Utazási piac: mindenki mindenkivel

Szakmai napot rendezett Magyarország legnagyobb számítógépes helyfoglaló rendszer, a Galileo a Hotel Hyatt Regency Budapestben, február 28-án. Olyan érdekes és izgalmas programot állítottak össze sok-sok résztvevővel – akik max. 15 perces időtartamban tartották előadásukat –, hogy tömve volt a terem. A Galileo, amely a hazai piac 55 százalékát uralja, szinte teljes csapatán kívül meghívta még a repülési, a helyfoglalási szakma más képviselőit. Most ízelítőt adunk a tanulságos szakmai napból, az ott elhangzottakból.

Fóner Károly, a Galileo Hungary ügyvezetője röviden bemutatta cégét. Kiderült, mindössze heten dolgoznak a magyarországi irodában, amely 1992-ben, éppen tíz éve nyitott a Malévval közös képviseletet. A Galileo egyébként 1988- ban működött először Európában, akkor a British Airwaysszel, a ma már nagy múltú (és múlt időben íródó) Swissairrel, az Alitaliával és a KLM-mel dolgozott együtt. 1989-ben csatlakozott ehhez az előkelő csapathoz a Sabena és az Olimpic Airways. Ma 116 országban 45 ezer irodát működtet, 185 ezer kapcsolódó terminállal. 511 légitársasággal, 37 autókölcsönző céggel és 50 ezer szállodával van állandó kapcsolatuk. Piaci részesedésük a 2. legnagyobb a világon (első: Sabre), Európában 30 százalékos a részesedésük, Afrikában 70, Ázsiában és Ausztráliában a piac felét foglalják, Észak-Amerikában 25 százalékban, Latin-Amerikában 10 százalékban vannak jelen.

Nemes Ervint nagy érdeklődéssel várta a szakmai közönség, hiszen ez volt első hivatalos fellépése, amióta a KLM-től a Malévhoz, annak belföldi értékesítési osztály vezetőjének szerződött. Ő a légitársaságok stratégiájának megváltozásáról beszélt a múlt év szeptember 11-i események, a megváltozott piaci helyzet kapcsán. Elmondta, a tavalyi év a tragédia nélkül is nehéz volt, és most, a februári adatok ismeretében nyilvánvaló, még mindig érezteti hatását szeptember 11. Ezért gondolja át több légitársaság teljes stratégiáját, dolgozóinak számát, ami nyilvánvalóan leépítésekhez, drasztikus költségcsökkentéshez vezet. Így tett a KLM, a British Airways, a csődbe ment légitársaságokról nem is beszélve. Az új Malév-vezető szerint olyan a piac most, mint egy nagy bordélyház, mindenki mindenkivel tárgyal, és lehetséges az együttműködés.

A BSP Hungary vezetője, Sárdi Géza röviden bemutatta ticketingrendszer cégét, amely egyike annak az ötnek, amely Magyarországon is jelen van. Internetes elszámolással dolgoznak, ez 10 millió dolláros megtakarítást jelent a IATÁ-nak évente. Ma 69 számítógépközpontjuk van, ebből év végére 6 veszi át ugyanezt a feladatot. Magyarországon 1993-ban indultak, ekkor még csak a Galileo volt jelen a piacon. 2000. június 1-je óta eltüntették az auditkuponokat, azóta mindent elektronikus úton továbbítanak. 2001 februárja óta naprakészek az elszámolásaik.

Radics Lajos, a GTT ügyvezetője szintén a turisztikai piac átrendeződéséről beszélt. A Galileorendszerben is foglalhatók GTTtermékek. Eleinte az európai legnagyobb utazásszervező cég, a TUI is részesedett benne, majd amikor 1995-ben kiszállt, később (1998-ban) összeolvadt az Austria Airlinesszal. Tavaly kiugróan magas, 57 százalékos volt a foglalások aránya Ausztriában, idén még közel sem érték el ezeket az adatokat. Az utazók inkább kivárnak.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.