Az Old Lake Golf Club & Hotel épületegyüttesében rendezte a szövetség idei második összejövetelét, ami a sorban a tízedik volt. A konferencián a részletekbe menő szakmai kérdéseken túl, olyan nagyobb horderejű témák is előkerültek, mint a turizmus általános helyzete, a turizmus politikai irányítása, érdekérvényesítő képessége, a pályázati rendszerek és az utazásszervezés is.
De nézzük, milyen táptalajt adhat az alulról építkező TDM-hálózat rendszere az olyan kezdeményezéseknek, amelyek a turizmus menedzsment újabb szintjeit nyitják meg és juttathatják el a helyi attrakciók eddig felfedezetlen kincseit országosan is látható felületekre. Nem vitás, hogy az egyes városok, régiók egymással is versenyeznek, és meg kell mutatniuk, hogy térségeik, szolgáltatóik, programcsomagjaik miért éppen náluk a leginkább megfelelők. A TDM szervezetek szerepe ebben a munkában óriási, hiszen nem csak menedzselni tudják a szolgáltatások összességét kommunikációs lehetőségeik által, de egymással is együtt tudnak működni, a jó gyakorlatokat megosztani és átvenni.
A mostani szakmai konferencia második, plenáris napját Michl József, Tata polgármestere nyitotta meg. Ő maga is elkötelezett a turizmus iránt, és örömmel adta tudtunkra, hogy a város vezetése éppen olyan fontosnak tartja a várost és térségét felkereső látogatók minőségi kiszolgálását, mint a helyi ipar és szolgáltatások által bővülő munkahelyek számának növelését. Ezt a munkát mi sem igazolja jobban, hogy Magyarországon másodikként nyerte el a város azt az Európa-díjat, amelyet a strasbourgi Európa Tanács ítélt oda.
Ami jó volt Mátyás királynak, az talán jó lehet nekünk is, mondta a polgármester utalva Tata történelmi gyökereire is: igen, Tata királyi hely, király hely. 500 év is eltelt azóta, hogy II. Ulászló itt hívta össze az országgyűlést, de az Esterházy családnak is szerepe volt az épített örökség létrehozásában. A Tata és Környéke Turisztikai Egyesület koncentráltan és megtervezett programok mentén dolgozik, átvette a turisztikai feladatok irányítását az önkormányzattól, ahonnan jelentős támogatást is kap mintaszerű projektjeihez.
Ma már 4 négycsillagos szálloda is várja a turistákat és jelentős fejlesztések kezdődtek az Angol-parkban is, ahol a Herendi Porcelánmanufaktúra állandó bemutató termet nyit. A tatabányai bányászat korábban elapasztotta a vízforrásokat, ezek azonban lassan vissza-vissza állnak, és újra a vizek városa lehet Tata. A Fényes-forrás tanösvény, mint újdonság is erre alapoz, de megtudhattuk, hogy Tatán is létesül egy ökoturisztikai látogatóközpont, ami bakancsos, hátiszákos turisták mellett a helyieket is megszólítja majd. A kerékpárutak fejlesztése révén, elkerekezhetünk akár a Duna-partra is, Oroszlányig a nem túl távoli jövőben, de az Által-ér mentén már most Tatabányára is. Gondolkodásmódunkat alakítsuk át! – határozta meg a további és elsőszámú feladatot a város vezetője.
Magyarics Gábor, TDM menedzser felvázolta, milyen lépések mentén lehet egy szervezet eredményes, így a tatai is. Először a pozícionáláshoz készült terv, de nem a fióknak, hanem oly módon, hogy az minden szereplőnek vállalható volt. A stratégiai dokumentumok az arculatot is meghatározták, amely az aktív-, az öko- és a kulturális kínálat hármas egységét jelenítik meg, színekkel is.
Felméréssel alapozták meg azt, hogy milyen fókuszokat jelöljenek ki, először arra voltak kíváncsiak, miről ismerszik meg a város az érdeklődő fejekben. A város előnye, hogy könnyen elérhető, de ez hátrány is valahol, hiszen elhagyni is könnyű. A most megjelenő programcsomagok révén a tartózkodási idő megnyújtása is lehetséges célkitűzés. A különleges értékösszhangot 22-féle szabadidős programlehetőség jeleníti meg és teszi átélhetővé.
