A Szép-kártya megjelenésekor mindenki örült az újfajta fzetőeszköznek, azonban néhány cég bicskája beletört az elfogadásába: jogtalan használat miatt ugyanis több vállalatot, köztük utazási irodákat is megbírságoltak.
UTAZÁSKÖZVETÍTÉSRE NEM HASZNÁLHATÓ
A bajai Súgó-Tourist Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. 100 000 forintnyi bírságot volt köteles fzetni az MKEH határozata alapján jogtalan Szép-kártya-használat miatt. A Súgó- Tourist szálláshely- és szabadidő-alszámla elfogadására kötöt t szerződést a Szép-kártya- kibocsátó intézmények adatbázisa szerint, az elmúlt több mint egy évben – szálláshely- közvetítés címén – három alkalommal el is fogadta a kártyát szálláshelyalszámlára. Azonban a korlátolt felelősségű társaság saját tulajdonú vagy saját üzemeltetésben lévő szál- láshellyel nem rendelkezik, és utazásszervezési tevékenység folytatására sincs engedélye, így szálláshelyalszámlára nem fogadhatta volna el a Szép-kártyát – derül ki a határozatból. Ódor Istvánné, a Sugó-Tourist cégvezetője megkeresésünkre elmondta, hogy korábban úgy gondolta, a Szép-kártya az üdülési csek- ket váltotta fel, amit az utazásközvetítésselfoglalkozó irodák belföldi szálláshely közvetítésekor elfogadhattak fzetőeszközként, mivel tevékenységi körükben szerepelt az 5510-es TEÁOR-számú szállodai szolgáltatás. A cég- vezető a Szép-kártya-kibocsátókkal kötött szerződésben ezt a tevékenységet meg is találta, amit úgy értelmezett, hogy ők is jogosultak a kártya szálláshelyalszámlájának elfogadására. „Amikor a harmadik bankkal is szerettünk volna szerződést kötni, ők kérdezték meg, hogy van-e saját szállodánk, és amikor kiderült, hogy nincs, akkor felhívták a fgyel- münket, hogy ebben az esetben nem fogad- hatjuk el a Szép-kártya szálláshelyalszámláját fzetőeszközként – mondja Ódor Istvánné. – Amikor ez kiderült, természetesen rögtön felfüggesztettük a kártya használatát. A határozat kézhezvétele után tudomásul vettük, hogy jogszabályt sértettünk, és ki is fzettük a bírságot, de úgy látjuk, hogy ez a jogszabály nem jó, amit jeleztünk is az MKEH-nak. Tőlük azt a javaslatot kaptuk, hogy az észrevételeinkkel forduljunk a Nemzetgazdasági Minisztérium Turisztikai és Vendéglátó-ipari főosztályához.
ÉRTELMETLEN SZIGOR?
„25 éve dolgozom a szakmában, és nem értem, hogy egy közvetítő iroda, ahova nap mint nap jönnek az utasok belföldi utat vásárolni, miért nem fogadhatja el a Szép-kártyát – hangsúlyozza Ódor Istvánné. – A magyarországi szállodák közvetítője nem emeli az árakat, hanem a szálláshely által kiadott árakon továbbértékesít az ügyfélkörében, segítve ezzel az utasokat, hogy megtalálják az elképzelésüknek legmegfelelőbb szállást. Ez jó az utasnak, a szállodának és a közvetítőnek is. Nekünk az a dolgunk, hogy eladjuk Magyarországot, és ehhez összefogásra van szükség. Annak lenne értelme, ha a közvetítő, a szervező és a hivatal is hatékonyan tudna együttműködni. Úgy gondolom, hogy minden iroda az utasai érdekében vezette be a Szép-kártyával való fzetési lehetőséget – hiszen ez nekünk nem is jövedelmező –, és nem szándékosan csalt az, akinek nincs jogosultsága elfogadni a kártyát, csupán a tájékoztatás nem volt egyértelmű számunkra.”
