Talpon maradni a kíméletlen globális versenyben

Májusi közgyűlésén új elnököt választott a Magyar TDM Szövetség. Semsei Sándor a magyar turizmus versenyképességének megőrzése érdekében legfontosabb feladatnak a turizmusirányítási rendszer térségi alapú újraszervezését, azaz a TDM szervezeti rendszer jogszabályi alapjainak megteremtését tartja.

AMagyar TDM Szövetség tisztújító közgyűlése új elnököt választott Semsei Sándor személyében (Ba- laton Riviera TE), alelnök lett Somossy Esz­ ter (Gárdony és Térsége TE) és Nagy Júlia (MIDMAR). Elnökségi tagok: Hoffmann Henrik (Balatoni Regionális TDMSZ), Kabály Zsolt (Hajdúszoboszlói Turisztikai Nonprofit Kft.), Magyarics Gábor (Tata és Környéke TE), Víg Tamás (vezető, a Magyar TDM Szövetség stratégiai munkacsoportja). Felügyelőbizott- sági tagok: Mogyorós Judit (Nyírség TE), Pálf­ fy Tamás (Bük, Bükfürdő TE), Horkay Nándor (a Nemzetstratégiai Kutatóintézet igazgatója). A leköszönő elnök, Balogh Károly szerint a szövetség az elmúlt időszakban a turizmus fontos tényezőjévé vált. A szövetség 49 helyi, két térségi és egy regionális tagja lefedi az ország turisztikailag legfrekventáltabb te- rületeit.

 

A Pannon Egyetem kutatása szerint azonban a TDM-szervezetek gazdaságilag nem függetlenek, és működésük a jelenle- gi struktúrában nem fenntartható. Balogh Károly rövid távú célként olyan jogszabály létrehozását jelölte meg, amely rögzíti e szer- vezetek szerepét, fenntarthatóságukat, jogi és gazdasági biztonságukat. Új tagként felvételt nyert Hévíz és az ópusz- taszeri Hét Vezér Turisztikai Egyesület, sőt a szerbiai Magyarkanizsa TDM-szervezete is. A konferencia első napján a vendéglátók (Hajdúszoboszló városa, a Hungarospa Zrt. és a helyi TDM) mutatkoztak be. A fürdővárostavaly egymillió vendégéjt (+3,6%) regiszt- rált, húszezer szállásférőhellyel és jelentős ifa-bevétellel rendelkezik. A Hungarospa jelentős fejlesztések révén vált a város nemzetközi hírű vonzerejévé. Legfrissebb újdonságuk a hamarosan elkészülő extrém zóna a sportos kihívásokat kedvelőknek. A Hajdúszoboszlói Turisztikai Nonprofit Kft. 180 taggal rendelkezik, fenntartását negyven százalékban a város, húsz-húsz százalékban a Hungarospa és a helyi szolgáltatók bizto- sítják. A fürdő és a helyi TDM jövőképe az egészségügyi turizmus, hiszen évente 900 ezer gyógyászati kezelést vesznek itt igénybe.

AZ ÚJ ELNÖK CÉLJAI

Semsei Sándor elnök meggyőződése szerint a turizmus globális piacán a térségek, nem pedig az egyes szállodák vagy szolgáltatások versenye zajlik. A Lajtán túli térségek már rég megértették az idők szavát: turizmustörvényeik célja mindenekelőtt az egyes szolgáltatások, szálláshelyek komplex élményt nyújtó térsé- gekké való szervezése, ezért ezek a modern törvények kifejezetten a különböző, helyi viszo- nyokra szabott TDM-szervezeti rendszer(ek) működését szabályozzák, hiszen ahogy több- ször elhangzott, a verseny ma nem az egyes szolgáltatások, hanem az őket integráló, több- nyire piaci márkává alakított kontinensek, or- szágok, városok vagy tájegységek között zajlik. Erre legfrissebb példa a 2013-ban hatályba lépett karintiai turizmustörvény. Márpedig Ausztria, Dél-Tirol, Svájc, Anglia, Ausztrália vagy Németország eredményei magukért beszélnek. A TDM-rendszer működőképességével kap- csolatban kiemelte, hogy a pályázatok csak ideig-óráig jelentenek megoldást, a térségi, desztinációs szemlélet megerősítését, ezzel a magyar turizmus versenyképességének meg- őrzését csakis egy modern turizmustörvény megalkotása garantálhatja. Semsei Sándor ugyanakkor a TDM-ek háza táján kezdené a munkát, mert az orszá- gos szövetséghez való minél szélesebb körű csatlakozással és szorosabb együttműkö- déssel teremthető meg az a szakmai erő, mely képes hatást gyakorolni a döntéshozókra.

