Ideje félretenni azokat a beidegződéseket, hogy Svájc drága, a magyarok számára megfizethetetlen, egyszersmind elérhetetlen. Tény, van három-négy város – ilyen Montreux, Genf, Lausanne és Zürich –, amely valóban nem olcsó a magyar pénztárcához mérve, ám ha más svájci desztinációkat keres fel a hazai turista, semmivel sem jár roszszabbul, mintha rábök a térképen egy távoli, ismeretlen szigetre, és odaindul nyaralni. Kezdjünk csak el számolni...
Négycsillagos háromcsillagosok
Az egyértelműen kijelenthető, hogy a svájci háromcsillagos hotelek jó szívvel ajánlhatók azoknak, akik szeretik és megszokták a kényelmet, és idehaza vagy külföldön a négycsillagos szolgáltatásnál nem adják alább. Ahogy arab ors z á g o k b a n mindig ajánlatos inkább egy csillaggal többel rendelkező hotelbe kérni a szállást, nehogy kellemetlen meglepetés érje az illetőt, Svájcban nem tévedünk nagyot, ha eggyel kevesebb a ház csillagainak száma, mint amit megszoktunk. Ott a háromcsillagos szálloda is mindent tud, ami idehaza egy négycsillagostól elvárható: hasonló színvonalú, kényelmes méretű a szoba, tágas fürdőszobáva l , h a j s z á r í t ó v a l , minibárral, a házban rendszerint valamilyen wellness egység is működik, és kifogástalan az ellátás. Francia területen persze tudomásul kell venni, hogy a nagy traktához szokott magyarnak kicsit lejjebb kell venni az étvágyából, a „petit-dejeuner” ugyanis errefelé meglehetősen viszszafogott reggelit jelent, felvágott nemigen szerepel sehol a kínálatban, a croissant azonban mindenütt friss, meleg, ínycsiklandozó, és vajjal, lekvárral, tejeskávéval vagy forró csokoládéval tökéletes. Tehát a hotel áránál már spórolhatunk a nyaralásnál, miközben a színvonalat korántsem kell lejjebb adni a megszokottnál.
Fut a vonat a síneken
A Swiss Travel System vasúti tagja – ebbe a hálózatba ugyanis beletartozik a városi és a hajóközlekedés úgyszintén – behálózza az egész országot, és úgy állapították meg a menetrendet, hogy egyik vonat kapcsolódjon egy más irányba indulóhoz, ismeretlen tehát az órákig való tétlen, idegölő várakozás. A túra során elég hosszú utat tettünk meg vasúton: Zürichből Lausanne-on át Montreux-be indultunk, majd másnap panorámavonattal Chateaud’Oex- be, onnan Aigle-be érkeztünk, ahonnan Vispen keresztül Zermattba mentünk, és Bernt érintve vissza Zürichbe jutottunk – kényelmesen, gond nélkül. Mert ha valamit, ezt a svájciak valóban a tökélyre fejlesztették. Nem véletlen, hogy sok helyen, nagyobb települések közelében inkább a vasútállomásokon hagyják a kocsijukat a városban dolgozók, és szívesebben szállnak vonatra. Hiszen ott dolgozhatnak, olvashatnak, telefonálhatnak útközben, nem kell a közlekedésre figyelniük. Csak azt az egyet sajnálom, hogy a sokféle vasúti vonal közül nem utazhattunk azzal az eggyel, amit úgy hívnak: Csokoládévonat. Ez Montreux– Gruyéres–Broc között jár panorámaszerelvényekkel egy héten kétszer is a nyári időszakban, és a csokoládégyáraknál és más édességlelőhelyeknél áll meg.
Tavak, völgyek, jó helyek
Hegyek királya