Milyen volt az idei év a turizmusban?

2002-t valószínűleg nem a turizmus sikeréveként könyvelik el Magyarországon, de külföldön sem. Megkérdeztük a hazai turisztikai szakma képviselőit, ők hogyan értékelik az idei évet, és milyen várakozásokkal tekintenek a jövőbe. Összeállításunkból az is kiderül, hogy az általános nehézségek ellenére néhány vidékünkön egyes szolgáltatók sikeres évet könyvelhetnek el.

Betegh Sándor a Danubius Hotels Group vezérigazgatója:

„A bevételeket illetően meglehetősen kedvezőtlenül alakult az idei év a Danubiusnál.
A gondok 90 százaléka az erős forint, 10 százaléka a romló nyugat-európai, elsősorban német gazdasági helyzet, és a rohamos kapacitásbővülés számlájára írható.
A baj az, hogy a helyzet csak fokozódik. Ma boldog-boldogtalan szállodát nyit, és ez oda vezet, hogy már az ötcsillagosoknak sincs gerince, egymás elől lopják a házak a vendéget.
Mi lesz itt jövőre, amikor Budapesten újabb 700 szobával gyarapodik a kínálat.
A most nyíló hotelek közül sokan ráadásul önköltség alatt árulják a szobákat, és a már meglévő házak is az árharcot választják, ahelyett, hogy vennék a fáradságot és új piacokat dolgoznának meg.
A magyar turizmusnak fel kellene ébrednie és okulnia a horvát példából, náluk ugyanis a nyári magyarországi óriásplakát-kampány eredményeképpen minden 3. vendég hazánk fia volt. Meggyőződésem, hogy nekünk ugyanezt kellene tennünk a német piacon, azon belül is az ország nyugati felén, ahol alig ismerik országunkat.”

Virga Csaba a Hunguest Hotels Rt. PR- és marketingigazgatója:

„A sokszor szajkózott negatív tendenciák az idén a Hunguesten is éreztették hatásukat. Az 55-60 százalékosra emelkedett belföldi vendégarány sokat javított a külföldi küldő piacok gyenge eredményein. A talpon maradásért az előre menekülés taktikáját választottuk: októberben megnyitottuk legújabb házunkat Hajdúszoboszlón.
A 2003-as évben is hasonlóan teszünk, februárban két fővárosi szálloda, a Rege és az Európa csatlakozik franchise-rendszerben a Hun-guest kötelékébe, ezenkívül Tapolcán vadonatúj négycsillagos wellness szállót nyitunk. Bízunk benne, hogy jövőre, az EU-csatlakozás közeledtével több külföldi vendég fordul meg hazánkban.”

Tárnoki László a Taverna Rt. vezérigazgatója:

„Házainkban 10 százalékkal csökkentek a bevételek, ennek több mint fele fő gondunk, a forint erősödése miatt, melyet a foglaltság növelésével sem tudtunk kompenzálni. Éttermeink többsége az erős konkurencia ellenére is állta a versenyt. Nehéz megjósolni, mit tartogat a jövő év 2002, vagyis az elmúlt 4-5 év legrosszabb esztendeje után. 2003-ban infrastrukturális fejlesztéseket tervezünk, új piacok megdolgozására készülünk és felvesszük a kesztyűt az értékesítési piacon.”

Kovács István, a Hyatt Regency Budapest igazgatója:

„A turistaérkezések számának visszaesése és a túlkínálatból adódó átlagárcsökkenés az egész szállodaiparon, így rajtunk is érezteti hatását. A forintban megadott éves átlagárak nálunk 8 százalékkal maradnak a 2001-es alatt. Valamivel több szobát adtunk el, de olcsóbban, ezért az infláció és a költségek növekedésével árbevételeink nem érik el a tavalyi évét. Ha továbbra is ilyen bizonytalan marad a világ politikai és gazdasági helyzete, nem látjuk túl rózsásan 2003-at. Amit tehetünk és teszünk is, hogy még nagyobb figyelmet fordítunk a marketingre és az értékesítésre.”

Stephan Interthal, a Kempinski Hotel Corvinus Budapest igazgatója:

„2002-ben az egész városban – így nálunk is – csökkent az átlagár a tavaly év végi események hatására. Számunkra viszont összességében kedvezően alakult az év, hiszen foglaltságunk jobb volt, mint az előző esztendőben. Ami 2003-at illeti, mi optimisták vagyunk, hiszen Budapest vonzó desztinációnak számít a világban és a – különösen az ötcsillagos szegmensben – jelentősen növekvő szállodai szobakapacitás ellenére azt reméljük, hogy az ideihez hasonlóak lesznek eredményeink, sőt esetleg egy kicsit jobbak.”

Fejér Péter, az Accor Pannonia Hotels Rt. értékesítési igazgatója:

„A német küldőpiac megtorpanásával elmaradt a növekedés, amire számítottunk. Ennek ellenére nem vagyunk elégedetlenek, hiszen a forint erősödésének dacára nemhogy meg tudtuk tartani a tavalyi bevételeket, de még csöppet növeltük is. Ennek egyik oka, hogy az árspirál bennünket nem rántott magával: átlagárunk elenyésző mértékben csökkent. Ehhez társult, hogy növelni tudtuk a kiadott szobák számát és az elmaradt turistákat és városlátogatókat üzleti utazókkal sikerült pótolnunk. Az EU-s csatlakozás közeledtével jövőre a turistaérkezések számának növekedésében reménykedünk és továbbra sem kívánunk részt venni az ádáz árharcban, mely vendégkörünk felhígulásával fenyegetne.”

Jábor Mária a Le Meridien Budapest értékesítési és marketingigazgatója:

Nem meglepő, hogy számunkra jobb volt az idei, mint a tavalyi év, hiszen 2001-ben nyitottunk. 2002 negatív gazdasági tendenciáit mi is megérezzük. Mindezek mellett elmondhatjuk magunkról, hogy egy éve működő házunknak sikerült felküzdenie magát a 10-20 éve a piacon lévő ötcsillagos szállodák közé. A jövő évre nem tervezünk bevétel növekedést, szeretnénk tartani 2002 tisztes eredményeit.”

Hupuczi László, elnök- vezérigazgatója, Cívis Hotels Rt. Debrecen:

„2002-ben a magyar turizmust is megtépázó negatív tendencia Kelet-Magyarországon még erősebb volt. Emellett azért akadnak említésre méltó eredmények. A régióban most születő sportturizmusnak köszönhetően, a debreceni Tornász Világbajnokság idején 57 országból érkező élsportolónak adott otthont a felújított Cívis Grand Hotel Aranybika. A régióban átadott új egészségturisztikai beruházások és a vadonatúj Cívis Phőnix csarnok – hozzájárultak ahhoz, hogy több üdülő, gyógy- és konferencia vendég érkezzen hozzánk. 2003-ban új minőségi szolgáltatások bevezetésére és termékfejlesztésre alapozva, mintegy 10 százalékos vendégforgalom-emelkedést várunk.”


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.