Visszaesés várható az idén az európai turizmusban

2011 rekordév volt az európai turizmus szempontjából, bár a növekedés az év második felében lelassult. Az idei évre csökkent várnak az ETC szakértői.

Az európai országokba történő utazások száma 2011-ben meghaladta a korábbi, 2008-as csúcsot. A vizsgált európai országok többsége a nemzetközi turistaérkezések számának növekedéséről és a szállodai foglaltság emelkedéséről számolt be a múlt évben.

2011 második felében a növekedés lassult, 2012-re pedig kismértékű csökkenést valószínűsítenek az ETC által felkért szakértők – derül ki a kutatásról a Magyar Turizmus Zrt. által készített összefoglalóból.

Az ETC szerint 2011 minden valószínűség szerint rekordévnek bizonyul majd az európai országokba történő utazásokat tekintve, amelyek száma az előzetes adatok szerint 6,0%-kal növekedett 2010-hez képest, és így meghaladta a 2008. évi csúcsot. A szállodák is jó eredményeket értek el: az STR Global European Hotel Review adatai szerint 2011. január– novemberben az átlagos foglaltság 3,2%-kal, a RevPAR 6,0%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A foglaltság lassabb ütemű növekedése ugyanakkor azt jelzi, hogy a belföldi kereslet alakulása elmaradt a nemzetközi mögött.

Az európai légi forgalom szintén megélénkült: 2011. január–november között az európai légitársaságok 5,0%-kal több utast szállítottak, mint 2010 azonos időszakában, és kapacitásaikat növelve javították a desztinációk elérhetőségét.

A kedvező folyamatok 2011-ben szinte valamennyi desztinációban éreztették hatásukat, az év utolsó hónapjaiban – a várakozásoknak megfelelően – azonban lassult a növekedés. Ennek oka kettős: egyrészt a viszonylag magas bázisértékeknek köszönhető a lassabb ütem (hiszen 2010 második fele már kedvezőbben alakult), másrészt a költségvetési megszorítások és az eurózónában tapasztalható bizonytalanság éreztették hatásukat a szabadidős és az üzleti turizmusban egyaránt. 2011 második felében Európa legfontosabb régión belüli küldőpiacain is csökkent a kereslet növekedési üteme.

Ennek ellenére például Németországból és Hollandiából a vizsgált országok 80%-a a vendégszám növekedését jelezte. A francia és olasz vendégforgalmat illetően már kevésbé egységes a kép.

A brit vendégek száma az adatszolgáltató desztinációk 60%-ában emelkedett, tartózkodási idejük csökkenését jelzi ugyanakkor, hogy a vendégéjszakák száma csak a desztinációk felében nőtt. Oroszország továbbra is a legjobb mutatókkal rendelkező küldőország, csaknem minden európai desztináció az orosz vendégforgalom növekedését tapasztalta.

A legnagyobb tengerentúli küldőpiacok közül az Amerikai Egyesült Államokból érkező vendégek száma – hasonlóan a németekéhez – a desztinációk 80%-ban növekedett. A japán kereslet szintén erősödni látszik az országot ért katasztrófák után.

A makrogazdasági folyamatok következtében mind a régión belüli, mind a régiók közötti turizmusban komoly „ellenszéllel” kell megküzdeni az elkövetkezendő két évben. Ha az eurózóna megbomlik, a Tourism Economics rövid távon a GDP akár 10%-os csökkenését is elképzelhetőnek tartja a kilépő országokban.

Emellett a nagy fejlődő küldőpiacokon tapasztalható lassuló keresletnövekedés sem kedvez a nemzetközi turizmusnak. E folyamatok a turizmus területén a globális recesszió kockázatát rejtik magukban.

A Tourism Economics előrejelzése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2012-ben 1,1%-kal csökkeni fog, 2013-ban pedig mindössze 0,8%-kal növekszik majd. Különösen a nyugat- és dél-európai desztinációkat fenyegeti a visszaesés, míg Észak-Európában mérsékelt növekedést, a Magyarországot is magába foglaló Közép- és Kelet-Európában pedig 2012-re stagnálást, 2013-ra 2,2%-os növekedést valószínűsítenek.

A legközvetlenebb versenytársakat jelentő közép-európai és balti országok csoportjában (Csehország, Bulgária, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia és Szlovákia) 2012-re 0,5%-os csökkenést, 2013-ra pedig 0,8%-os növekedés vár a kutatóintézet.

A Tourism Economics-nak a kiutazások éves növekedési ütemére vonatkozó előrejelzése a következőképpen alakul a világ régióiban:

A kiutazások számának változása*

2011 2012

Amerika +5,3% +2,2%

Európa +4,5% -0,2%

EU +4,4% -0,4%

Közép- és Kelet-Európa +7,0% +1,8%

Ázsia és a Csendes-óceáni térség +5,3% +4,5%

Afrika +4,7% +5,0%

Közel-Kelet +9,4% +1,4%

Világ +5,3% +1,8%

* A desztinációk turistaérkezéseinek összesítése alapján. Közép- és Kelet-Európa: Azerbajdzsán, Bulgária, Csehország, Észtország, Fehéroroszország, Kazahsztán, Kirgizisztán, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Oroszország, Örményország, Szlovákia, Ukrajna.

A teljes, angol nyelvű jelentés minden érdeklődő által ingyenesen letölthető az ETC honlapjáról:

http://www.etc-corporate.org/resources/uploads/ETC_European_Tourism_Q4_2011_1.pdf

valamint a Magyar Turizmus Zrt. szakmai oldalairól:

http://itthon.hu/szakmai-oldalak/piaci-iranytu.

Az ETC Kutatói Munkacsoportjának (Market Intelligence Group, amelyben a Magyar Turizmus Zrt. Kutatási Irodája is képviselteti magát) megbízásából a Tourism Economics (az Oxford Economics leányvállalata) készítette el a 2011. évi negyedik negyedéves elemzését az európai turizmus helyzetéről és kilátásairól.

A tanulmány a Kutatói Munkacsoport adatai mellett számos egyéb forrásra is támaszkodik, így a Turisztikai Világszervezet (UNWTO), az STR Global, a Nemzetközi Valutaalap (IMF), a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), az Association of European Airlines (AEA), az Eurostat, illetve a Tourism Economics Tourism Decision Metrics (TDM) adataira, továbbá az ETC saját statisztikáit is tartalmazó adatbázisra, a TourMIS-ra (www.tourmis.info). A független elemzés nem szükségszerűen azonos az ETC és tagsága álláspontjaival, várakozásaival.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.