A lager az új sláger

Interjú a Főzdefeszt megálmodójával, sörbloggerrel, az Élesztő nevű craft beer kocsma tulajdonosával, Bart Dániellel.   

Öt évvel ezelőtt azt mondta a Kreatívnak, hogy „az elmúlt húsz évben egy lelketlen, gasztronómiailag irreleváns sörkultúra alakult ki.”

Az elmúlt négy évben sokkal több minden történt, mint az azt megelőző húszban. A sörös tájkép totálisan megváltozott, és ezért ma már teljesen irreleváns ez a korábbi állításom. (nevet) Akkoriban, amikor ezt mondtam, a köz informálatlansága ellen kellett harcot vívni. Nagyüzemi marketinggel könnyű volt lefedni a hagyományos kommunikációs csatornákat, könnyű volt elhitetni pár millió emberrel, hogy csak az a sör, amit ott reklámoznak, és minden más az luxus és képzelgés. Ezt ma már csak azok hiszik el, akik más médiumokat nem fogyasztanak.

Akkor még sörforradalomként határozta meg a kézműves italok terjesztését.

Ahogy ez sokszor kiderül, az ellenfél csak nagyméretű füst: valójában gyenge és nem kell tőle félni. Akkoriban az ellenfelet mi kreáltuk magunknak. Az akkori sörkultúrával az volt a bajom, és azért féltettem a saját fogyasztási lehetőségeimet, mert úgy tűnt, hogy csak a mainstream média által sugallt italt lehet sörnek nevezni, minden más értelmezhetetlen, pusztán néhány kényeskedő budapesti értelmiségi kisded játszadozása csak. Az a látszat keletkezett, hogy ez így is marad. Hál’ istennek, nem ez történt.

Ez a sörforradalom Amerikából és Nagy-Britanniából indult el?

Ez az USA-hoz köthető. Az, ami Nagy-Britanniában 1979-ben elindult, vagyis a Campaign for Real Ale (CAMRA), az nagyon más, mint a sörforradalom. A CAMRA egy független, önkéntes fogyasztói szerveződés, amely a régi, már szinte a kihalás szélén álló ősi angol sörfőzés hagyományait akarta feléleszteni.

Az amerikai mozgalom első gyökerei egészen 65-re nyúlnak vissza, amikor a San Franciscó-i Anchor sörfőzde elkezdett kézműves söröket főzni. Ezt követően Kaliforniában lassan elkezdett kialakulni egy újfajta főzési kultúra. Ott is 1979-ben történik valami igazán látványos, amikor az Egyesült Államokban legálissá tették a házi sörfőzést. Ebből a 90-es évekre egy hatalmas sörös csúcs alakult ki.

Ekkor jött az IPA (indian pale ale, egy jellemző kézműves sörtípus – a szerk.) a képbe?

Az is az otthoni sörfőzéssel kezdődik, ők találják fel. Mondjuk Nebraskában, egy néhány ezer fős településen nehéz volt beszerezni az európai komlókat, és ezért csak a helyi, amerikai, teljesen más ízű komlókhoz tudtak nyúlni. Az amerikai komlók gyümölcsös, citrusos ízvilága azelőtt hibának, rossz ízűnek számított. De a szükség törvényt bontott, és úgy látszik, az ízlés is változóban volt. Így a szükségből erényt kovácsoltak.

Amerikában a 90-es évekre tehető a nagy felfutás, ehhez képest Magyarországon a 2010-es évekre jön el a kézműves forradalom.

Érdekes, hogy a 90-es amerikai felfutás buboréknak bizonyult, aztán ki is pukkadt. Ennek az volt az oka, hogy amikor látványosan megnőtt a kereslet a házi sörök iránt, akkor a kívánt nagy mennyiségben nem tudtak már magas színvonalat hozni. Nem volt elég a technikai felkészültség, a szakértelem. De aztán a 2000-es években a craft beer világ újra épült. Az amerikai söriparnak 15 százalékát most ilyen sörök adják. Ma már a világon minde-nütt azt gondolják, hogy ez nem afféle hippi játszadozás, hanem kőkemény üzlet. Ez egészen új helyzetet teremtett. Világszinten elkezdték felvásárolni a jól menő craft brewery-ket. Ezeket pár évig hagyják működni, majd kiemelik a legjobban menő sörüket, azt átviszik egy nagyobb főzdébe. Hatalmas mennyiségben kezdik el gyártani, leviszik az árát és széles körben, ahogy ott mondják, national terjesztik. Így a kicsik az olcsó, tömeg sör miatt nehéz helyzetbe kerülnek, a kreatív potenciál elvész. Ez sajnos nekem kicsit félelmetes és veszélyes jelenségnek látszik.