A TURIZMUSPOLITIKA AKTUÁLIS KÉRDÉSEI

Dr. Horváth Viktória, a Nemzetgazdasági Mi- nisztérium helyettes államtitkára kifejtette, hogy támogatja a TDM-mozgalmat. A legtöbb vendégéjszakát elért top harminc vidéki tele- pülés közül szinte valamennyiben működik TDM-szervezet. A turizmusról szóló jogsza- bály megalkotására csak a Nemzeti turizmus- stratégia elfogadása után lehet számítani. Arra a kérdésre, hogy a Magyar Turizmus Zrt. (MT) és a TDM-ek között milyen együtt- működési formák léteznek, Hoffmann Hen- riktől, a Balaton Turizmus Szövetség elnökétől kaptunk tájékoztatást. A „Nyitott Balaton” pro- jektben elsőként érték el, hogy egy turisztikai termék népszerűsítéséhez erős médiatámoga- tást kapjanak az MT Zrt. Regionális Marketing- igazgatóságától. A „Nyitott Balaton” projektben a tavaszi Balaton sportos, aktív kínálatát gyűj- tötték össze: húsz település 400 szolgáltatója csatlakozott az akcióhoz. A Balaton fagyijának kiválasztása mozgatta meg leginkább az új- ságírók fantáziáját. Az önkormányzatok közül a legtöbben azonban csak saját településük határáig látnak. Hoffmann Henrik javasolja, hogy vezessék be újra a turisztikai hozzájáru- lást, amelyet a szakképzési hozzájáruláshoz hasonlóan minden, a turizmusban közvetlenül vagy közvetve érintett vállalkozás fizet.

HATÉKONYABB ONLINE JELENLÉT

Egy egyetemi hallgató ízeire szedte a miskolci TDM-szervezet Facebook-kommunikációját, de legalább rámutatott a hibákra, kezdte elő- adását Nagy Júlia, a MIDMAR kft. ügyveze- tője. Miskolcon átfogó felmérés készült azzal a céllal, hogy megtudják, milyen kommuniká- ciós csatornákat használnak a nyugat-európai és a hazai turisztikai egyesületek. Idehaza egy-egy TDM-nél két-három fő dolgozik, míg Baselben 53-an végzik a ezt a munkát. Hazai viszonylatban egy-egy TDM-hon- lap átlagosan 2,5 nyelven ad információt, míg a fejlettebb európai régiókban ez a mutató 5,8. A Lajtától nyugatra 3,65 a közösségi mé- dia átlagos csatornáinak száma egy TDM esetében, nálunk ez 1,2. Horvátország ese- tében ez a szám öt. Magyarországon a Du- nántúl teljesít jobban, itt az átlag kettő felett van. A közösségi oldalon túl sok más, a fiata- labb generáció által használt felület létezik. Alapvető hiba, hogy a Facebook-profil sok esetben a TDM-szervezet nevét viseli, ami bonyolult még magyarul is. Jól alkalmazza a videomegosztást és a twittelést a megje- gyezhető nevet használó Visit Gyula TDM, tudtuk meg ügyvezetőjüktől, Komoróczki Alíztól. Képekkel és filmekkel vonzóbbá te- hetjük városunkat – mondta. Van feladat a hírlevéladatbázis-építés terén is.

MARKETING MÁSKÉPP

Somló András, az LS Media Network Kft. tanácsadója arra mutatott rá, hogy nem kell mindenkinek ugyanazt az üzenetet közve- títeni. A legnagyobb keresőrendszer kínál olyan elemzőfunkciót, amely megmutatja, ki honnan érkezik, ki hagyja ott weblapunkat foglalás nélkül. A hírlevél-feliratkozás során az irányítószámot és a születési évet is kér- dezzük meg, hogy célzottabb ajánlatokkal szolgáljunk. A világon a második legtöbb keresés a Youtube-on realizálódik, de tartsuk napra készen minden online tartalmunkat. Szigetvári József, a Szallas.hu ügyvezetője a szállodai szobaárak kismértékű emelkedé- sét prognosztizálja. 2014-ben az online fog- lalások száma 15%-kal növekedhet, és négy éven belül az utasok 85%-a kizárólag online módon foglal majd. Az utasok régebben az ár-fotók-környezet-vélemények sorrend alapján szelektáltak, ma már a vélemények és a környezet éppolyan fontos, mint az ár. Spielmann Gábor, a Kaboom kreatív igaz- gatója hangsúlyozta, hogy az online meg- oldások, a PR és az ambient, vagyis a másategóriába be nem sorolható módszerek hogyan erősíthetik az üzenetet. Egy eredeti ötletre alapozva, jó koncepciót összeállítva érdemes elindulni. Az ötlet életre tud kelni az online, a PR- és az ambient eszközökkel. Idáig el lehet jutni, ha költünk a projektre, de ha jól találjuk ki, akkor a következő lépések már ingyenesek. Ez a viralitásnak köszönhe- tő, vagyis ha nagyon egyedi az ötlet, akkor milliókhoz jut el a közösségi felületeken.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.