Miközben a globális turizmus a válság utáni talpraállás jeleit mutatja, Magyarországon idén visszaesésre kell számítani az előzetes elemzések szerint. Már-már közhely, hogy a MALÉV kiesése a beutazó közönségnek egy fontos, vásárlóképes középkategóriájától fosztja meg Magyarországot. Bizakodásra csak az ad némi okot, hogy a legfrissebb, áprilist elemző statisztikai adatok szerint a felsőkategóriás, 4 és 5-csillagos szállodákban a vendégéjszakák száma nőtt, valamint a fiatalabb, ugyanakkor árérzékeny beutazó-közönség körében is népszerűvé vált Magyarország. Polarizálódik tehát a hozzánk látogató turisták köre, csakhogy ez éppen a közép- és alsóközéposztályt célzó szuvenírshopokra lesz rossz hatással.
„A megkérdezett fővárosi és vidéki viszonteladóink, továbbá a szállodai ajándéktárgy-boltok, valamint egyéb szakmai partnereink többnyire a forgalmuk jelentős visszaeséséről számolnak be.” – állítja Juhász-Váczi Heni, a magyaros dizájntárgyak gyártására és kereskedelmére specializált Souvenir Brands Kft. alapítója. Noha a betérő külföldiek létszámával kapcsolatban az év első felében nem volt igazán panasz, vásárlóerejük érezhetően visszaesett, annak ellenére, hogy a forint nem mondható éppen túlértékeltnek az euróval szemben. „Szétvált a kereslet, a vevők legtöbbje 5-10 eurónál többet nem áldoz emléktárgyra, ugyanakkor a vásárlóképes, igényes, de limitált közönség különlegességekre, igazi értékekre, ötletes dizájntárgyakra vágyik.”
Az idei szezon felerősít ugyanis egy évek óta érő másik folyamatot. „A ma kapható szuvenírtárgyak egy jelentős része nemzetközi viszonylatban már elavult, és akkor is csökkent volna irántuk a kereslet, ha egyébként nálunk és Európában minden rendben lenne a gazdasággal” – állítja Juhász-Váczi Heni. A boltok fennmaradására komoly veszélyt jelent, hogy bérleti és üzembentartási díjaik nem csökkentek, inkább némileg nőttek, ráadásul egyre több utcai fesztivál, kirakodóvásár támaszt nekik átmenetileg konkurenciát. Mindezt csak betetézi, hogy összességében a turistaforgalom maga is az említett okok miatt vissza fog esni. „Sok kereskedő teljesen téves választ ad erre a kihívásra: extrém módon szélesíti kínálatát, túlzsúfolt, roskadásig megtöltött boltokat találunk a szuvenír-shopok között, hiszen bizományi rendszerben ez nem igényel készletfinanszírozást, ugyanakkor ellentétes hatás érhető el vele: a cél nélküli bőség inkább riasztó, mint vonzó a turisták számára” – mondja a Souvenir Brands Kft. tulajdonosa.
Az üzletasszony ugyanakkor bizakodó: szerinte számos, frissen indult üzlet és kezdeményezés bizonyítja, hogy van más út. „Egyértelműen a márkaépítés a kiút: kevesebb, jó ízléssel megválogatott, eltérő árfekvésű termékkel kell reagálni a kereslet polarizálódására.” – véli Juhász-Váczi Heni, példaként felhozva a Folqa Collection néven futó népi figuráikat, ahol a háttértörténetre, a csomagolásra, a kísérőanyagokra is ugyanolyan figyelmet fordítottak, mint a prémiumtermékek esetében szokás. Elmondása szerint ma már rajtuk kívül is több tucatnyi olyan kézműves, vagy nagyobb szériás gyártó van a piacon, akik a hűtőmágnes, bögre és póló szentháromságán belül és azon túl is változatos, ötletes, fiatalos, ugyanakkor megfizethető emléktárgyakat gyártanak és kínálnak a külföldiek nagy megelégedésére.
Fontos, hogy a gyártókat magukat is érdemes menedzselni, márkáikat építeni, továbbá kihasználni az internetben rejlő lehetőségeket is. Ma már a szuvenírboltok és az őket ellátó gyártók nem támaszkodhatnak csak a belátogató turistákra, fel kell építeni egy olyan kapcsolatot, ami további online értékesítést generálhat. Ezen kívül is sok más érdekes és figyelemfelkeltő extra szolgáltatásból választhat egy szuvenírbolt, ha meg kíván újulni: ilyen a büfé, mosdó, gyerekmegőrző, csomagküldés, látványkonyha, tárlatvezetés, felolvasóest, kézműves-foglalkozás, workshopok, egyebek. „A legsikeresebb üzleteket az különbözteti meg a fásult szuveníresektől, hogy az eladáshelyi ösztönzésben, a belátogatók lenyűgözésében, a vásárlás komplex hangulatának kialakításában is profik.” – magyarázza az üzletasszony.