Ezek eddig nem kerültek összegzésre, noha többségük létezett korábban is, de azzal, hogy a TDM kézbe vette és koordinálja az attrakciókat, nagyobb számban sikerül megszólítani a gyalogos, a kerékpáros vagy a vizes programokat keresőket. 10 tematikus, felfűzött kulturális útvonal is kijelölésre került, amelyeket modern táblarendszer is megtámogat majd. Saját programokat is kidolgoznak, van már borhajó az Öreg-tavon, de belföldi utazásszervezési jogosultságot is szereztek, Gyula után másodikként. A hét minden napjára jut kínálat, van túra Komáromba, borkóstoló Neszmélybe stb.
A térségi TDM projektjeit a Duna—Gerecse Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. menedzsere is ismertette. Az elmúlt évben 100 milliós NFÜ-pályázatot nyerve, többek között, a falusi és a kreatív turizmust is fejleszteni kívánják. Térképes adatbázis, többnyelvű mobil alkalmazások és számos újdonság valósul meg, de saját, képzési feladatokat is megfogalmaztak. A térségben megvalósuló rendezvényeket színpadtechnikai is segíti, és a kedvezménykártya is születőben van. A két TDM szervezet jól összedolgozik, hamarosan kampányuk elemeivel is találkozhatunk.
Horkay Nándor, az Országos TDM Szövetség alelnöke kiemelte, hogy akkor lesz erős a magyar turizmus igazán, ha a vidéki és helyi lehetőségek professzionális módon kerülnek az országos kínálatba. A munka nem könnyű, tudatos megújításra van szükség az alulról építkező munka koordinálását illetően. A turizmusban van innováció, éppen a konferencia résztvevői és a TDM-eredmények igazolják ezt leginkább. 50. csatlakozó tagját is megünnepelte az országos szervezet, amely most új fejlődési szakaszba lépett. A turizmus egésze meghatározó időszak előtt áll, tette hozzá és örömét fejezte ki, hogy a szövetség tető alá hozta az első szövetségek szövetségét, vagyis az országos turisztikai fórumot szerdán. A szervezet a megyei szintet is megcélozza és a kamarákkal is szorosabbra fűzi a kapcsolatot. Talán a legfontosabb az, hogy az államtitkárság fogadókészsége révén, stratégiai programalkotást is végeznek, élére állva e turisztikai alapfeladatnak.
A magyar turizmus versenyképességének javítására vonatkozó ötleteket várja az illetékes minisztérium a [email protected] címen – jelentette be a tatai TDM-konferencián Horváth Viktória, a turisztikai ágazatért felelős helyettes államtitkár. Előadásáról részletesen "A turizmussal kapcsolatos javaslata van? Írjon a minisztériumnak!" című cikkünkben olvashat.
Vig Tamás, TDMSZ alelnök, az egyik szekcióban Somló Andrással (Port) vázolta a Hungarian Travels utazási iroda koncepcióját is. A vidék Magyarországát csomagolja be a magánvállalkozás úgy, hogy a TDM-ek által összeállított programcsomagokat jeleníti meg és viszi piacra. Kizárólag online felületeken és kapcsolattal dolgoznak majd, kicsit ellopva a modellt a fapados légitársaságoktól, amely a legprofibb és legnagyobb hazai kínálat megjelenítése lesz. A rendszer még nem állt fel, de gyors ütemben fejlesztik a Liveguide-dal karöltve, amely a www.idemenjunk.hu honlapon összegződik majd. Ott is besegít majd az iroda, ahol nincs még TDM, hiszen közvetlenül is képes lesz programcsomagokat összeállítani. Ahol van TDM szervezet, de kapacitás vagy érdeklődés hiányában nem állít össze csomagajánlatokat, nos az iroda ezt is elvégzi majd. Az aktív helyi szervezeteket jutalék illeti majd meg, de ez nem egy hagyományos utazásszervezést jelent. Nem buszos csoportok szervezése a cél, hanem az egyéi és családos, csoportos igények kiszolgálása, akár egy dynamic package formát is elérve, ahol az utas maga válogatja össze programjának részleteit egy online étlapról. CRM-alapú, törzsutas kártyarendszer fejlesztése is napirenden van.