Tízből hét magyar szívesebben vásárol ott, ahol hűségprogrammal díjazzák ragaszkodását - állítja a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat ötvennyolc országban végzett felmérése a fogyasztók lojalitásáról. A kutatás során a Nielsen felmérte a márkák iránti hűséget is tizenhat termékcsoporttal és szolgáltatással kapcsolatban.
Ebből a szempontból a mobilszolgáltatók és a mobilkészülékek gyártói iránt ragaszkodunk leginkább. Előbbinél a megkérdezett magyarok 87, utóbbinál 84 százaléka lojális a márkához teljesen vagy általában. „Teljesen” azt jelenti, hogy kitart márkája mellett, „általában” pedig azt, hogy csak jelentős előny miatt vált márkát. A többi válaszadó a mobilszolgáltatóknál, valamint mobilkészülékek márkáinál azt mondja, hogy nem lojális egyikhez sem.
Hűségesek vagyunk továbbá a szupermarketekhez, más boltláncokhoz, szépség- és testápoló szerekhez, valamint a háztartási készülékgyártók iránt, de szintén ugyanennyire vagyunk lojálisak a szórakoztató elektronikai készülékek mellett a személyes használatú számítógép márkák, valamint a kábel- vagy internetszolgáltatók iránt.
Kiterjedt a felmérés négy élelmiszer kategóriára is. Közülük a cereáliák márkái iránt leghűségesebbek a magyar fogyasztók (76 százalék), majd a további sorrend: szénsavas üdítőital (68), snack, amibe beletartozik a cukorka, chips, keksz és más édesség (67), valamint alkoholos ital (65).
Összességében megállapítható, hogy a magyarok lojalitása néhány szempontnál eltér az európai trendektől. Például amíg a bankokhoz és más pénzintézetekhez való teljes vagy általában vett hűség nálunk a válaszadók 69 százalékának véleménye alapján sorrendben a tizenkettedik, addig a bankok, pénzintézetek a vizsgált huszonkilenc európai ország átlagában a második helyen állnak, 73 százalékos említéssel. (Európában átlagosan legtöbben lojálisak a szépség- és testápoló szerek márkáihoz; a megkérdezettek 86 százaléka). További figyelemre méltó eltérés, hogy hazánkban a teljesen lojális fogyasztók aránya általában nagyobb, mint az európai átlag.
A magyarok 51 százaléka elsősorban a jobb ár miatt vált márkát, 23 százalékuk pedig a jobb szolgáltatás. Jobb reklám miatt csupán 1 százalékunk (ez Európában 5 százalék).
Az is érdekes, hogy egy márkához, bolthoz való, az európai átlagnál magasabb lojalitásunkat a magyar márkák és boltok kevésbé honorálják. Míg a magyarok 46 százaléka vásárol olyan boltban, ahol hűségéért cserébe valamilyen pluszt kap cserébe, addig az európai átlag ez 61 százalék, míg a régióban is jelentősen magasabb: (Csehország, Románia: 53 százalék, Lengyelország: 56 százalék, Ausztria: 61 százalék, Horvátország: 63 százalék, Szlovákia: 83 százalék).
Forrás: Kreatív Online