Meglepetésajándék

Lapunk júniusi számában olvashattak arról, hogy kemény viták zajlanak a balatoni fejlesztési elképzelések körül. Az egyre erőteljesebb nemzetközi piaci versenyre hivatkozva sokan mindennél fontosabbnak tartanák a turizmushoz kapcsolódó szolgáltatási kínálat szélesítését és a minőség javítását. Mások óvnak a kapacitások túlzott bővítésétől, mert úgy látják, hogy ezzel a Balaton éppen azokat az értékeit vesztheti el, amelyek miatt érdemes a régióban befektetni.

A helyzet tisztázását csak nehezíti, hogy egy időben, egymástól szinte teljesen függetlenül zajlanak a régió jövőjét meghatározó folyamatok. Miközben a korábbi helyzetre alapozva készül a régió 2008–2020 közötti időszakát meghatározó fejlesztési koncepció, a parlamentben „első körben” elfogadták a régió fejlesztési lehetőségeit megszabó Balaton- törvény módosítását, amely sok ponton új kiinduló helyzetet teremt. Mindezzel párhuzamosan kezdenek ismertté válni azok a befektetői szándékok, amelyek egyes esetekben már most túlmennének a sokak által túlságosan megengedőnek minősített törvénymódosításon is. A probléma egyik oka, hogy az említett folyamatokhoz mindeddig nem kapcsolódott igazi társadalmi párbeszéd. Sokszor a lehetőség is hiányzott hozzá, ha mégis meglett volna, az aktivitással volt gond. Az „úgy sincs értelme szólni, vagy a nem szólok, mert ezzel árthatok magamnak a pályázatok elbírálásánál” szemlélet dolgozott sokakban. Így volt ez a már említett hosszú távú fejlesztési koncepciónál is. A készítők kívánatos és szerintük reális jövőképként határozták meg, hogy a balatoni régió a táj egyedülálló természeti és kulturális adottságaira építve legyen Magyarország és Európa kertvárosa. Ehhez stabil környezeti állapotot kell kialakítani, helyre kell állítani a táji értékeket, a kulturális örökséget. Álláspontjuk szerint a gazdasági tevékenységek, szolgáltatások fejlesztésére csak úgy kerülhetne sor, ha ezzel nem veszélyeztetnék a felsorolt értékek, örökségek fenntarthatóságát. Miközben a régiós egyeztetéseken részt vevő két-három tucatnyi érdeklődő teljesen azonosult a fenti jövőképpel, sorolták is a példákat arra, hogyan erősödnek fel az elfogadott célokkal ellentétes folyamatok. Tájba nem illő, természetet rongáló és több esetben túlzott kapacitásokat teremtő szállás- és a szolgáltatásfejlesztéseket, indokolatlan, a más területen égetően szükséges forrásokat felemésztő közlekedési beruházásokat soroltak a rossz példák között a Balaton Fejlesztési Tanács közelmúltban nyilvánosságra hozott régiós fejlesztési térképéről.

MotoGP-pálya Sávolyon

Persze nem lenne baj, ha az adott beruházói szándék csak akkor valósulhatna meg, ha teljesen egybevág a hosszú távú fejlesztési koncepcióban meghatározott célokkal, feltételekkel. A jelenleg zajló folyamatok azonban azt jelzik, hogy ebben nem mindig lehet bízni. Ezt a félelmet támasztja alá a talán leggrandiózusabb elképzelés, a sávolyi MotoGppálya létrehozásának eddigi története is. A terv július 23-án vált ismertté Bajnai Gordon fejlesztési miniszternek Róna Ivánnal, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatójával és a spanyol befektető, működtető partnerekkel közösen tartott sajtótájékoztatóján. A már széles körben ismert adatok szerint a spanyol Sedesa cég 40 milliárd forintos költséggel motoros gyorsasági világbajnoki futamok lebonyolítására alkalmas versenypályát épít a hatszáz lakosú délnyugat-balatoni község, Sávoly határában. A Balatontól 11, a Kis-Balatontól 2–3 kilométer távolságban tervezett komplexum 50 ezer nézőt, 20 ezer autót, 10 ezer motort fogadna be egyszerre. A létesítményhez wellnessközpont, golfpálya, logisztikai bázis kapcsolódna többek között további, mintegy 200 milliárdos fejlesztés eredményeként. A tervek szerint 2009. szeptember 20-án már itt rendeznék az egyik MotoGP-futamot – ez az információ olvasható is már a motogp.com-on a jövő évi versenynaptárban. A futamok szervezésére a Magyar Turizmus Zrt. 500 ezer forintos alaptőkével, Róna Iván vezetésével létrehozta a Hun-Ring Kft.-t. A pálya üzemeltetése ellenben egy másik cég, a Balatonring Zrt. feladata lenne. A társaság 25 millió forintos alaptőkéjének harminc százalékát a Magyar Turizmus Zrt. biztosította, a többit a spanyol Worldwide Circuit Management S.L. (WCM). Az MT Zrt. Niklai Ákost delegálta a társaságot irányító igazgatóságba. A Bajnai Gordon nevében kiadott sajtóanyag szerint egy-egy futamra 100–150 ezer néző érkezik majd, ezt erősítette meg később Róna Iván is.

