai Turisztikai Hivatal, az izraeli Turisztikai Minisztérium és az ELAL csábította közös tanulmányútra az újságírókat, hogy bemutassák a turizmus jelenlegi helyzetét.
Tel-Avivból Netanya felé szinte nem érezni semmit a konfliktusból. Az autópálya zsúfolt, feltűnően sok a fiatal pár, akik ráérősen gyűrik a kilométereket. A landolás után úgy éreztem, pezseg az élet, noha a statisztika mást mutat. Ma már csak emlék a 2000-es év rekordja, amikor is több mint két és fél millióan keresték fel Izraelt. A válság után ötvenszázalékos visszaesés következett; a decemberi negatív rekord eredménye: egy hónap alatt harminchat százalékkal csökkent a beutazók száma.
Az idei év februárjában az izraeli és a palesztin turisztikai miniszter még közös nyilatkozatot adott ki arról, hogy a turizmus az egyik legfontosabb gazdasági szektor, amelyből a legtöbb devizabevétel származik. A nyilatkozat óta a béketárgyalások megszakadtak, a turisták elpártoltak a régiótól. Mielőtt Tiberiasba érnénk, megállunk Nazarethben. A várost övező hegy egyik tetején áll a Marriott szálloda, hónapok óta zárva. A város központjában félbemaradt építkezések nyomai, sokan nem fejezték be szállodájuk, éttermük építését. Betlehemet például a skandinávok átépítették, utakat, szállodákat újítottak fel, hiába – minden üres. A muzulmánok kezén lévő városba nemigen visznek ma turistát.
Tiberiasban új, a Genezáret-tóhoz vezető lépcső épült. A város a turisztikai minisztériumtól ötvenmillió márkát kapott az infrastruktúra fejlesztésére. A tavon egy negyvenperces hajókázásért nyolc dollárt kérnek, egy bizonyos csoportszám fölött ez öt dollárra is lealkudható. A hajóból látni az ország legdrágább kibucát, Nof Ginossart, amit csak az amerikaiak tudnak megfizetni.
A válság ellenére nem állt meg az élet Izraelben. A szent év alkalmából Jeruzsálem új díszkivilágítást kapott, amit az az építész tervezett, aki Lyon, Párizs és Szentpétervár díszkivilágítását is megalkotta. A Holt-tengernél megnyitottak egy új ötcsillagos szállodát, a többség azonban nem az ígért luxust kapja. A vendéglátó Netanyán pálmasor fogadja az érkezőt. Ezeket a Holt-tenger partjáról hozták ide, ott már nem fejlődnek tovább. Netanyán van a Közel-Kelet legnagyobb bowlingpályája, ahol nemrég Európa-bajnokságot rendeztek. A város az elmúlt tíz évben duplájára nőtt, itt van az ország egyetlen IKEA áruháza, ahová nehéz bejutni: az emberek több kilométert utaznak, hogy itt vásárolhassanak. Netanyán huszonhat szálloda és kétszáz étterem várná a látogatókat. A szállodákat fejlesztik, a Blue Weiss Hotelban kialakítottak egy wellnessrészleget, ahol három szauna, római stílusban épült fürdő, fitneszterem fogadja a vendégeket. Wellness-szolgáltatások Netanya négy hoteljában találhatók. A konferenciaturizmus igényeit öt hotelban tudják kielégíteni. A gyógyturizmus a Holt-tenger partján fejlődik. Egy hétnapos kezelés ötszázezer forintba kerül, de ebben az utazás, a szállás költsége is benne van.
Ellátogattunk Gaashba, ahol a vendégek 39 fokos termálvízben kúrálhatják magukat.
A kibucban az elhelyezésért, a reggeliért, a szolgáltatások használatáért háromszáz shékelt, azaz huszonegyezer forintot kell két személynek, naponta fizetnie. A workshopon kiderült: az utazási vállalkozások sorra bezárták irodáikat, legfeljebb egyet-egyet hagytak nyitva. A szállodák, irodák elbocsátották a dolgozók hatvan-hetven százalékát. Ami meglepő, a szobaárak nem változtak, ugyanannyiért adnak egy szobát, mint a békésebb időkben. A Sunway Tours egyik vezetője elmondta: turistát tavaly november óta keveset látott. Amerikából háromhavonta jönnek csoportok, legközelebb hatszázan érkeznek. Ők így is támogatják Izraelt: szolidaritási utakat tesznek.
Az izraeli Turisztikai Minisztérium támogatja a marketinget. A magyar utazási irodák közül például az IBUSZ prospektusa összeállításához kapott pénzt: a négyoldalas prospektus költségének a felét fizették ki. Tavaly november óta az IBUSZ huszonöt turistát vitt Izraelbe. A Chemol Travel téli katalógusában is szerepel netanyai és eilati ajánlat. Ma a turizmus legnagyobb ellensége a terrorizmus. Szeptember 11-e óta folyamatosan mondják vissza azt a kevés megrendelt utat is. Az izraeli kiutazás viszont soha nem látott méreteket öltött az elmúlt évben: ötszörösére emelkedett. Mintha menekülnének a bezártság érzése elől.