A lager az új sláger

Interjú a Főzdefeszt megálmodójával, sörbloggerrel, az Élesztő nevű craft beer kocsma tulajdonosával, Bart Dániellel.   

Öt évvel ezelőtt azt mondta a Kreatívnak, hogy „az elmúlt húsz évben egy lelketlen, gasztronómiailag irreleváns sörkultúra alakult ki.”

Az elmúlt négy évben sokkal több minden történt, mint az azt megelőző húszban. A sörös tájkép totálisan megváltozott, és ezért ma már teljesen irreleváns ez a korábbi állításom. (nevet) Akkoriban, amikor ezt mondtam, a köz informálatlansága ellen kellett harcot vívni. Nagyüzemi marketinggel könnyű volt lefedni a hagyományos kommunikációs csatornákat, könnyű volt elhitetni pár millió emberrel, hogy csak az a sör, amit ott reklámoznak, és minden más az luxus és képzelgés. Ezt ma már csak azok hiszik el, akik más médiumokat nem fogyasztanak.

Akkor még sörforradalomként határozta meg a kézműves italok terjesztését.

Ahogy ez sokszor kiderül, az ellenfél csak nagyméretű füst: valójában gyenge és nem kell tőle félni. Akkoriban az ellenfelet mi kreáltuk magunknak. Az akkori sörkultúrával az volt a bajom, és azért féltettem a saját fogyasztási lehetőségeimet, mert úgy tűnt, hogy csak a mainstream média által sugallt italt lehet sörnek nevezni, minden más értelmezhetetlen, pusztán néhány kényeskedő budapesti értelmiségi kisded játszadozása csak. Az a látszat keletkezett, hogy ez így is marad. Hál’ istennek, nem ez történt.

Ez a sörforradalom Amerikából és Nagy-Britanniából indult el?

Ez az USA-hoz köthető. Az, ami Nagy-Britanniában 1979-ben elindult, vagyis a Campaign for Real Ale (CAMRA), az nagyon más, mint a sörforradalom. A CAMRA egy független, önkéntes fogyasztói szerveződés, amely a régi, már szinte a kihalás szélén álló ősi angol sörfőzés hagyományait akarta feléleszteni.

Az amerikai mozgalom első gyökerei egészen 65-re nyúlnak vissza, amikor a San Franciscó-i Anchor sörfőzde elkezdett kézműves söröket főzni. Ezt követően Kaliforniában lassan elkezdett kialakulni egy újfajta főzési kultúra. Ott is 1979-ben történik valami igazán látványos, amikor az Egyesült Államokban legálissá tették a házi sörfőzést. Ebből a 90-es évekre egy hatalmas sörös csúcs alakult ki.

Ekkor jött az IPA (indian pale ale, egy jellemző kézműves sörtípus – a szerk.) a képbe?

Az is az otthoni sörfőzéssel kezdődik, ők találják fel. Mondjuk Nebraskában, egy néhány ezer fős településen nehéz volt beszerezni az európai komlókat, és ezért csak a helyi, amerikai, teljesen más ízű komlókhoz tudtak nyúlni. Az amerikai komlók gyümölcsös, citrusos ízvilága azelőtt hibának, rossz ízűnek számított. De a szükség törvényt bontott, és úgy látszik, az ízlés is változóban volt. Így a szükségből erényt kovácsoltak.

Amerikában a 90-es évekre tehető a nagy felfutás, ehhez képest Magyarországon a 2010-es évekre jön el a kézműves forradalom.

Érdekes, hogy a 90-es amerikai felfutás buboréknak bizonyult, aztán ki is pukkadt. Ennek az volt az oka, hogy amikor látványosan megnőtt a kereslet a házi sörök iránt, akkor a kívánt nagy mennyiségben nem tudtak már magas színvonalat hozni. Nem volt elég a technikai felkészültség, a szakértelem. De aztán a 2000-es években a craft beer világ újra épült. Az amerikai söriparnak 15 százalékát most ilyen sörök adják. Ma már a világon minde-nütt azt gondolják, hogy ez nem afféle hippi játszadozás, hanem kőkemény üzlet. Ez egészen új helyzetet teremtett. Világszinten elkezdték felvásárolni a jól menő craft brewery-ket. Ezeket pár évig hagyják működni, majd kiemelik a legjobban menő sörüket, azt átviszik egy nagyobb főzdébe. Hatalmas mennyiségben kezdik el gyártani, leviszik az árát és széles körben, ahogy ott mondják, national terjesztik. Így a kicsik az olcsó, tömeg sör miatt nehéz helyzetbe kerülnek, a kreatív potenciál elvész. Ez sajnos nekem kicsit félelmetes és veszélyes jelenségnek látszik.