Kész tények

A fejlesztés gyakorlatilag azonnali indításáról szóló bejelentések úgy hangzottak el kész tényként a tájékoztatón, hogy az érintett térségben korábban még a turisztikai szakmához kötődők véleményét sem kérték ki a tervről. A szervezők afféle meglepetésajándéknak szánták. De nemcsak a társadalmi egyeztetés maradt el, a szükséges hivatalos előkészítést sem indították el a szeptemberre tervezett első kapavágáshoz. Ez derült ki legalábbis akkor, amikor a július 23-án délután megtartott kormányszóvivői tájékoztatón online kérdést tettünk fel a tervről beszámoló Bajnai Gordonnak. Készült-e környezeti hatástanulmány arról, hogy a MotoGp-beruházással járó forgalomnövekedés milyen hatással lesz a Balaton délnyugati térségére és a különösen érzékeny kis-balatoni területre? Hogyan befolyásolja a beruházás tervét, ha a Parlamentben a Balaton- törvény újratárgyalt módosítása nem kap többséget? – tudakoltuk a minisztertől. Bár harmadikak voltunk a kérdezők között, a kormányszóvivő és a miniszter képernyőjén is megjelenő kérdésünkre élőben nem kaptunk választ, csak miután elküldtük elektronikus levélként is. „Sávoly külterületén száz hektárt foglalna el a pályakomplexum, míg ötven hektáros lenne a parkoló. Ez a terület több éve elhanyagolt. A területen nyilvántartott természetvédelmi érték nem található, azonban az erdős részeket megőrzik. A jelenlegi tervek szerint a pálya kerületét védőerdővel ültetik körül, a védőerdő zajvédelmi funkciót is ellát. Fontos megemlíteni, hogy a pálya a Balatonhoz képest az autópálya túloldalán van. Tervezéskor a zajvédelmi szempontokat is figyelembe vették – az M7-es autópálya zajvédelmi szempontoknak megfelelt, így a közelében épülő pálya sem okoz majd gondot a lakosságnak” – reagált Bajnai Gordon az első kérdésre. Hogy ez pontosan mit is jelent, azt a Szabó Imre környezetvédelmi minisztertől kapott válaszból érthettük meg: nem készült előzetes környezeti hatástanulmány, vagy legalábbis hozzájuk, illetve az illetékes környezeti hatósághoz ilyen nem jutott el. A minisztérium illetékese egyúttal azt is leszögezte, hogy ilyen nagy horderejű ügyekhez kötelező elkészíteni az előzetes hatástanulmányt.

Még nincs Balaton-törvény

Bajnai Gordon a Balaton-törvénynyel kapcsolatos kérdésünkre is reagált: „A törvény elfogadása szükséges a beruházás megvalósításához. Ugyanakkor a köztársasági elnök úr által kifogásolt rendelkezések nem érintik a beruházási tervben kijelölt fejlesztési területeket. Az elnök úr általánosságban a Balaton-törvénnyel kapcsolatban azt kifogásolta, hogy az Országgyűlés enyhíteni kívánta a közművesítési feltételeket elsősorban azokon a kistelepüléseken, amelyek saját erejükből nem képesek a közcsatorna kiépítésére, és állami támogatásra sem számíthatnának belátható időn belül. Sávoly településnek azonban a motorversenypálya és létesítményei előrelépést jelentenek, hiszen az illetékes hatóságok feltételként írták elő a közcsatornát és a szennyvíztisztító telep meglétét” – válaszolt a miniszter.

Belterületi korlát

A parlamentnek küldött levele szerint azonban a köztársasági elnök nemcsak a közcsatorna kötelező használatával kapcsolatos engedékenység miatt kérte a törvény újratárgyalását. Legalább ilyen súllyal kifogásolta azt is, hogy kivették a belterületbe vonási korlátozásokat a törvényből. Az eddigi változat szerint azokon a településeken, ahol a szennyvízcsatorna-hálózat nem épült ki, a beépítésre szánt terület, illetve belterület az 1998. január elsejei terület nagyságához képest legfeljebb 15 százalékkal növelhető. Az elnök a tó védelmében ezt szeretné a jövőben is. Ha a parlament megismétli a korábbi döntést, a kiesett idővel akkor is számolni kell. Az Európai Unió egyik alapelve, hogy a döntéseket az érintettekkel egyeztetve kell meghozni. Különösen fontos lett volna előre egyeztetni a térség turisztikai szereplőivel. Mint Róna Iván is utalt rá július 23- án, a legalább egy éjszakára várt 66 000–84 000 vendéggel szemben 184 szálloda 31 ezer férőhelye áll, plusz a panziók, egykori úttörőtáborok és a zimmerferik ágyai. A hotelkapacitás többsége éppen a közelben, a zalakarosi, hévízi termálvidéken található. Előre tisztázandó kérdés lett volna, mennyi helyük van éppen ekkor éppen ehhez a jól körülhatárolható vendégkörhöz. A döntések előtt meg kellett volna vizsgálni azt is, hogy a térség közlekedési, szolgáltatási kapacitásai képesek lesznek-e a várt tömeg kezelésére, vagy ott csak a terhet kell viselni, miközben a budapesti szállodák profitálnak majd a szállásigényből a jó autópálya-kapcsolat miatt. Kérdés lett volna az is, hogy az annyit hangoztatott szezonnyújtást menynyire segíti az egy-két napban sűrített vendégroham, és egyáltalán mennyire szolgálja mindez a hosszú távon meghatározott jövőkép megvalósítását. A kérdések megvitatására bőven lett volna idő, hisz a történet nem most kezdődött. A bejelentés előtt több mint egy éve „dolgoztak a nagy dobáson titokban”. Madridban tárgyaltunk tavaly decemberben, és a valenciai gyorsasági motoros pályát is megnéztük, amihez a legjobban hasonlít majd a sávolyi MotoGP-futam helyszíne – árulta el Kolber István, a Miniszterelnöki Hivatal fejlesztéspolitikai államtitkára a Somogyi Hírlapnak. Ennyi idő alatt talán az itthoni érintetteket is meg lehetett volna keresni.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.