Hogy milyen modern mobil eszközök segítik az éttermi értékesítést illetve ezek milyen fejlődésen mentek keresztül, azt a következőkben követhetjük nyomon.
Növeljük a bevételt
A mobil informatikai eszközök bevezetésének is kell hogy valamilyen célja legyen, csak önmagáért nem érdemes semmilyen rendszert sem telepíteni. Egyértelműen megfogalmazható elvárások indították el jó pár évvel ezelőtt a fejlesztéseket, amelyeknek a végső célja nem volt más, mint az egyes éttermek forgalmának, és ezen keresztül a profitnak a növelése.
Mindez többféleképpen érhető el. Étteremmel foglalkozó szakemberek a munkafolyamatok elemzése közben rájöttek, hogy a felszolgálónak „nemcsak" az a dolga, hogy szervírozza az ételt, hanem a pincér az a személy egy étteremben, akin a sikeres értékesítés múlik, azaz őt bizonyos szempontból nem is pincérnek, hanem értékesítőnek kell tekinteni. Egy értékesítő annál hatékonyabban végzi a munkáját, minél többet tud eladni az étteremben. Ezt viszont csak abban a helyzetben tudja véghez vinni, ha a lehető legtöbbet tud a vendégtérben tartózkodni, illetve a legtöbbet tud a vendégekkel foglalkozni. Egy olyan étteremben, ahol semmilyen informatikai megoldást nem alkalmaznak – egyre kevesebb ilyen étteremmel lehet találkozni – a pincérnek minden rendelést egy ún. francia blokkon kell leadnia a konyhán, ami igencsak időigényes, nem is beszélve az ellenőrizhetőségéről. A már igencsak elterjedt fix terminálokkal felszerelt éttermi informatikai rendszereket alkalmazó vendéglátóhelyeken is még mindig túl sokat kell a felszolgálóknak úgymond „sétálgatnia” a vendégek, illetve a terminál között, de legalább már nem kell a konyháig elmennie a rendelés leadásához. Egy sarkított példával élve a következőképpen lehetne demonstrálni a folyamatot. Tegyük fel, hogy egy számlazárás után a pincér fogad egy vendéget, leülteti, felveszi a rendelést. Majd mielőtt visszamenne a terminálhoz, még valaki „leszólítja” és további rendeléseket kell felvennie, de előfordulhat, hogy még akár a konyháról is ki kell vinnie néhány elkészült ételt, és csak ezután juthat el a fix terminálhoz. Extrém ugyan a példa, de könnyen belátható, hogy a fent említett esetben akár 15- 20 perc is eltelhet az első vendég rendelésének felvétele, valamint a rendelésnek a rendszerbe jutása, azaz az elkészítési folyamat kezdete között az indokolatlan körséta miatt. Erre a problémára jelenthet megoldást egy mobil terminál használata.
Mobil rendszerek
Az elmúlt néhány évben rengeteg megoldás született, de nem mindegyik váltotta be a hozzáfűzött reményeket. A legegyszerűbb eszközök elektronikus papírként funkcionálnak. Találkozhatunk olyan rendszerekkel, amelyekben a pincérnek egy kis ceruzaszerű eszközzel kell dolgoznia, amely gyakorlatilag nem más, mint egy vonalkódolvasó, amelynek van némi tárolókapacitása is. A vonalkódokat ebben az esetben például az étlapon tárolják, és innen történik beolvasásuk is. Ez az újdonság bizonyos szempontból megoldást jelentett, hiszen egy mobil „terminált” kaptunk, ellenben a vonalkódolvasó ceruzák legtöbbje nem képes vezeték nélküli kommunikációra, valamint nem rendelkeznek komolyabb kijelzőrendszerrel, így nem lehet vele különböző számlaműveleteket elvégezni, illetve korrigálni a rendelésfelvételnél történt tévesztéseket.
A PDA-k kora