Mi pedig annak örültünk, hogy sikerült olyan előadókat megnyernünk novemberi első Business Klub találkozónkra (lesz még egy rendezvényünk ebben a hónapban ugyanezen a helyszínen, 29-én, hétfőn, 11 órai kezdettel), amely a szakma érdeklődését maradéktalanul felkeltette. Hiszen e rendezvénysorozat fő célja éppen az, hogy olyan plusz információkat, kapcsolatszerzési lehetőséget nyújtson annak, aki eljön hozzánk, amelyre másutt nincs mód.
Új idők, készülő rendeletek, elosztható pénzforrások
Sok programponttal vártuk ez alkalommal a szállodásokat, vendéglátósokat. Úgyhogy, amint kóstolt a hozzánk érkező egy kevés jóféle pálinkát a Békési Pálinkafőzde jóvoltából (a családi főzde tulajdonosa alig győzte tölteni a poharakat, annyi volt a szomjas érdeklődő), majd végigböngészte a Progast, azaz a minőségi vendéglátóipari eszközöket forgalmazó cég legújabb trendet felvonultató porcelán kínálatát, és mellette a Bevlo, a szállodai minőségi textilek és tapéták forgalmazójának bemutatott készletét, máris kezdődött az első előadás. Dr. Horváth Endre prezentációját sokan várták, többen jegyzeteltek is. Az 1700 milliárd forintos állami bevétel 47 százalékát, mint hallhattuk tőle, a vendéglátás adja, vagyis ez az ágazat meghatározó lesz a következő négy év során. 2011. január 15-én teszik közzé az új EU-s pályázatokat, amelyek nagy segítségek lehetnek a kis- és középvállalkozások részére, és persze a nagyobb volumenű beruházások számára: az egészségturizmust és a gyógyturizmust emelte ki közülük a politikus. A tárca felelőse azt is elárulta, hogy a közeljövőben a szálláshelyek töltöttségének 34 százalékos növekedését várják, a rekreációs kártyák sikere valószínűleg nagy szerepet játszik ebben majd. Elhangzott még, hogy a politikai irányítás azon lesz, hogy 2012-től kezdve megpróbálják Magyarországra „csalogatni” azokat a nagy konferenciákat, amelyeknél még nem dőlt el, hogy hol tartják. A magyar termékek fontosságára, a hazai alapanyagok jelentőségére, valamint az egészséges táplálkozás fontosságára is kitért az előadó, az EU-s forrásokkal kapcsolatban pedig megjegyezte, hogy 1000 milliárd forint kerül majd a Széchenyi-terv alapjába, 800 milliárdot pedig egyéb fejlesztésekre szánnak. Példák is elhangzottak: nyertesek lehetnek a bioélelmiszerek, az ásványvízfélék, a gyógyvíz alapú kozmetikumok gyártói. A turisztikáról szóló törvény is hamarosan a kormány elé kerül, amelyet egységesíteni kívánnak. A másik terület, amelyre a politikus kitért, a feketegazdaság, hangsúlyozta, hogy a legális adózásba fogják átterelni az adózás elől eddig elbújt pénzeket. Elhangzott még, hogy az új kormány 10 évre tervez előre stratégiát, akciótervet azonban csak 1 éves időtartamra. Mert ennyi idő alatt ki kell derülnie annak, hogy hatásos-e avagy sem – vagyis érdemes-e folytatni, vagy más akciót kell indítani helyette. Három alapvető változást is jelzett búcsúzóul a helyettes államtitkár: az első a már ismert szja változás (már a kampány során is hallhattunk a 16 százalékos, egykulcsos adóról), a másik a társasági adó jövedelemkorlátjának csökkentése, a harmadik pedig a hideg és meleg utalványok összevonása, amely ellen számos érintett máris felemelte a szavát.
Fény, tágas tér, virágok
Hervé-Lóránth Ervin (Hervé Gallery) formatervező. belsőépítész a szintén a napi programpontok közt szereplő KerTrend versenyünk díjátadása kapcsán – ugyanis a „polihisztérikus” art designer volt a zsűrink elnöke – a vendéglátóegységek külső és belső teraszainak, kerthelyiségeinek strukturális felépítéséről beszélt pro és kontra. Elmondta, sokszor vannak igények, amit a tulajdonosok szeretnének (lehetőleg a legtöbben tudjanak helyet foglalni), és vannak azok a határok, amelyek szintén meggátolják (az anyagiak persze), hogy olyan kert vagy terasz szülessen, amely egy sikeres design koncepciónak is megfelel. A nyugati mai trend, mint Hervétől hallhattuk, hogy jelentősen elkülönül a külső és a belső tér, nálunk azonban még mindig az előbb említett két fő érv (pénz és a lehető legtöbb hely kihasználása) a perdöntő. Hiánycikk még a megfelelő világítás (a bárpult világítása külföldön nagy divat), a designkorlát megoldások, a megfelelő árnyékolástechnika és a sok növény díszítőelemként való alkalmazása.