Ön volt, aki kézműves sörnek nevezte el a söröknek ezt a fajtáját, ami marketingszempontból sikeres húzás volt. A kávéknál más a helyzet, ott újhullámos kávé lett a név. A jó névválasztással könnyen azonosíthatóvá vált ez a fajta ital.

Mára a kézműves szó veszített eredeti értékéből, olyannyira lerántották a sárba ezt a jelzőt, hogy ciki lett. Mostanában én is inkább az újhullámos sör vagy éppen kisüzemi elnevezést szeretem használni. A Főzdefeszten is „kisüzemi söröket” írtunk ki.

A sörkultúra erőssé vált. Miért? Mi hajtja ezt?

A nagyüzemek konzumkultúráját, a nagy tömegben olcsón előállított élelmiszerek trendjét az jellemezte, hogy mindennek egyforma íze, állaga van, rossz a minősége. Erre a tapasztalatra adott sajátos válaszként értelmezhető egyes csoportoknak a visszatérése a hagyományoshoz, az eredeti ízekhez, a kézműves termékekhez.  

Magyarországon a bor kultúrájának újraépülése sokkal hamarabb megtörtént, mint a söré. Miért?

A borkészítés, a szőlővel való foglalatosság a magyar társadalomban még a szocializmus idején is megmaradt mindennapi tevékenységként. Amikor a 90-es években megszűntek a nagy borkombinátok, akkor azokat nem nagyban privatizálták, hanem szétestek, és a hagyatékukon sokan osztoztak. A nagy sörgyárakat viszont egyben vették meg külföldi cégek, a monopóliumok megmaradtak.

Az új tulajdonosok modern technológiát, professzionális marketinget, hatékony működést hoztak be ebbe az iparba, de a szélesebb értelemben vett sörkultúrával nem törődtek.

Titokban persze mindig volt háztáji főzés, de az elhanyagolható mennyiségű volt. Mondjuk Mária néni Nagymaroson otthon sört főzött, de ennek elhanyagolható jelentősége volt.

A kézműves sörök 2010-es évekbeli megjelenésével a nagy sörgyárak információs mono-póliumát sikerült megtörni. Mivel törték meg?

Az általam jegyzett Folyékony kenyér blog vagy a Főzdefeszt és az Élesztő mindenképp mérföldkőnek számított. A házi sörfőzőkből valódi sörfőzdék jöttek létre. Volt egy nyitott, főleg online tájékozódó, a világra nyitott réteg Budapesten, amelyik fogékony volt az újra, a kiváló minőségre, a kocsmák pedig elkezdték ezeket az italokat árulni.

A „kézműves” mint marker szélesebb értelemben vett magyarországi használata is segítségére volt. 

Mik most a trendek, hogyan látja a jövőjét ennek az iparágnak?

A felfutás még tart, egyre több főzde jön létre, a kereslet is nő. De a piac lassan kezd telítődni, profizálódni. Nő a cégek tőkeigénye is, ezért a „szerelemfőzdék” egy része nem fogja bírni a versenyt, be fog dőlni. A professzionális magyar üzemek számára a magyar piac kicsinek bizonyul majd, egyre többet fognak exportálni. Az egzotikus magyar sörökre lesz kereslet.

És a sörfajták trendjei?

A sörforradalom hajnalán a világos, lager sörök jelképezték a „butaságot”, az „unalmat”, ettől a gyümölcsös, komlós ízek felé kellett mozdulni, mert az volt izgalmas. De jól látszik egy visszarendeződés. Nálunk, ebben a craft beer kocsmában is a fogyasztás 60 százaléka világos, lager sör. Ez felel meg leginkább a közép-európai ízlésnek. Szóval a lager az új sláger. Könnyű, világos italt nagyobb mennyiségben ledönteni és nem kortyonként, lassan inni. Érdekes módon az altbier, amit a 90-es években csak Düsseldorfban főztek, ezért akkoriban niche-nek számított, most szintén nagyon menőnek számít, több hazai főzde is készít altbiert. A bécsi sötét színű lager sör vagy a curacaós ízű búzasör, a belga witbier is trendi.

Az interjú eredetileg a Kreatív márciusi számában jelent meg. 

 

Forrás: Kreatív Online


Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját  

Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.
Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten 

Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.
A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.
Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.