Az út során tesztelőnknek az alábbiakat kellett megfigyelnie: a személyzet hozzáállása, motiváltsága, a biztonsági előírások betartása, a repülőgép tisztasága, kényelmi adottságai, felszolgálás, az ételek minősége/mennyisége, leszállás utáni élmények, tapasztalatok. A gép Budapest és Milánó között közlekedett, az odaúton 80, míg a visszaút során 99 százalékos telítettséggel. A járatokon 3-3 légiutas-kísérő dolgozott. Tesztelőnk valós, potenciális ügyfélként viselkedett, majd a fogyasztó szemszögéből megélt tapasztalatait rögzítette a tesztelés alapján.
Eredmények értékelése: nem az adott légitársaság általános tevékenységét jellemzi, hanem az adott tesztelés tapasztalatait írja le. A felmérést segítő kérdések (amelyekre igen/nem válaszok lehetségesek) súlyozva vannak, így a százalékos eredményt (teljesítményt) ez alapján kapjuk meg. A pontozás (általános értékelés) eredményét a szubjektív értékelés adja meg, amely két részből áll: (1.) Általános értékelés, majd ugyanezen szempontok (2.) Fontosságát kell osztályozni 1–5-ig terjedő skálán.
EasyJet EZY 4352 – Budapest–Berlin
A tranzitba lépésnél a személyzet mosolyogva fogadta, és németül üdvözölte az utasokat. Kérésre készségesen megmutatták, hova szól a jegy. A biztonsági felhívást élőben, egy-egy légiutas-kísérő mutatta be elöl és hátul, érthetően és mindenki számára jól láthatóan. A kapitány azonban nem mutatkozott be az indulásnál. Az egyik figyelt szempont volt, hogy a gép felszállása előtt a légi-utaskísérők kellően ellenőrzik-e a biztonsági öveket. A becsatolást igen, az övek feszességét azonban nem ellenőrizték.
Indulás után kb. 20 perccel, természetes udvariassággal szolgálták fel az italokat. Ezekből a termékekből a választék lehetett volna nagyobb is, pláne annak fényében, hogy étel nem járt a jegyhez. Az ülés támlájában a biztonsági előírások megtalálhatóak voltak, megfelelő állapotban, csakúgy, mint az egészségügyi zacskó. A székek közötti tér ellenben szemetes volt, nem tisztították ki kellően az előző út után. A mosdó tiszta, rendezett volt, szappan és kéztörlő is ki volt helyezve.
Leszálláskor ellenben nem ösztönözték a távozó utasokat a légitársaság járatainak további igénybevételére, sőt, még csak el sem köszöntek mindenkitől. A tesztelő végső benyomása: „Összességében sima út volt, kedves kísérők, egyszerű körülmények, a gépen büfével.” Szubjektív értékelésre 5-ös osztályzatot adott, mivel úgy ítélte meg, hogy egy fapados járathoz képest minden szolgáltatás kielégítő színvonalú volt.
Malév MA 673 – Berlin–Budapest
Berlinből 30 perces késéssel indult Budapest felé a gép. A rengeteg külföldi utas repülőjegyének kezelése fennakadást okozott, a beszállókártya kiadása lassította az indulást. Az utasok között sok volt a karon ülő gyerek, így nem csoda, hogy gyereksírástól volt hangos az egész utazás. A kabinba belépve a vezető légiutas-kísérő üdvözölte elegánsan, mosolyogva az utasokat. A biztonsági utasításokat a mennyezetről lenyíló panelen mutatták be, mindenki számára érthetően.
A gép felszállása előtt a biztonsági övek ellenőrzése elmaradt, egyáltalán nem nézték meg sem a feszességét, sem azt, hogy mindenki becsatolta- e az utasok közül.
Felszállás után 10 perccel már felszolgálták az ételt, italt, minőségük az ötös skálán jó eredményt kapott. A kiszolgálás kiváló volt, a tisztaság megfelelő. Az aktuális havi újságok, biztonsági előírás megtalálhatóak voltak az üléstámlában, ezek, továbbá az egészségügyi zacskó kiváló állapotban fogadta az utasokat. Zavaró tényező volt azonban, hogy az információs térképen nem a helyükön voltak jelölve a városok.
Leszállás után kedvesen köszöntek el, kellemes időtöltést kívántak mindenkinek, nem kellett várni a csomagokra. Végső szubjektív benyomás a tesztelt vállalatról: jó (5-ös skálán 4-as osztályzat), mivel a nehéz körülmények (sok síró gyerek, késés) között is helytálltak a légitársaság munkatársai.
Technika
A tesztelőnek az alábbi fő szempontok szerint kellett értékelnie a légitársaságot:
Arculat, Kiszolgálás/Személyzet, Image, Lezárás – általános értékelés, fontosság.
A százalékos eredmények a fenti blokkok, összesen 31 szempont szerinti értékelése alapján születtek. Shoppereink ezenfelül a megadott szempont szerint 1–5-ig terjedő skálán (1 – elégtelen, 5 – kiváló) is értékelték a légitársaságot, a tesztelés során szerzett tapasztalataik alapján. Az eredmény csupán egyetlen statikus mintavételnek az eredménye.
Megjegyzés
A vizsgálat eredményei a Smart Research International tulajdonát képezik, amelyről részletesebb adatok nem hozzáférhetőek. A vizsgálatot a Turizmus Trend megbízásából a Smart Research International végzi. [email protected], www.smartrin.com
'