Kétfordulós kiválasztás
A hivatalosan a „Központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó intézmények repülőjegy- és kapcsolódó szolgáltatások beszerzésének biztosítása” elnevezésű központosított közbeszerzési eljárás lezárultával a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSzF) 2005. december 16-án négy szolgáltatóval kötött keretmegállapodást. Ezek a következők: Malév Rt., OTP Travel Kft., Chemol Travel Utazási Iroda Kft., BTI Magyarország Nemzetközi Üzleti Utaztatási Kft. – közölte lapunkkal Schäffer István.
Az állami hivatalok üzleti utaztatását végző irodák kiválasztása előtt azonban a KSZF-nek találnia kellett egy internetes alapon működő szoftvert, amelynek segítségével a hivatalok az utazási szolgáltatások beszerzését le tudják bonyolítani. A KSzF ezért 2005 második negyedévében már lefolytatott egy eljárást egy internet alapú (foglalási rendszertől és utazási adatbázisoktól függetlenül – a neutralitás elvén – működő) utaztatási szolgáltatás-beszerzést biztosító szoftver használati jogának beszerzése” tárgyban.
A szoftver beszerzésére irányuló eljárás nyertes ajánlattevője a WAPSoft Szolgáltató Kft. volt, a teljesítésbe a WAPSoft Kft. bevonta a TravelSoft Online Kft.-t, mint 10% feletti alvállalkozót. A KSzF és a WAPSoft Szolgáltató Kft. 2005. augusztus 17-én kötött felhasználási szerződést, amelynek értelmében a „Repülőjegyek és kapcsolódó szolgáltatások beszerzése” tárgyú központosított közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő négy keretmegállapodás második fordulóját az intézmények a WAPSoft Szolgáltató Kft. által kifejlesztett, karbantartott internet alapon működő szoftver segítségével gyorsan, könnyen, költségtakarékosan tudják lebonyolítani. Az utaztatási szoftver várhatóan 2006. február 15-től működik majd mintegy 200 végfelhasználói ponton – hangsúlyozta Schäffer István.
Kevés iroda pályázott
Az üzleti utaztatók részére a pályázat első fordulóját még a nyáron hirdette meg a KSzF, értesüléseink szerint akkor három iroda versengett. Az első körben a gyakorlati tapasztalatot és előírások meglétét ellenőrizte a kiíró főigazgatóság, a második körben az árak, konkrétan a tranzakciós díjak versenyeztek. A pályázók ugyanis a nettó repülőjegyárat adják meg a megrendelőnek, ami elvileg mindegyiküknél egyforma (mivel egy kivételével mindegyikük az Amadeus számítógépes helyfoglalási rendszerét használja), erre már csak az előre rögzített tranzakciós díj rakódik. 21 kategóriában kellett tranzakciós díjat ajánlani, ezt pontozták, ennek alapján alakult ki a végső sorrend. A pályázat második körében öt pályázó akadt, első a Malév, második az OTP Travel, harmadik az Chemol Travel, negyedik pedig a BTI lett. Szerződéskötésre is velük került sor, az ötödik pályázó, a Carlson Wagonlits Travel kiesett a versengésből.
Tiszta, átlátható verseny
Simon András, a négy nyertes közül az egyik, a Chemol Travel cégvezetője úgy véli, átlátható verseny végén hirdetett eredményt a KSzF a közbeszerzési pályázaton. Véleménye szerint rendkívül érdekes kísérlet részesei a pályázaton nyertes irodák. Érthető, hogy a központosított beszerzés alkalmazásával spórolni kíván az állam, és kétségtelen, hogy a jövő útját jelentheti az elektronikus beszerzés. Az még kérdés azonban szerinte, mindez hogyan fog működni a gyakorlatban. Mindenesetre a nyerteseken nem fog múlni, mivel a pályázaton indult irodák szűk köre felkészült az on-line tranzakciók nagy mennyiségének bonyolítására, és van is tapasztalata ezen a területen.
Simon András elmondta, hogy kollégáival megpróbáltak annak utánajárni, hogy Európában az állami szférában működik-e már valahol hasonló, teljes egészében on-line közbeszerzési rendszer, de nem találtak ilyet, tehát minden bizonnyal úttörő kezdeményezés részesei lehetnek mindazok, akik bekerültek a projektbe. Ugyanakkor az ajánlattevőknek arra is fel kellett készülniük, hogy egyik-másik megrendelőjük akár 46 napos határidővel fizeti ki a megrendelt utazási szolgáltatást, ami azt jelenti, hogy akár több százmillió forintot is hiteleznie kell az irodának adott esetben.
