Saphir Aqua ügy: nem kell felelősségbiztosítás

Nem gyógyír a felelősségbiztosítás a Saphir Aqua bezárása körül előállt helyzetre, a voucher kibocsátására és az azzal való esetleges visszaélésekre - tudtuk meg a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségtől (MSZÉSZ).

Réti Péter, a szállodai vouchereket értékesítő Gulliver Travel ügyvezetője hívta fel a figyelmet a szállodák által kibocsátott, előre kifizetett voucherek beválthatóságának kötelező felelősségbiztosítása hiányának kérdésére.

Az MSZÉSZ állásfoglalása szerint

sem szakmailag, sem jogilag nem indokolt, hogy a szállodák felelősségbiztosítási szerződést kössenek a vendégek által megrendelt szolgáltatások teljesítésének garanciájaként. "A Saphir Aqua esete nem tekinthető tipikusnak. Az elmúlt évek gazdasági válság okozta rossz üzletmenete következtében számos szálloda ellen indult csődeljárás, de ilyen felelőtlen, a vendégek érdekeit sértő, de akár a szálloda saját hosszútávú érdekét károsító magatartással, mint ami a soproni szálloda esetében történt, nem találkoztunk, ez nem jellemző a felelősen gondolkodó szállodatulajdonosokra, szállodai vezetőkre. Egy ilyen, egyedinek tekinthető eset nem indokolja, hogy a szállodák széles körben kössenek felelősségbiztosítási szerződést, ami további költségekkel terhelné azokat" - tájékoztatott a Szövetség.

Emellett az MSZÉSZ jogi tanácsadójának, dr. Salamon Andrásnak e témában megfogalmazott véleménye szerint jogilag sem indokolt a javasolt felelősségbiztosítási szerződés megkötése.

Az állásfoglalás kifejti:

a felelősségbiztosítás olyan tevékenységeknél állja meg a helyét, olyan magatartásokra, cselekményekre lehet kötni, amelyek természetüknél fogva magukban hordozzák a kár bekövetkeztének veszélyét, lehetőségét. Példaként az autó, mint a kárkozás lehetőségét magában hordozó, veszélyes üzem szerepel.

A szállodai voucher kibocsátása azonban önmagában nem hordozza a károkozás veszélyét, így nincs meg a jogalap a biztosítás bevezetésére. Ugyanez áll a voucher beváltására is. Mit több, a beváltás nem a szálloda, hanem a vendég magatartása, és önmagában ez sem jár károkozással, azaz nem károkozó magatartás, tevékenység. Erre sem lehet tehát felelősségbiztosítást kötni.

Megtudtuk: elvileg a beváltás megtagadására lehetne „felelősségbiztosítást” kötni, de ebben az esetben nem könnyű meghatározni a kár bekövetkeztét. Kivétel, amikor a szálloda szándékosan úgy adja ki a vouchereket, hogy azokat sohasem fogja beváltani. Ez azonban a csalás kategóriája, egyedi eset, mely megint csak nem indokolja a felelősségbiztosítás megkötését. A témát feldobó viszonteladó még korábban a Turizmus Online érdeklődésére leszögezte: kizárólag olyan szálláshelyekkel szerződik, amelyek vállalják a beváltási, továbbá a visszafizetési garanciát is az általuk kibocsájtott kuponokért.

Közelítsünk a vendég felől!

A kérdés ugyanakkor nem a szálloda, hanem a vendég oldaláról kellene megközelíteni hasonlóan az útlemondási biztosításhoz, melyet ebben az esetben is a vendég kötne meg. De ezen a vonalon elindulva a végén minden egyes szolgáltatóra elő lehetne írni a felelősségbiztosítást. Ez azonban inkább piaci, mint jogi kérdés. Szabad akaratából garantáltathatja bármely szálloda bankkal vagy biztosítóval saját voucherei visszaválthatóságát, melytől akár még a vendégforgalma is nőhet - tudtuk meg a szövetségtől.

Szintén nem szabad megfeledkezni a polgári jog egyik alapelvéről, mely szerint mindenki maga felelős saját döntéseiért mindenki maga viseli a felelősséget, abban az esetben is, ha esetleg másvalaki rábeszélésére cselekedett.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.