Néhány hónapja új fogalommal ismerkedik a világ. A medical wellness olyan preventív jellegű, orvosi felügyelet mellett zajló szolgáltatások összessége, amely egyesíti az orvostudomány és a természetgyógyászat eredményeit. Külföldön már ma is egyre nagyobb iránta a kereslet, és ez a jövőben még inkább így lesz: a német turisztikai szakemberek becslése szerint 2010-re 2 millió német fog egészségmegőrzési céllal nyaralni. Nem véletlen, hogy néhány magyar szálloda, amelyek vendégei között eddig is sok volt a német, megpróbálja az utazók egy részét megszerezni. Nemcsak a turisták nagy száma vonzó, hanem az is, hogy valószínűleg a német magánbiztosítók és nyugdíjpénztárak is támogatnák az ideutazó vendégeket, akik számára így még csábítóbb lesz a magyarországi utazás.
A turisták megszerzésére az eszköz a megfelelő marketingtámogatás mellett a Német Medical Wellness Szövetség (Deutscher Medical Wellness Verband) partneréül választott TÜV Rheinland tanúsítványának elnyerése. A német laikus számára többek között ez bizonyítja, hogy szakgyógyászatilag alátámasztott, jó minőségű ellátásról és nem „wellnesskreációkról” van szó. Hogy mennyire egyedülálló ez a kezdeményezés, az is mutatja, hogy Rubovszky András, a Magyar Egészségturisztikai Marketing Egyesület (MEME) elnöke egyetlen olyan német szállodáról tud, amely megszerezte a TÜV Rheinland tanúsítványát. Maga az DMWV is csak másfél éve jött létre, és a MEME is csupán 10 hónapja írt alá vele együttműködési szerződést.
A tanúsítvány bizalmat kelt
„Európában is ritkaság, hogy olyan harmonikus egységet alkosson a medical wellness és a magas színvonalú szállodai szolgáltatás, mint Magyarországon. Nem megszokott, hogy a megfelelő színvonalú orvosi ellátáshoz négycsillagos szállodai környezet párosul” – mutat rá hazánk előnyös helyzetére Lovász Szabó Tamás, annak a cégnek az ügyvezető igazgatója, amelynek kulcsszerepe van a tanúsítvány magyarországi kiadásában. A nemzetközileg kijelölt és akkreditált TÜV Rheinland Intercert Kft.-nek ugyanis kizárólagos szerződése van a Német Medical Wellness Szövetséggel, ezért Magyarországon csak ez a cég adhatja ki a „Medical wellness” tanúsítványt. Az okirat megszerzése azonban nem egyszerű és nem is olcsó. A TÜV Rheinland tanúsítványa esetében a költség 2700 euró, a felügyeleti audit és az ellenőrzések éves díja pedig további ezerhétszáz euró. A tanúsítvány három évig érvényes. És a pénz még nem minden: a tanúsítás előtt néhány hónapos felkészülésre van szükség, ki kell képezni a munkatársakat, pontosítani kell a szabályzatokat, és így tovább – sorolja Lovász Szabó Tamás.
A teljes körű tanúsítvánnyal rendelkező Hotel Karos Spában például a szálloda minden egyes egységét, illetve folyamatát felülvizsgálták, a front office-től kezdve a housekeepingen, a konyhán, a terápiás és wellnessrészlegen át a vendégekkel való kapcsolattartásig. A tanúsítvány megszerzésének feltétele volt a folyamatok optimalizálása. „Körülbelül fél évbe és rengeteg adminisztrációba került, amíg teljesítettük a tanúsítvány megszerzéséhez szükséges feltételeket. Mindent dokumentálni kellett; az áruk és a gépek eredetét, a dolgozók végzettségét” – emlékezik Oláh Péter, a zalakarosi Hotel Karos Spa igazgatója.
Azonnali haszon
A TÜV Rheinland marketinggel is támogatja Európában – elsősorban Németországban – a tanúsított szállodákat – mondta Lovász Szabó Tamás ügyvezető igazgató. Az egyik Danubius szállodában nagyszabású sajtótájékoztatót rendeztek tavaly novemberben annak bejelentésére, hogy a hotellánc három szállodája – a büki, a hévízi és a margitszigeti Hotel Thermal – a másik két hazai hotel mellett megkapta a tanúsítványt. A rendezvényre 15–20 német újságírót is meghívtak, akik akkor két-három napot tölthettek el Budapesten. „Több study tour is lesz. A tanúsítvánnyal rendelkező öt szálloda emellett közös kiadványban is megjelenik. Nincs könnyű dolgunk, hiszen a tanúsítványt is csak most kezdi megismerni a piac” – egészíti ki Rubovszky András. A szállodák maguk is minden megjelenésükön kommunikálják, hogy a TÜV Rheinland-okirat birtokosai.