Ön volt, aki kézműves sörnek nevezte el a söröknek ezt a fajtáját, ami marketingszempontból sikeres húzás volt. A kávéknál más a helyzet, ott újhullámos kávé lett a név. A jó névválasztással könnyen azonosíthatóvá vált ez a fajta ital.

Mára a kézműves szó veszített eredeti értékéből, olyannyira lerántották a sárba ezt a jelzőt, hogy ciki lett. Mostanában én is inkább az újhullámos sör vagy éppen kisüzemi elnevezést szeretem használni. A Főzdefeszten is „kisüzemi söröket” írtunk ki.

A sörkultúra erőssé vált. Miért? Mi hajtja ezt?

A nagyüzemek konzumkultúráját, a nagy tömegben olcsón előállított élelmiszerek trendjét az jellemezte, hogy mindennek egyforma íze, állaga van, rossz a minősége. Erre a tapasztalatra adott sajátos válaszként értelmezhető egyes csoportoknak a visszatérése a hagyományoshoz, az eredeti ízekhez, a kézműves termékekhez.  

Magyarországon a bor kultúrájának újraépülése sokkal hamarabb megtörtént, mint a söré. Miért?

A borkészítés, a szőlővel való foglalatosság a magyar társadalomban még a szocializmus idején is megmaradt mindennapi tevékenységként. Amikor a 90-es években megszűntek a nagy borkombinátok, akkor azokat nem nagyban privatizálták, hanem szétestek, és a hagyatékukon sokan osztoztak. A nagy sörgyárakat viszont egyben vették meg külföldi cégek, a monopóliumok megmaradtak.

Az új tulajdonosok modern technológiát, professzionális marketinget, hatékony működést hoztak be ebbe az iparba, de a szélesebb értelemben vett sörkultúrával nem törődtek.

Titokban persze mindig volt háztáji főzés, de az elhanyagolható mennyiségű volt. Mondjuk Mária néni Nagymaroson otthon sört főzött, de ennek elhanyagolható jelentősége volt.

A kézműves sörök 2010-es évekbeli megjelenésével a nagy sörgyárak információs mono-póliumát sikerült megtörni. Mivel törték meg?

Az általam jegyzett Folyékony kenyér blog vagy a Főzdefeszt és az Élesztő mindenképp mérföldkőnek számított. A házi sörfőzőkből valódi sörfőzdék jöttek létre. Volt egy nyitott, főleg online tájékozódó, a világra nyitott réteg Budapesten, amelyik fogékony volt az újra, a kiváló minőségre, a kocsmák pedig elkezdték ezeket az italokat árulni.

A „kézműves” mint marker szélesebb értelemben vett magyarországi használata is segítségére volt. 

Mik most a trendek, hogyan látja a jövőjét ennek az iparágnak?

A felfutás még tart, egyre több főzde jön létre, a kereslet is nő. De a piac lassan kezd telítődni, profizálódni. Nő a cégek tőkeigénye is, ezért a „szerelemfőzdék” egy része nem fogja bírni a versenyt, be fog dőlni. A professzionális magyar üzemek számára a magyar piac kicsinek bizonyul majd, egyre többet fognak exportálni. Az egzotikus magyar sörökre lesz kereslet.

És a sörfajták trendjei?

A sörforradalom hajnalán a világos, lager sörök jelképezték a „butaságot”, az „unalmat”, ettől a gyümölcsös, komlós ízek felé kellett mozdulni, mert az volt izgalmas. De jól látszik egy visszarendeződés. Nálunk, ebben a craft beer kocsmában is a fogyasztás 60 százaléka világos, lager sör. Ez felel meg leginkább a közép-európai ízlésnek. Szóval a lager az új sláger. Könnyű, világos italt nagyobb mennyiségben ledönteni és nem kortyonként, lassan inni. Érdekes módon az altbier, amit a 90-es években csak Düsseldorfban főztek, ezért akkoriban niche-nek számított, most szintén nagyon menőnek számít, több hazai főzde is készít altbiert. A bécsi sötét színű lager sör vagy a curacaós ízű búzasör, a belga witbier is trendi.

Az interjú eredetileg a Kreatív márciusi számában jelent meg. 

 

Forrás: Kreatív Online


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.