A sör, a likőr, a hidegkonyha, a fagylalt és Hrabal

„Fél esztendeje tartózkodom Magyarországon, és bevallom, az egyik ok, amiért kitűnően érzem magam, a magyar ételek és italok – kezdte köszöntőjét Helena Bambasová, a Cseh Köztársaság budapesti nagykövete. – Ugyanakkor biztos vagyok abban, hogy a hagyományos cseh ételek és italok megtalálják helyüket a magyar piacon.”

Négy termelő, illetve gyártó mutatkozott be az érdeklődőknek ezen a napon. A sorban az első a Pivovar Nymburk, a már-már legendás, bár Magyarországon kevésbé ismert sörgyár volt. A legtájékozottabb sörkedvelők sem nagyon tudják, hogy az 1897-ben alapított gyár neve összeforrt a legendává vált cseh író. Bohumil Hrabal nevével. Hrabal élete egy részét Nymburkban élte le, sőt, mivel nevelőapja a sörgyár gondnokaként kereste kenyerét, az író gyermekkora egy részét a sörgyárban töltötte, itt lévén a szolgálati lakhely. A sok inspiráció végezetül a nálunk Sörgyári Capricco címen ismert könyvben összegződött. A regény eredeti címe (Postřižiny) után kapta – a szerző engedélyével – a Nymburk-i sörgyár terméke a Postřižinsky pivo nevet. „A független, középkategóriásnak számító gyárban évi 170 ezer hektó sört főznek, ennek 20 százaléka kerül exportra” – mondta el Pavel Benák, a Pivovar Nymburk igazgatója.

(A program hivatalos részén túl a jelenlévők megemlékeztek arra is, hogy a bemutató napja egybeesett a cseh író óriás születésének 97. évfordulójával.)

Hasonlóan komoly hagyományokkal rendelkezik a vizovicei Rudof Jelinek Rt. A tájegység egyik jellegzetessége a XVI. század óta a szilvapálinka, így nem véletlen, hogy a gyár gyümölcspárlatok és likőrök termelésére szakosodott. Az 1894 óta jegyzett vállalkozás specialitásai közé tartoznak a kóser előírásoknak maximálisan megfelelő italok, melyeket valamennyi kontinensre exportálnak, Ausztráliától Észak-Amerikáig. „Legkeresettebb márkánk a háromszor párolt szilvapálinka, a Slivovitz, amely többféle változatban is megvásárolható” – mondta Radovan Seibert, a Rudolf Jelinek Rt. kereskedelmi igazgatója. A gyártó termékeinek csaknem egyharmada kerül exportra.

A bemutatkozó cégek közül a legfiatalabb az 1993-ban alapított Lahúdky-Palma. Mint Aleš Řiha, a cég termelési igazgatója elmondta, az édesapja által alapított vállalkozás havi háromszáz tonnás mennyiségben állítja elő a cseh gasztronómia ínyencségeit. A magyar piacra hidegkonyhai készítményekkel érkező Lahúdky Palma kifejezetten a csek sörök ízvilágához illeszkedő termékeket mutatott be ezen a napon. A termelési igazgatótól megtudtuk, hogy tevékenységük eddig belföldre korlátozódott, ez az első kísérletük, hogy az országuk határán kívül is bemutassák választékukat.

Végezetül a Magyarországon már ismert Nowaco képviselője jelezte, hogy fagylaltjaikkal is megcélozzák a magyar piacot. A gyümölcsbál készülő gyümölcsfagylaltok csehországi népszerűségére és hazai versenyképességére jellemző, hogy fej-fej melletti eredményeket érnek el a cseh piacon jelen lévő multinacionális fagylaltgyártókkal.

A bemutatkozások után („…ez volt az elmélet, most akkor térjünk át a dolog gyakorlati részére” – mondta Csémy Tamás, kereskedelmi tanácsos) az érdeklődők személyesen is meggyőződhettek az előadók által elmondottakról, és lehetőséget kaptak a közvetlen kapcsolatfelvételre. Hogy milyen sikerrel, azt hamarosan megláthatjuk az üzletek polcain, vagy a vendéglátóhelyek, szállodák termékkínálatában.


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.