TDM-rendszer: az észak-magyarországi példa

Észak-Magyarországon 2010. nyár közepéig két térségi és 9 helyi TDM nyert pályázati támogatást. A TDM-ek létrejöttében katalizátorszerepet játszott a regionális marketingigazgatóság. Az RMI összeállított egy részletes tájékoztató anyagot a TDM szervezetfejlesztés észak-magyarországi folyamatáról, melyet az alábbiakban osztunk meg – rövidített formában – olvasóinkkal.

Az RMI a regionális szakanyagot azzal a céllal készítette el, hogy a döntéshozókat, szakpolitikusokat és a TDM szakértőket megfelelően tájékoztathassák, hogy a régióban a TDM szemlélet formálása és szervezetfejlesztése hogy indult el, és meddig jutott az elmúlt évek során, valamint a pályázatok milyen eredményt és tapasztalatokat hoztak. Az anyag összeállítói a régiós specifikumokra kívánták a figyelmet irányítani, illetve a régiós szervezeti modellt kívánták bemutatni. „Anyagunkkal szeretnénk azt alátámasztani, hogy a turizmus területén mindenképpen fontos olyan szervezet kialakítása (piaci szemléletű szakemberekkel - elősegítve a munkahelyteremtést és a fenntarthatóságot), amely a jelen turisztikai attrakciókat, kínálatot és a jövőben megvalósuló fejlesztéseket megfelelően piacra tudja vinni” – írja bevezetőjében Hidvéginé Molnár Judit igazgató.

Az anyagból kiderül, hogy a TDM kezdeményezések és ütemezés a Regionális Marketing Igazgatóság és a Norda – Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség szoros szakmai együttműködésében és aktív szakértői közreműködéssel történt. 2006. II. felében az ÉMRMI – TDM tájékoztató road-show-t rendezett a Norda Kapcsolat Projekt keretében az Észak-magyarországi ROP-ban meghatározott hat térségben 19 alkalommal térségi, megyei és régiós szinten. 2007-ben megjelent a Lépésről lépésre -  TDM Észak-magyarországi szakmai útmutató/kézikönyv. Az országban elsőként készült módszertani régiós segédeszköz TDM témában. 2008. szeptemberében 13 helyszínen megrendezésre került a régióban a TDM tájékoztatási Road-show. Ezen viszonylag szűkebb körben a konkrét együttműködések realizálása és a pályázatokra való aktív felkészülés és a térségi együttműködések hatékony elősegítése volt a cél. A turisztikai desztinációs menedzsmenttel kapcsolatos regionális, felkészülési folyamat következő fontos része  a RIB által szervezett Dél-tiroli tanulmányút volt 2008-2009-ben. 2009. április 16-án megjelent a ROP keretében a TDM Szervezetek fejlesztésére irányuló pályázati kiírás (ÉMOP-2008-2.3.1). Helyi szintű TDM-ek, valamint tematikus termékalapú klaszterek kialakítására, szakmai tevékenységükre lehetett pályázni. A csak Észak-Magyarországon kiírt térségi TDM pályázatok határidejét 2009. november 30-ig kitolták szakmai indokok alapján a régiós szereplők kérésére a kiírók. 85% vissza nem térítendő támogatást lehetett elérni. A keretösszeg 1,105 milliárd forint volt, mely a 2007-2008 ROP áthozott forrása. Észak-Magyarországon 2010. nyár közepéig 9 helyi TDM és két térségi TDM nyert támogatást.

2010. áprilisától elkezdődtek a régiós TDM-ek kialakításával kapcsolatos szakértői egyeztetések a Turisztikai Szakállamtitkárság, a TDM országos koordináció, az ÉM Regionális Fejlesztési Ügynökség és az ÉMRMI szakértői részvétellel.

