Tíz év után váltott

Mráz Zoltán tíz évig a budapesti Hotel Liget hajóját kormányozta eredményesen. A szálloda tulajdonosváltása miatt azonban a közelmúltban új kihívások elé kellett néznie. Több felkérés közül a számára legizgalmasabbat választotta: július 7. óta a mintegy 130 alkalmazottat foglalkoztató Thermal Hotel Visegrád Zrt. vezérigazgatója.  

Több ajánlat közül döntöttem végül a Thermal Hotel Visegrád Zrt. vezérigazgatói posztja mellett, pedig korábban elképzelhetetlennek tartottam a vidéki munkahelyet. Azt tapasztalom, hogy itt valóban minden másként működik, mint Budapesten, de pozitív értelemben. Itt nem az a cél, hogy a színvonalat tovább növeljük, hanem hogy a már meglévő szintet tartsuk. Az árpolitika is egyedi – a hotel fekvéséből és színvonalából adódóan nem kényszerülünk óriási engedményekre.

ttrend • Mi fontosabb ön szerint: az egységes színvonal vagy az egyediség?

Úgy érzem, ebben a vonatkozásban a szakma véleménye megosztott. Egyesek szerint az egyéni arculat keresettebb, mások szerint a standard szolgáltatások a népszerűbbek. Mint munkavállaló én ott dolgozom szívesebben, ahol a szállodának sajátos hangulata, különlegességei vannak. Ilyen helyen az önállóság, a ház működésére, stratégiájára való befolyás is nagyobb. Vendégeink konkrét igényeit figyelembe véve szükség esetén változtatunk, igazítunk szolgáltatásainkon. Ha magánemberként utazom, akkor is az egyedi arculattal rendelkező, esetleg még az adott ország jellegzetességeit is hordozó szállodákat választom.

 ttrend • Hová utazik szívesen?

Tengerimádó vagyok. Ha tehetem, télen megyek a „nyárba” – a Kanári-szigetek különösen kedves a szívemnek, ide többször is viszszatértem a párommal. Nyáron viszont szívesen keresem fel a magyar tájakat. A Balatonhoz már hétéves korom óta szorosan kötődöm. Sok nyarat töltöttem itt munkával egybekötve, édesapám vendéglátóegységében. Ennek köszönhetően már tizenévesen megszerettem a vendéglátást, amelynek minden területébe belekóstoltam.

ttrend • Már akkor el is dőlt, milyen pályára lép?

Igen, az ecseri úti Vendéglátó-ipari Szakközépiskolába mentem, majd tanulmányaimat – édesapám unszolására – a Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskolán folytattam. Ezután rögtön a Taverna Csoporthoz kerültem. A klasszikus utat jártam be: 1992. április elsején gyakornokként kezdtem a cégcsoporthoz tartozó különféle egységekben. Üzemeltetési üzletvezető-helyettesként ezután először a Kancelláriai étteremben, majd a Minerva étteremben tevékenykedtem, majd ez utóbbinak vezetője lettem. Miután igazgatóként részt vettem a City Hotel Ring nyitás-előkészítésében, 1997-ben került az irányításom alá a Hotel Liget. Az ott eltöltött tíz év alatt – az eredményes munkának köszönhetően – a háromcsillagos ház négycsillagos szállodává fejlődött.

ttrend • Ezután következett a Thermál Hotel Visegrád…

A házzal már korábban, egy konferencia résztvevőjeként megismerkedtem. A hotel a színvonalas, kiemelt konferenciákra koncentrál, amelynek tagjai a magas minőséget igénylik, és meg is engedhetik maguknak. Az egyéni vendégek közül is főleg azoknak tudunk a kedvére tenni, akik egy bizonyos miliőt várnak el: magas színvonalú kiszolgálást igényes környezetben. Az internetes foglalási rendszereken keresztül egyre több vendég érkezik, ezért erre nagy hangsúlyt kell fektetni. A hotel foglaltsága egyenletes, a kapacitáskihasználtság ötven-hetven százalék havonta. A vendégkör nagy részét, több mint kilencven százalékát a magyar vendégek adják, aminek örülök is, hiszen a magyar vendég jó vendég. Természetesen szükség van a külföldi látogatókra is. Csak javasolni tudom a rendezvényszervezőknek, hogy bátran hozzák ki külföldi ügyfeleiket a vidéki szállodákba. Akik már jártak nálunk, mindenkit lenyűgözött a jó levegő, a csodálatos környezet, a kilátás és a környékből áradó nyugalom, béke.

ttrend • Hogyan áll a kitűzött feladatok elé?

Mindenkitől szívesen tanulok, kikérem mások véleményét. „Demokratikus kos” vagyok: amit elhatározok, azt szeretem végigcsinálni, nem adom fel az első nehézségnél. Pályám során egyre feljebb kerültem, noha a vezetői pozíció sohasem volt kifejezett célom, nem gondoltam, hogy vezérigazgató leszek. Előrelépéseimnél az indok egyszerű volt: jól végeztem a munkámat. A fiataloknak is csak azt tudom tanácsolni: munkahelykeresésnél sohase az legyen a legfontosabb, mennyi a fizetés. Válasszanak olyan helyet, ahol van előrelépési lehetőség, és végezzék úgy a feladatukat, mintha az lenne a legfontosabb a világon.

ttrend • Mit tart legfőbb erényének?

Amit ígérek, azt meg is tartom. Beosztottjaimat partnerként, kollégaként kezelem. Sokak szerint ez gyengekezűséget jelent, én azonban nem osztom ezt a véleményt. Az a hitvallásom, hogy a siker érdekében három dolognak kell egyszerre teljesülnie. Teljesíteni kell a vendégek igényeit, meg kell felelni a tulajdonos kívánságainak – ami általában a nyereséget és a jó hírnév öregbítését jelenti –, emellett azonban a dolgozók elvárásaira is oda kell figyelni, anyagi és erkölcsi elismerésben egyaránt részesíteni kell őket.

ttrend • Hogyan látja a termálhotelek jövőjét Magyarországon?

A termálhotelek hazánk hírnevét növelik. Létezik egy tehetősebb réteg Magyarországon, amely sokat is dolgozik azért, hogy elérje ezt az anyagi színvonalat. Ez azzal jár, hogy kevesebb szabadideje marad, ezért inkább többször, de rövidebb időre megy el kikapcsolódni. Ez tendencia is. Erre tökéletesen alkalmas a hazai wellnesshotelek kínálata.

ttrend • Hogyan piheni ki a szállodai munka fáradalmait?

A hosszú nyaralást nem nagyon engedhetem meg magamnak időben, de egyébként is a rövidebb pihenést kedvelem. Emellett otthon is szívesen vagyok, sokat jelent számomra. A ház, a környezet, a kert, a növények éppúgy, mint a családi háttér, amely nélkül – meggyőződésem szerint – nem lehetne ilyen felelős pozícióban nap mint nap helytállni. Sersovszky Zsuzsanna festőművész menyasszonyom biztosítja számomra a nyugodt, kiegyensúlyozott hátteret. Szeretem az állatokat is: újpesti kertes házunk lakói közé egy perzsacica, egy kutya és egy nyuszi is tartozik. Ez utóbbi kettőt gazdái megunták, és mi az utcáról fogadtuk be őket. A sport is sokat segít abban, hogy a munka során felgyülemlő feszültséget időnként levezessem, bár a rendszeres testmozgásra kevesebb időm jut, mint amennyit szeretnék.

Született: Budapest, 1970. április 18.
Végzettség: Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskola
Munkahelyek: Taverna Csoport
Nyelv: német, angol
Hobbi: sport, utazás

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.