Márpedig turisták olyan helyre, ahol valami probléma van, nehézség, bizonytalanság és veszélyhelyzet – mint tudjuk, nem szívesen teszi be a lábát. Hiába lehet hallani, hogy Tunéziában ma már nyugalom van, az ország GDP-jének 7 százalékát adó turisztikai ágazati bevétel mára alaposan megcsappant: a szakemberek véleménye szerint idén feleannyi lesz a beutazó forgalom, mint tavaly volt. Ezért sürgősen olyan intézkedések sorát hozzák állami szinten, amellyel e helyzet megoldható. Ezt jelentette be Tuniszban azon a tájékoztatón Afif Maherzi, a tunéziai turisztikai hivatal vezérigazgatója, amelyre a magyar média képviselőit hívták.
„A magyar beutazó piac fontos számunkra”, emelte ki a tunéziai turisztikai vezető, és e megállapítás nem csupán udvarias gesztus volt részéről, hanem nagyon is valós tény abban a nehéz helyzetben, amelybe országa a bizonytalan politikai előjelek miatt került. Hiszen nemcsak Európából, és más földrészekről, hanem a szomszédos Líbiából is csökkent a beutazók száma: a korábban évente átlagosan 1,3 millió szórakozni vágyó líbiai helyett most 700.000 szorongó politikai menekült érkezett – főként az ország középső valamint déli részeire -, akiknek további sorsa szintén megoldásra vár.
Az országban a legnagyobb vendégszámot produkáló franciák is jóval kevesebben érkeztek idáig idén, mint korábban, és nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelenthessük, év végéig ez a tendencia nyilván tovább tart. „Idén 35-40 százalékos turisztikai bevétel kiesésre számítunk”, állapította meg a hivatalvezető, majd felsorolta, milyen intézkedések várhatók.
45-50 millió dinárt különítettek el a turisztikai szektor támogatására, a charterjáratok esetében 30 millió dinár gyorssegítséget ítéltek meg (ha pl. egy gépet 60 százalékban töltenek meg utasok, a maradék 40-et az állam kifizeti). A helyi szállodák, más vendéglátóegységek adóinál, fennálló tartozásainál bevezetik a türelmi időt – amely 3-4 hónapig terjedhet.
„Eljött az idő, hogy országunk csodálatos politikai átalakulása mellett a turisztikai ágazatot is újragondoljuk: a klasszikus tengerparti programokon kívül olyan ajánlatok szerepeljenek a hozzánk érkezők számára, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak.” Az új kínálatban a szakember többek közt megemlítette, hogy a kulturális idegenforgalom mostantól mindenképp előtérbe kerül, mint ahogy nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a fiatal korosztályt célozzák meg. Itt példaként a vezérigazgató az internetet hozta fel, hiszen korábban az elképzelhetetlen volt, hogy Tunéziába online foglalással érkezzenek vendégek, ma pedig az utazási irodákkal történő beutaztatás mellett ilyen ajánlatok szerepelnek bőséggel a turisztikai palettán.