MÁS IS MEGJÁRTA
A Szép-kártya bevezetését követően az egyik online utazási iroda is nagy lehetőséget látott az elfogadásban. A vállalkozás vezetője, aki szeretné megőrizni névtelenségét, így emlékszik vissza: „Akkor mindenki örült neki, rá két és fél évre pedig megbüntettek minket.” Az irodának a Szép-kártya elfogadását be is kellett szüntetnie, csak akkor használhatnák, ha utazásszervezési tevékenységet végeznének.
MKEH: KIEMELT FELADAT VOLT
Békési Tamás, a Magyar Kereskedelmi Enge- délyezési Hivatal főosztályvezető-helyettese kérdésünkre elmondta, hogy a Szép-kártya el- lenőrzésére tavaly kiemelt fgyelmet szenteltek, mivel a Nemzetgazdasági Minisztériumtól egy, a Széchenyi-pihenőkártyára kiterjedő éves ellenőrzési tervet kaptak, a hivatal pedig ez alapján szervezte tevékenységét. 2013 végéig a 300 ellenőrzésből körülbelül 30 volt a Szép- kártyát szabálytalanul használók száma, azon- ban ez nem csak az utazási irodákat foglalja magában – a jogsértők között szerepel többek között vendéglátóegység, fogászat, hús- és hentesárubolt is. Az MKEH rendelkezésére álló információk alapján – amely a banki forgal- mi adatokat jelenti – a regisztrált közel 1200 utazási vállalkozásból minimális számú szol- gáltató használta szabálytalanul a Széchenyi- pihenőkártyát. A Szép-kártya felhasználásáról szóló 55/2011-es kormányrendelet értelmében – az eset összes körülményét fgyelembe véve – 50 000-től 500 000 forintig terjedő bírságot lehet kiszabni a kártyát jogtalanul használó cégekre. A Szép-kártyát kibocsátó intézmény és az elfogadóhely között létrejött szerződésre vonatkozóan felügyeleti jogköre vagy ráhatása azonban senkinek nincsen, bár a kibocsátó bankok ma már azt ellenőrzik, hogy a leendő elfogadóhely legalább TEÁOR-szám terén rendelkezzen valamilyen, az adott alszámla tekintetében engedélyezett tevékenységi körrel. És bár Békési Tamás szerint a legtöbb utazási vállalkozás tevékenységi körében szerepel a 7990-es TEÁOR-számú egyéb foglalás, ami feljogosíthat Szép-kártya- elfogadásra, ezen belül csupán idegenvezetésre lehet felhasználni a kártyát.
TANÁCSOT A HIVATALTÓL IS LEHET KÉRNI
Békési Tamás elmondta azt is, hogy a rendelet szerint az minősül szolgáltatónak, aki ténylegesen nyújtja az adott szolgáltatást, ami az utazásközvetítésnél nem valósul meg. „Termé- szetesen az utazási irodások szakmai kompetenciája közé nem feltétlenül tar tozik, hogy egy jogszabályt életszerű helyzetekre lefordítva értelmezzenek, de jogi képviselőtől vagy akár a hivataltól is kérhetnek tanácsot, ha valami nem egyértelmű számukra. A 2013. évi ellenőrzési tervünk megkezdése előtt a honlapunkon közzétettünk egy Szép-kártya-tájékoztatót, amelynek az egyik fejezetében részletesen felsoroltuk, hogy mely alszámláról milyen szolgáltatásra lehet fzetést eszközölni. 2012-ben a hatóság még nem bírságolt, de ellenőrzési tapasztalatai alapján az év második felében javaslatot tett a rendeletet kiegészítetésére az »ide nem értve a szolgáltatás közvetítőjét« szöveggel, ezzel is egyértelműsítve a jogszabályi rendelkezés jelentését” – tette hozzá Békési Tamás. A főosztályvezető-helyettes elmondta, hogy a szankcionálások a jogszerű állapot helyreállítása mellett azt a célt is szolgálják, hogy ellensúlyozzák a jogszabálynak megfe- lelően utalványkártyát el nem fogadó irodák piaci hátrányát. A Szép-kártya felhasználásának szabályai- ról a http://mkeh.gov.hu/kereskedelmi/idegen- forgalmi_osztaly/SZeP_kartya_tajekoztato#top tájékozódhatnak bővebben olvasóink.