A témához kapcsolódva tartottuk meg a Vendég & Hotel szaklap által meghirdetett KerTrend 2010 című, országos szintű, a vendéglátóegységek számára meghirdetett kert és teraszversenyünket. A versenyünk döntőjébe nyolcan jutottak be, közülük négyen kaptak díjat. A Hervé-Lóránth Ervin által vezetett zsűriben helyet kapott még Dán Bernadett, és a Design Pumpától Milassin Levente. Az értékelés legfőbb szempontjai az esztétikai és funkcionális minőség összhangjának vizsgálata, valamint az eredetiség és a kreativitás és a kivitelezés megvalósítása voltak. Negyedik helyezettünk, a békéscsabai Kisvendéglő a Hargitához Békéscsabáról nem tudtak jelen lenni, mert épp egy másik versenyünk, az Étlap- étterem designversenyünk különdíjasaként a salzburgi topétteremben, a Hangár-7-ben sztázsoláson vehettek részt. Harmadik lett a debreceni Vígadó Étterem terasza, az étterem képviselője vette át a Demmers exkluzív teacsomagját, a Spájz étterem (Budakeszi) ajándékát és a díjat igazoló oklevelet. Második helyezettünk Kecskemétről érkezett, a Granada Konferencia Wellness és Sport Hotel terasza tetszett második legjobbként a zsűrinek. A tulajdonosnő szintén a Demmers teaajándékát kapta, mellé pedig egy másik wellness hotel, az esztergomi Hotel Bellevue felajánlásaként egy pihentető hétvégéjét. Az oklevél persze itt sem maradt el. A fődíjazottól pedig a díjátadás idején csupán egy sms érkezett, hogy még az M7-es foglyaként az autópályán „szobrozik” – egy baleset okán. Majd a siófoki Mala Garden igazgatója is megérkezett, és átvette az alsópáhoki Kolping Hotel egy pihentető hétvégére szóló meghívását, valamint egy exkluzív Demmers teacsomagot és persze a győzelmet igazoló oklevél is járt.
Égető biztonság és szabad mosási kapacitás
Két előadás következett még a sorban, az első igencsak „ütősen” kezdődött: kisfilmet láthattunk a Trevira Műszaki Iroda 2000 jóvoltából, amelyen felgyújtottak két teljesen egyforma méretű szállodai szobát. Az egyik gyakorlatilag porig égett, a másiknak szinte meg sem kottyant a gyújtogatás. Nem véletlenül, hiszen ez utóbbit a Trevira CS nehezen éghető szálakból készült textíliával rendezték be, ezért állta ki a próbát. Bár előadónk, Honti Szilvia szerényen nem figyelmeztette arra közönségét, amit most mi megteszünk: a hazai szállodások, éttermesek többnyire akkor kezdenek tűzálló anyagok keresésébe, beszerzésébe, amikor már megtörtént a baj, nem pedig megelőzésként néznek körül olyan anyagok, textíliák területén, amelyek megvédenék vagyonukat, és jelentősen csökkentenék a tűzkárt.
Végezetül a Miele képviseletében Vértes György tartott nagyon érdekes előadást. Egy jó döntés hátterét mutatta be: a balatonalmádi Hotel Ramadában vásároltak nemrégiben tőlük mosógépeket, szárító, mángorlót, és képeken illusztrálva láthattuk, milyen volt, hogyan alakult, és miként üzemel most tisztítás, mosás frontján a ház. Mindez 10-20 millió forint körüli beruházás – azonban energia- és egyéb költségek terén az üzemeltetés pillanatától kezdve 50 százalékos a megtakarítás. Jóval kevesebb textília kell a házban, kisebb a textileknél a roncsolódás, így hosszabb a textilnemű élettartama is, kevesebb az új gépek beszerzésével a visszamosás. És az sem utolsó szempont a mai időkben, hogy munkaerő maradhatott meg a háznál (adott esetnél nem kellett két embert elküldeni), valamint marad szabad mosási kapacitás is: ezt kiajánlották a környékbeli házak körének.
A Halászbástya Étterem fine dining konyhájának, Hammer Zoltán séf birodalmának ideje következett ezután, ők kínálták és szolgálták fel az ebédet (libamáj négyféle textúrában előételként, majd borjúkaraj parmezánhabbal, sütőtökös házitésztával főfogásnak, és almás-diós rakott rétes marcipán mousse-szal volt a desszert), mindehhez a Balaton-felvidékről, egy kis faluból, Szentantalfáról a Dobosi Pincészetéből érkeztek a borok, Dobosi Ilonka bemutatásával. Ilonkáék biobort készítenek a Káli-medencében, méghozzá nem egyik napról a másikra, mert ez mostanában divat, hanem 300 éves családi pincészetükben (!) tradicionális náluk ez a speciális technológia. Klasszikus fajtákat is palackoznak persze, valamint 100 százalékos szőlőlét is palackoznak – gasztro kivitelben is -, azonban a jelenlévő vendéglátósok persze a bioborokra voltak elsősorban kíváncsiak az exkluzív ebéd kísérőjeként.