Röpködtek a százezres csekkek

A Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal tavaly kiemelt fgyelmet szentelt a Széchenyi-pihenőkártyát elfogadó cégek ellenőrzésére, és több esetben utazási irodákat is megbírságolt a Szép-kártya jogtalan elfogadása miatt.

A Szép-kártya megjelenésekor mindenki örült az újfajta fzetőeszköznek, azonban néhány cég bicskája beletört az elfogadásába: jogtalan használat miatt ugyanis több vállalatot, köztük utazási irodákat is megbírságoltak.

UTAZÁSKÖZVETÍTÉSRE NEM HASZNÁLHATÓ

A bajai Súgó-Tourist Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. 100 000 forintnyi bírságot volt köteles fzetni az MKEH határozata alapján jogtalan Szép-kártya-használat miatt. A Súgó- Tourist szálláshely- és szabadidő-alszámla elfogadására kötöt t szerződést a Szép-kártya- kibocsátó intézmények adatbázisa szerint, az elmúlt több mint egy évben – szálláshely- közvetítés címén – három alkalommal el is fogadta a kártyát szálláshelyalszámlára. Azonban a korlátolt felelősségű társaság saját tulajdonú vagy saját üzemeltetésben lévő szál- láshellyel nem rendelkezik, és utazásszervezési tevékenység folytatására sincs engedélye, így szálláshelyalszámlára nem fogadhatta volna el a Szép-kártyát – derül ki a határozatból. Ódor Istvánné, a Sugó-Tourist cégvezetője megkeresésünkre elmondta, hogy korábban úgy gondolta, a Szép-kártya az üdülési csek- ket váltotta fel, amit az utazásközvetítésselfoglalkozó irodák belföldi szálláshely közvetítésekor elfogadhattak fzetőeszközként, mivel tevékenységi körükben szerepelt az 5510-es TEÁOR-számú szállodai szolgáltatás. A cég- vezető a Szép-kártya-kibocsátókkal kötött szerződésben ezt a tevékenységet meg is találta, amit úgy értelmezett, hogy ők is jogosultak a kártya szálláshelyalszámlájának elfogadására. „Amikor a harmadik bankkal is szerettünk volna szerződést kötni, ők kérdezték meg, hogy van-e saját szállodánk, és amikor kiderült, hogy nincs, akkor felhívták a fgyel- münket, hogy ebben az esetben nem fogad- hatjuk el a Szép-kártya szálláshelyalszámláját fzetőeszközként – mondja Ódor Istvánné. – Amikor ez kiderült, természetesen rögtön felfüggesztettük a kártya használatát. A határozat kézhezvétele után tudomásul vettük, hogy jogszabályt sértettünk, és ki is fzettük a bírságot, de úgy látjuk, hogy ez a  jogszabály nem jó, amit jeleztünk is az MKEH-nak. Tőlük azt a javaslatot kaptuk, hogy az észrevételeinkkel forduljunk a Nemzetgazdasági Minisztérium Turisztikai és Vendéglátó-ipari főosztályához.

ÉRTELMETLEN SZIGOR?

„25 éve dolgozom a szakmában, és nem értem, hogy egy közvetítő iroda, ahova nap mint nap jönnek az utasok belföldi utat vásárolni, miért nem fogadhatja el a Szép-kártyát – hangsúlyozza Ódor Istvánné. – A magyarországi szállodák közvetítője nem emeli az árakat, hanem a szálláshely által kiadott árakon továbbértékesít az ügyfélkörében, segítve ezzel az utasokat, hogy megtalálják az elképzelésüknek legmegfelelőbb szállást. Ez jó az utasnak, a szállodának és a közvetítőnek is. Nekünk az a dolgunk, hogy eladjuk Magyarországot, és ehhez összefogásra van szükség. Annak lenne értelme, ha a közvetítő, a szervező és a hivatal is hatékonyan tudna együttműködni. Úgy gondolom, hogy minden iroda az utasai érdekében vezette be a Szép-kártyával való fzetési lehetőséget – hiszen ez nekünk nem is jövedelmező –, és nem szándékosan csalt az, akinek nincs jogosultsága elfogadni a kártyát, csupán a tájékoztatás nem volt egyértelmű számunkra.”

