Tudta Ön?
- A nemzetközi turisztikai bevételek 2011-ben elérték az 1200 milliárd amerikai dollárt.
- Franciaország fogadja a világon a legtöbb turistát (81,4 millió fővel vezet az USA előtt).
- A legtöbb turisztikai bevételt (116,1 milliárd USD 2011-ben) az USA könyvelheti el.
- Még mindig a németek költenek a világon a legtöbbet turisztikai céllal. A német utazók turisztikai kiadásai 85,9 milliárd amerikai dollárt tettek ki 2011-ben.
- Afrika turisztikai bevételei ugrásszerűen növekedtek Nigéria filmiparának köszönhetően. Az indiai Bollywood után a világ második legnagyobb filmiparával büszkélkedő Nollywoodban évente több, mint 2000 filmet forgatnak. A forgatások helyszínei számos helyi és regionális érdeklődőt vonzanak, a filmcsillagok és a stábok pedig neves szállodaláncok számára is vonzóvá tették a desztinációt.
- A Közel-Keleten – különösen az Egyesült Arab Emirátusok, Katar, Libanon és Egyiptom térségében – egyre nagyobb teret hódítanak az úgynevezett shopping hotelek. 2011-ben 3,5 millió látogatót vonzott a Dubai Shopping Festival, további több mint két millió főt pedig a nyáron megrendezett Dubai Summer Surprises vásár. A vásárlók kényelme érdekében a hotelek már nem csupán a bevásárlóközpontokhoz közel, hanem közvetlenül a plázákban kerülnek kialakításra. A szállodákban szakképzett személyzet állít össze vásárlással összekötött programcsomagokat, valamint profi divattanácsadók segítik stílustippekkel a vásárlókörútra érkező vendégeket.
- Ázsiában a luxus autómárkák betörtek a szállodaiparba. A minőséget és a luxust könnyen azonosítják a térségben emblematikus márkanevekkel, ennek köszönhetően érhettek el óriási sikereket a luxus autómárkák nevével fémjelzett szállodák. Vezető pozícióban van közülük az első boutique hoteljét Kínában megnyitó Lamborghini, de számos más neves autómárka is sikerre számíthat, akárcsak a divatipar kiemelkedő szereplői.
- Az Indiaiak fapadosokkal utaznak aranybevásárló körutakra a közel-keleti bazárokba.
- ü A BRIC országok (Brazília, Oroszország, India és Kína) utazóinak körében is hódít a bevásárló turizmus. A tehetős emberek kifejezetten azért utaznak Európa nagyvárosaiba, hogy luxustermékeket vásároljanak.
- Hallott Ön a digitális detoxikálóról? Új trend jelent meg a fejlett országok hoteljeinek kínálatában is, az okostelefonok, tabletek és egyre kisebb méretű laptopok világában az emberek technológiai függősége annyira elhatalmasodott, hogy megjelent az igény a digitális világtól való elszakadásra is. A UK Post Office szerint 13 millió brit szenved nomofóbiában, azaz betegesen rettegnek attól, hogy akár csak egy pillanatra is mobiltelefon nélkül maradnak. Már több hotel kínálatában is találkozhatunk a „digital detox” kifejezéssel, ahol olyan szolgáltatáscsomagok várják a pihenni vágyókat, amik teljes „kikapcsolódást” jelentenek minden téren; a technológia vívmányait tudatosan rekesztik ki a pihenés érdekében. Arról pedig, hogy a vendégek minél kevesebbet gondoljanak technikai eszközeikre, harmonikusan összeválogatott, aktív és passzív időtöltést szolgáló, színes programok gondoskodnak.
- A nemzetközi turizmus legjelentősebb mértékű fejlődése kétségkívül a feltörekvő piacok (elsősorban Kína, India, Oroszország és Brazília) teljesítményétől várható. A nemzetközi turistaérkezések száma 2030-ra elérheti az 1,8 milliárdot, a növekedés motorját pedig a feltörekvő piacok képezik. Az 1,3 milliárdos kínai lakosságnak csupán 4%-a utazott külföldre 2010-ben, hasonlóan Indiához, ahol a lakosság csupán 1%-a, 13,2 millió fő vesz részt külföldi utazásban. Mindkét küldőpiac esetében azonban évente átlagosan 13%-os növekedés figyelhető meg. Ellentétben az olyan hagyományos, telített küldőpiacokkal mint Németország, ahol a lakosság 80%-a utazik és évente átlagosan 1,3%-os csökkenés volt megfigyelhető 2005 és 2010 között. A BRIC piacok a világ turistaérkezéseinek már 12%-át (111,4 millió) adták 2010-ben, Kína pedig a világ 3. legjelentősebb fogadóországává vált 57,4 millió turistaérkezéssel.
- De kik is a feltörekvő piacok utazói? Elsősorban a gazdagok, akik társadalmi státuszuk javítását és erősítését is nagymértékben köszönhetik külföldi utazásaiknak. A recesszió ellenére 2008-ról 2009-re 20,8%-kal (a világon a legnagyobb mértékben) nőtt a milliomosok száma Indiában. Kínában élt a világ negyedik leggazdagabb milliomosa 2010-ben és Kínában az USA, Japán és Németország átlagánál 5%-kal többen váltak milliomossá a Merrill Lynch World Wealth Report szerint. Hihetetlen mértékben nő a középosztály is a feltörekvő piacokon. Indiában például, 2010-ben 46,7 millió, középosztályhoz tartozó háztartás volt, 230%-kal több, mint 2000-ben (forbes.com, 2011) Kínában a háztartások 23%-a tartozik a középosztályhoz. A feltörekvő piacok utazói fiatalabbak is a hagyományos küldőpiacok utazóinál. Az átlagéletkor Indiában például 25,1 év, Brazíliában 29 év, az Egyesült Arab Emirátusokban 30,1, Kínában pedig 34,5 év. Ezzel szemben Japánban 45, Németországban 44, az Egyesült Királyságban pedig 39 év. A feltörekvő piacok utazói rendkívül tanultak, és élen jártnak az internethasználatban is. Indiában él a világon a 2. legtöbb, felsőfokú diplomát szerzett személy (124,4 millió), Kínában a 3. legtöbb (több mint 100 millió), Oroszországban pedig a 4. legtöbb diplomás (91 millió fő). A világ 2 milliárd internet felhasználójának pedig 40%-át teszik a feltörekvő piacok internetezői.
Forrás: Magyar Turizmus Rt.