Apró kételyek
Simon András szerint azonban nagy kérdés, hogy a minisztériumokban és kisebb hivatalokban megvan-e a megfelelő technikai és szakmai háttér a tömeges foglalások on-line lebonyolítására. A rendszer sikerének kulcskérdése szerinte, hogy a hivatalok utaztatóinak mennyire segíti a munkáját ez az új rendszer. Egyes feladatok, például a tarifaszabályok értelmezése, a légitársasági és repülőtéri ismeretek elsajátítása szerinte vélhetően nem lesz könnyű dolog az ügyintézők számára.
Simon András megjegyezte: csupán egyetlen szempont, az ár figyelembevétele szerinte nem biztos, hogy ideális működést biztosít a rendszernek. A corporate utaztatásban 40-50 szolgáltatás kombinációját alkalmazzák, így egyetlen elem, a legolcsóbb ár figyelembevétele nem elégséges. Elvileg ugyan felül lehet bírálni a legolcsóbb árat tartalmazó ajánlatot, és javasolhat egy magasabb árú szolgáltatást az iroda, amenynyiben ezt meg tudja indokolni, de mindez rengeteg adminisztrációval járhat. Egy gyakorlati problémát jelenthet például, hogy Európa egyes frekventált nagyvárosaiba a legolcsóbb árat gyakran nem a direkt járatokat üzemeltető légitársaságok adják, hanem azok, amelyek átszállással viszik oda az utasokat. Nyitott kérdés, hogy mit szólnak majd azok a főhivatalnokok, akik mondjuk 2,5 óra alatt Londonba érnének egy közvetlen járattal, de 5 000 forinttal olcsóbbnak bizonyul egy kétszer ennyi ideig tartó, átszállásos változat?
Központosított közbeszerzés
A kormány a közbeszerzésekrõl szóló 2003. évi CXXIX. törvény felhatalmazása alapján – az állami ráfordítások csökkentése, a költségvetési elõirányzatok tervszerû felhasználása, valamint a központi beszerzési rendszerben rejlõ elõnyök közigazgatási célú hasznosítása érdekében a 168/2004 (V. 25.) kormányrendeletben újra szabályozta a központosított közbeszerzések rendszerét, valamint a központi beszerzõ szervezet feladatát és hatáskörét. A rendeletben foglaltak végrehajtására a kormány a Központi Szolgáltatási Fõigazgatóságot jelölte ki. A központi beszerzõ szervezet ellátja a központosított közbeszerzési rendszer mûködtetésével kapcsolatos feladatokat, és lebonyolítja a központosított közbeszerzéseket.
A szoftver magyar fejlesztés
Az on-line booking célját szolgáló szoftvert a WapSoft Kft. a TravelSoft OnLine Kft. együttműködésével fejlesztette ki. A fejlesztő cégek több száz utazási irodai, szállodai, nagyvállalati és biztosítói referenciával rendelkeznek. A rendszer képes az Amadeus, Galileo és Worldspan GDS-ekhez, valamint 67 fapados légitársaság rendszeréhez csatlakozni. Továbbá a Corporate TravelOnline rendszer egyidejűleg és versenysemlegesen kezeli a 4 utazási iroda felépített privát áradatbázisát a GDS rendszerekből kapott menetrendi információk figyelembevételével.
A rendszer működése
A gyakorlatban úgy kell elképzelni az új közbeszerzési rendszert, hogy minden hivatalban lesz egy ügyintéző (általában az a személy, aki eddig is tartotta a kapcsolatot az utaztató irodával), aki az utazni kívánó hivatalnok utazását lefoglalja. Először az úttal kapcsolatos adatokat (indulás, érkezés, speciális információk, kapcsolódó szolgáltatások szállás, bérautó stb.) egy felhasználóbarát felületen számítógépre viszi, majd a rendszer automatikusan kiadja a négy konkurens iroda vonatkozó ajánlatait – név nélkül. A szoftver – amelynek működését egyébként a pályázat lezárása előtt a gyakorlatban nem ismerhették meg a pályázók – az irodák ajánlatait ár szerint rangsorolja, és ezek közül automatikusan a legkedvezőbbet választja ki, és az ezt az árat adó iroda köthet szerződést egyedileg a megrendelővel az adott szolgáltatásra vonatkozóan. Minden egyes foglalásra külön szerződés születik.
'