MÁS IS MEGJÁRTA

A Szép-kártya bevezetését követően az egyik online utazási iroda is nagy lehetőséget látott az elfogadásban. A vállalkozás vezetője, aki szeretné megőrizni névtelenségét, így emlékszik vissza: „Akkor mindenki örült neki, rá két és fél évre pedig megbüntettek minket.” Az irodának a Szép-kártya elfogadását be is kellett szüntetnie, csak akkor használhatnák, ha utazásszervezési tevékenységet végeznének.

MKEH: KIEMELT FELADAT VOLT

Békési Tamás, a Magyar Kereskedelmi Enge- délyezési Hivatal főosztályvezető-helyettese kérdésünkre elmondta, hogy a Szép-kártya el- lenőrzésére tavaly kiemelt fgyelmet szenteltek, mivel a Nemzetgazdasági Minisztériumtól egy, a Széchenyi-pihenőkártyára kiterjedő éves ellenőrzési tervet kaptak, a hivatal pedig ez alapján szervezte tevékenységét. 2013 végéig a 300 ellenőrzésből körülbelül 30 volt a Szép- kártyát szabálytalanul használók száma, azon- ban ez nem csak az utazási irodákat foglalja magában – a jogsértők között szerepel többek között vendéglátóegység, fogászat, hús- és hentesárubolt is. Az MKEH rendelkezésére álló információk alapján – amely a banki forgal- mi adatokat jelenti – a regisztrált közel 1200 utazási vállalkozásból minimális számú szol- gáltató használta szabálytalanul a Széchenyi- pihenőkártyát. A Szép-kártya felhasználásáról szóló 55/2011-es kormányrendelet értelmében – az eset összes körülményét fgyelembe véve – 50 000-től 500 000 forintig terjedő bírságot lehet kiszabni a kártyát jogtalanul használó cégekre. A Szép-kártyát kibocsátó intézmény és az elfogadóhely között létrejött szerződésre vonatkozóan felügyeleti jogköre vagy ráhatása azonban senkinek nincsen, bár a kibocsátó bankok ma már azt ellenőrzik, hogy a  leendő elfogadóhely legalább TEÁOR-szám terén rendelkezzen valamilyen, az adott alszámla tekintetében engedélyezett tevékenységi körrel. És bár Békési Tamás szerint a legtöbb utazási vállalkozás tevékenységi körében szerepel a 7990-es TEÁOR-számú egyéb foglalás, ami feljogosíthat Szép-kártya- elfogadásra, ezen belül csupán idegenvezetésre lehet felhasználni a kártyát.

TANÁCSOT A HIVATALTÓL IS LEHET KÉRNI

Békési Tamás elmondta azt is, hogy a rendelet szerint az minősül szolgáltatónak, aki ténylegesen nyújtja az adott szolgáltatást, ami az utazásközvetítésnél nem valósul meg. „Termé- szetesen az utazási irodások szakmai kompetenciája közé nem feltétlenül tar tozik, hogy egy jogszabályt életszerű helyzetekre lefordítva értelmezzenek, de jogi képviselőtől vagy akár a hivataltól is kérhetnek tanácsot, ha valami nem egyértelmű számukra. A 2013. évi ellenőrzési tervünk megkezdése előtt a honlapunkon közzétettünk egy Szép-kártya-tájékoztatót, amelynek az egyik fejezetében részletesen felsoroltuk, hogy mely alszámláról milyen szolgáltatásra lehet fzetést eszközölni. 2012-ben a hatóság még nem bírságolt, de ellenőrzési tapasztalatai alapján az év második felében javaslatot tett a rendeletet kiegészítetésére az »ide nem értve a szolgáltatás közvetítőjét« szöveggel, ezzel is egyértelműsítve a jogszabályi rendelkezés jelentését” – tette hozzá Békési Tamás. A főosztályvezető-helyettes elmondta, hogy a szankcionálások a  jogszerű állapot helyreállítása mellett azt a célt is szolgálják, hogy ellensúlyozzák a jogszabálynak megfe- lelően utalványkártyát el nem fogadó irodák piaci hátrányát. A Szép-kártya felhasználásának szabályai- ról a http://mkeh.gov.hu/kereskedelmi/idegen- forgalmi_osztaly/SZeP_kartya_tajekoztato#top tájékozódhatnak bővebben olvasóink.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.