Pályázati tapasztalatok

A pályázat nem a régiós specifikációnak megfelelően jelent meg, pedig a szakmai előkészítők felé is többször jelezték a pályázati kiírással kapcsolatos régiós szakmai gondjaikat és javaslataikat. A régiós sajátosságok miatt, - a humán és anyagi erőforrások hiánya – a térségi lett volna az a szint, mely a kohéziót be tudta volna indítani és a piaci szempontokat is figyelembe véve, a helyi fejlesztéseket is generálhatta volna. A pályázati struktúra a helyi szintek fejlesztését helyezte előtérbe, és a koncentrációt, a humán erőforrásokat, az elég kevés szakembert is ide irányította, így a térségi pályázatok háttérbe szorultak, ebből kifolyólag, szinte csak a termékfejlesztés, helyi szintű, csekély mértékű infrastruktúra- és szervezetfejlesztés valósulhatott meg. A pályázat nagyon kemény keretek és belső korlátok közé szorította a pályázókat.

Észak magyarországi helyzetkép, a ténylegesen beadott pályázatokról:

Támogatás mértéke   Regisztráció alapján várt pályázatok száma         Beérkezett       Nyert
Térségi      50-100 millió Ft                                  6-7   db                       2 db                2 db
Helyi         20-50 millió Ft                                   10-20 db                     12 db              9 db

Klaszter      5-30 millió Ft                                   2-3  db                      4 db                3   db

Alakuló és pályázaton nyertes és alakuló TDM-ek:

1.Hollókő-Ipolytarnóc-Salgótarján térsége

  • Salgótarjáni Helyi TDM, 25 084 775 Ft,
  • Rétság (Nyugat-Nógrád megyei) Helyi TDM, nyert 34 954 550 Ft
  • Nógrád Térségi TDM nyert 97 024 906 Ft

2. Gyöngyös-Mátra térsége

  • Gyöngyös-Mátra helyi TDM, nyert 44 995 420 Ft

3. Eger és térsége

  • Eger Helyi TDM, nyert 50 000 000 Ft
  • Mezőkövesdi Helyi TDM nyert 45 000 000 Ft
  • Egerszalóki TDM megalakult, nem pályázott
  • Eger és térsége Térségi TDM, 96 136 847 Ft

4. Miskolc-Bükk térsége

  • Miskolci Helyi TDM nyert 43 768 542 Ft

5. Aggtelek-Edelény térsége

  • Nincs nyertes!

6. Tokaj-hegyalja – Zemplén térsége

  • Sátoraljaújhely-Hegyköz Helyi TDM, nyert 32 043 111 Ft
  • Aba (Zemplén) Helyi TDM, nyert 34 021 256 Ft
  • Zemplén-Hegyköz TDM megalakult, nem pályázott
  • Tokaj-Hegyalja, Taktaköz-Hernád-völgye Helyi TDM, nyert 20 000 000 Ft

Időben a pályáztatási folyamat, indokolatlanul elhúzódott, ennek oka egyértelműen beazonosítható, egyrészt a TDM informatikával kapcsolatos országos szakmai hezitálás és központosítási szándék, másrészt a pályázati túlszabályozás. Az időbeli csúszásokat a helyi és térségi kezdeményezők és aktív gazda szereplők, projekt menedzserek is megszenvedik, a TDM tagságok a kezdeti lelkesedésüket a csúszások során fokozatosan vesztették el.

Célszerűbb lenne a jövőben pályázóbarát módon szabadabban hagyni a kezdeményezéseket, valamint rugalmasabban, és gyorsabban kezelni a pályázatokat a bírálati szakaszban. Másrészről pedig sokkal keményebb és szakmaibb monitoringot kell mögé tenni a rendszernek. Jó lenne, ha jóval egyszerűbb és még régióspecifikusabb lenne majd az új kiírás. Fokozottabb figyelmet igényel majd a finanszírozási hátérrel kapcsolatos kritérium rendszer, valamint a költségvetés és marketing tekintetében is szükséges a feltételek lazítása és a marketingre fókuszálás.

Az anyag folytatása a csatolt fájlban található.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.