Trendriport az első nyolc hónapról

A külföldi kereslet növekedése lassult, a belföldi kereslet csökkent idén augusztusban, a szállodai ágazat pénzügyi helyzete tovább romlott január-szeptemberben, derül ki a Magyar Szállodák és Éttremek Szövetsége friss trendriportjából. 

Az STR riport adatai szerint 2011 január – augusztus hónapokban azokon a kontinenseken, kiemelt régiókban fejlődött a szállodák teljesítménye kiemelkedően, ahol a gazdasági növekedés is erős volt. Így Ausztrália & Óceániában, Délkelet – Ázsiában és Dél – Amerikában.

Feltűnő, hogy az általában élénkülő – a magasabb szobafoglaltságban megmutatkozó - kereslet ellenére az elhúzódó politikai válság sújtotta Észak-Afrika mellett Közel-Keleten és Észak-Amerikában is csökkent a szállodák nettó átlag szobaára és REVPAR mutatója 2011 január – augusztus között.

Európában 2011 augusztusában is – bár az év első hét hónapjához képest csökkenő mértékben – nőtt a szállodák kihasználtsága, de az átlag szobaárak idén először csökkentek. Az európai régiók között 2011 első nyolc hónapjában a Kelet – Európában érték el a legnagyobb növekedést, javulást a bázishoz képest a szállodák kihasználtságában, és a REVPAR mutató fejlődésében is. 2011 augusztusában az STR riportban szereplő 41 város között Budapest szállodáinak teljesítménye szobafoglaltságban a 22. , nettó átlag szobaárban a 40., nettó REVPAR-ban a 39. helyre volt elegendő.

Magyarországon 2011 augusztusában – az első hét hónaphoz képest – a külföldi kereslet növekedése lelassult, a belföldi kereslet csökkent. Bár az országos augusztusi 60.4 %-os szállodai szobafoglaltság 0.5 % ponttal jobb volt, mint a bázisban, a nyár utolsó hónapjában a bruttó szállodai átlagárak 6.1 %-kal, a REVPAR mutató 5.3 %-kal romlott 2010 augusztusához képest. Ebben szerepe lehet annak, hogy míg 2011 augusztusában az EURO/HUF átlag árfolyama 281.26 Ft , addig idén augusztusban ez 27128 Ft volt, azaz a HUF 3.6 %-kal erősödött. Emellett negatívan hatott az országos adatokra a budapesti szállodák augusztusi, a múlt évitől lényegesen gyengébb teljesítménye. Ennek oka, hogy nem sikerült pótolni a 2010 augusztusában Budapesten rendezett Úszó EB-t más hasonló vonzóképességű eseménnyel.

A belföldi kereslet csökkenésében fentiek mellett szerepe lehet az üdülési csekk forgalom csökkenésének, az MSZÉSZ álláspontja szerint túl korai kivezetésének, amit a SZÉP kártya bevezetésének elhúzódása, az azt támogató megfelelő marketing elmaradása is okoz.

Figyelemre méltó, hogy idén augusztusban a belföldi kereslet csökkenését tükrözve 1.9 %-kal csökkent a belföldi vendégéjszakák száma annak ellenére, hogy az időjárás rendkívül kedvező volt. A Balaton térségében pl. az esős napok száma, a csapadék kevesebb, mint fele volt a tavalyinak. A balatoni régióban a szállodák bruttó szoba árbevétele 2011 január – augusztusa között 11.8 milliárd Ft volt, ami 2.6 %-kal elmarad a bázistól. Ez a bevétel 3.3 %-kal alacsonyabb, a 4 évvel korábban 2007 január – augusztusa között elért 12.2 milliárd Ft.-nál.

Arra is fel kell hívni a figyelmet, hogy bár 2011 január – augusztusa között a szállodák bruttó szoba árbevétele országos szinten bruttó 78.67 milliárd Ft volt, ami a bázishoz képest 5.8 %-kal magasabb, de ez kb. a 4 évvel ezelőtti 2007 évi 78.95 milliárd Ft-nak felel meg.

Budapesten 2011 január – augusztusa között a szállodák bruttó szoba árbevétele 40.1 milliárd Ft volt, ami 7.8 %-kal magasabb a tavalyi 37.2 milliárd Ft-nál. Ugyanakkor látni kell, hogy idén az első nyolc hónapban a fővárosi szállodák által elért fenti 40.1 milliárd Ft bruttó szoba árbevétel 5.5 milliárd Ft-tal 12.1 %-kal elmarad az öt évvel korábban, 2006-ban elért 45.6 Ft-tól, miközben a szállodai szobák száma emelkedett. 2006 és 2011 között a budapesti szállodai kapacitás 16.139 szobáról + 11.1 %-kal 17.938 szobára nőtt, tehát a 12.1 %-kal kisebb árbevétel 11.1 %-kal több szállodai szoba között oszlik meg. ami jól mutatja a főváros szállodái hozamainak drasztikus romlását.

A beutazás szempontjából 10 legfontosabb piacunk közül 9-ről növekedés ment végbe, ugyanakkor a legnagyobb német piac esetében csökkent a vendégéjszakák száma. Figyelemre méltó, hogy két számjegyű növekedést néhány volt szocialista ország – Lengyelország, Csehország, Oroszország – esetében sikerült elérnünk.

A kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma 2011 január – augusztus hónapokban Észak Magyarországon 5.4 %-kal , Dél- Alföldön 4.3 %-kal , Közép – Dunántúlon 2.6 %-kal, Nyugat – Dunántúlon 0.9 %-kal nőtt. Ugyanakkor Dél – Dunántúlon 22 %-kal , a Balatonon 9.2 %-kal , Észak – Alföldön 6.4 %-kal , a Tisza-tónál 5.1 %-kal csökkent. Különösen feltűnő, hogy második legnagyobb turisztikai régiónkban, a Balaton térségében, illetve Dél-Dunántúlon – melynek központjában Pécsett 2010-ben az EU kulturális fővárosa rendezvényeit tartották – ilyen nagy mértékű volt a visszaesés.

Elsősorban a hazai kereslet csökkenése megmutatkozik a magyarországi vendéglátó üzletek – kereskedelmi vendéglátás – iránt, amit az mutat, hogy ezek összes bruttó forgalma országos szinten 2011 január – július között 326.8 milliárd Ft volt , ami 2.5 %-kal elmarad a 2010 évitől.

Az Opten céginformációs rendszer adatai szerint – a 2008 – 2010 között megmutatkozó növekvő tendencia folytatásaként – 2011 I.-III: negyedévében tovább folytatódott a szállodák ellen megkezdett felszámolási, végelszámolási, csődeljárások számának növekedése, ami az ebben az ágazatban működő vállalkozások romló jövedelmezőségi, pénzügyi helyzetére utal.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.