Négy termelő, illetve gyártó mutatkozott be az érdeklődőknek ezen a napon. A sorban az első a Pivovar Nymburk, a már-már legendás, bár Magyarországon kevésbé ismert sörgyár volt. A legtájékozottabb sörkedvelők sem nagyon tudják, hogy az 1897-ben alapított gyár neve összeforrt a legendává vált cseh író. Bohumil Hrabal nevével. Hrabal élete egy részét Nymburkban élte le, sőt, mivel nevelőapja a sörgyár gondnokaként kereste kenyerét, az író gyermekkora egy részét a sörgyárban töltötte, itt lévén a szolgálati lakhely. A sok inspiráció végezetül a nálunk Sörgyári Capricco címen ismert könyvben összegződött. A regény eredeti címe (Postřižiny) után kapta – a szerző engedélyével – a Nymburk-i sörgyár terméke a Postřižinsky pivo nevet. „A független, középkategóriásnak számító gyárban évi 170 ezer hektó sört főznek, ennek 20 százaléka kerül exportra” – mondta el Pavel Benák, a Pivovar Nymburk igazgatója.
(A program hivatalos részén túl a jelenlévők megemlékeztek arra is, hogy a bemutató napja egybeesett a cseh író óriás születésének 97. évfordulójával.)
Hasonlóan komoly hagyományokkal rendelkezik a vizovicei Rudof Jelinek Rt. A tájegység egyik jellegzetessége a XVI. század óta a szilvapálinka, így nem véletlen, hogy a gyár gyümölcspárlatok és likőrök termelésére szakosodott. Az 1894 óta jegyzett vállalkozás specialitásai közé tartoznak a kóser előírásoknak maximálisan megfelelő italok, melyeket valamennyi kontinensre exportálnak, Ausztráliától Észak-Amerikáig. „Legkeresettebb márkánk a háromszor párolt szilvapálinka, a Slivovitz, amely többféle változatban is megvásárolható” – mondta Radovan Seibert, a Rudolf Jelinek Rt. kereskedelmi igazgatója. A gyártó termékeinek csaknem egyharmada kerül exportra.
A bemutatkozó cégek közül a legfiatalabb az 1993-ban alapított Lahúdky-Palma. Mint Aleš Řiha, a cég termelési igazgatója elmondta, az édesapja által alapított vállalkozás havi háromszáz tonnás mennyiségben állítja elő a cseh gasztronómia ínyencségeit. A magyar piacra hidegkonyhai készítményekkel érkező Lahúdky Palma kifejezetten a csek sörök ízvilágához illeszkedő termékeket mutatott be ezen a napon. A termelési igazgatótól megtudtuk, hogy tevékenységük eddig belföldre korlátozódott, ez az első kísérletük, hogy az országuk határán kívül is bemutassák választékukat.
Végezetül a Magyarországon már ismert Nowaco képviselője jelezte, hogy fagylaltjaikkal is megcélozzák a magyar piacot. A gyümölcsbál készülő gyümölcsfagylaltok csehországi népszerűségére és hazai versenyképességére jellemző, hogy fej-fej melletti eredményeket érnek el a cseh piacon jelen lévő multinacionális fagylaltgyártókkal.
A bemutatkozások után („…ez volt az elmélet, most akkor térjünk át a dolog gyakorlati részére” – mondta Csémy Tamás, kereskedelmi tanácsos) az érdeklődők személyesen is meggyőződhettek az előadók által elmondottakról, és lehetőséget kaptak a közvetlen kapcsolatfelvételre. Hogy milyen sikerrel, azt hamarosan megláthatjuk az üzletek polcain, vagy a vendéglátóhelyek, szállodák termékkínálatában.