A minőségbiztosítási vagy –irányítási rendszerek bevezetésének van a marketingen túlmutató pozitívuma is: általában azonnal érződik a haszna, hogy racionalizálták a folyamatokat. Mezey Tamás, a Danubius Hotels Group minőségügyi és vállalkozási igazgatója azt mondja, a papír alapú és az online vendégkérdőívek statisztikái, valamint a vendégelégedettségi mutatók is folyamatos növekedést mutatnak. Hasonlóak voltak a Hotel Karos Spa tapasztalatai is, ráadásul a szálloda szakemberei egy megállapodásnak köszönhetően a közeljövőben ellátogathatnak néhány, Németországban etalonnak számító wellnesshotelbe, emellett pedig itthon is néhány napos tréningeken vesznek részt.
A magyar vendégnek mindegy
Mint minden befektetésnek, ennek is van kockázata. A magyar vendégeket például egyáltalán nem érdekli, egy szállodának van-e TÜV-minősítése, vagy nincs. „Nekem még senki sem veregette meg a vállam azért, mert van minőségbiztosítási rendszerünk. Egyetlen vendég sem kérdezett rá, mit takar a hallban és a terápiás részlegen kifüggesztett oklevél” – mondja Oláh Péter. A többi szállodában is hasonló tapasztalatokról számoltak be: Mezey Tamás úgy véli, a vendégeket mindenekelőtt az érdekli, milyen minőségű terméket és szolgáltatást kapnak; az, hogy ennek mi a háttere, általában nem. De még ha érdekelné is őket, nagyon nehéz lenne kimutatni, hány vendéggel több érkezett a szállodába kizárólag azért, mert megbíznak a szálloda minőségbiztosítási rendszerében.
Könnyid László, a hévízi Hotel Európa Fit vezérigazgatója optimista: szerinte a vendégek tudatossága csak a következő néhány évben fog kialakulni. „El fogunk jutni arra a pontra, hogy a vendégek keresik a megfelelő minőségbiztosítási rendszereket, hiszen minőségi szállodákból már nagyon nagy a kínálat” – mondja. Egyes fogalmak már ma is kezdenek átláthatatlanná válni a vendégek számára, szükségük van valamiféle segítségre. Ilyen fogalom például a wellness, amely néhány éve még jól körülhatárolható volt, mára azonban általánossá vált, amelyről csak annyit lehet tudni, hogy „medencéhez és szaunához kötődik”.
Háttérbizosíték
A szállodáknak más választásuk azonban akkor se nagyon lesz, ha egyelőre nem tudni, beigazolódik- e a medical wellnessre és a tanúsítványok fontosságára vonatkozó optimista prognózis. „A régi utak nem sokáig lesznek már járhatóak, újakat kell keresni a vendégek megszerzésére. A tanúsítványokat háttérbiztosítéknak tartjuk. Mindenképp jó referenciának számítanak, különösen a vendégeink húsz százalékát adó német piacon, ahol eleve szeretik a papírokat” – mondja Oláh Péter. A Hotel Európa Fitben a vendégek több mint fele német. „Évek óta célunk az arányuk szinten tartása. Ezt eddig mindig sikerült elérni, bár az utóbbi két év kritikus volt" - mondja a vezérigazgató. Könnyid László úgy véli, a minőségbiztosítási rendszerek mindenképp hozzájárulnak a vendégek számának növeléséhez. „Célzott marketinggel és az egészségbiztosítási piachoz kapcsolódóan lehetséges a tudatos gyógyulást kereső vendégeket elérni és megszólítani. Ráadásul a német minősítés számukra egyben a megbízhatóság és a bizalom záloga.”
Nem csak az említett öt szálloda ismerte fel Magyarországon, hogy ezen az úton feltehetőleg sok német vendéget lehetne hazánkba csábítani. Rubovszky András harminc olyan szállodáról tud, amely ebben a pillanatban is szívesen pályázna a TÜV Rheinland tanúsítványának megszerzésére, és Lovász Szabó Tamásnak is az a véleménye, hogy néhány éven belül száz körülire nőhetne az okmánnyal rendelkezők száma. „Csak akkor szélesítjük ezt a kört, ha kiderül, hogy eredményes volt az a pilotprojekt, amelybe ez az öt szálloda belevágott, azaz jönnek a vendégek. Egy év múlva tisztábban fogunk látni” – mondja Rubovszky András.
Más rendszerek is léteznek
Természetesen nem ez az egyetlen, a szállodáknak minőséget garantáló tanúsítvány Magyarországon. Jó néhány olyan akad közöttük, amelyek hatásairól már vannak tapasztalatok. Ilyen például a Magyar Turizmus Minőségi Díj és néhány másik ISO-alapú rendszer. Az ezzel kapcsolatos tapasztalatokról a Turizmus Trend következő számában számolunk be olvasóinknak.