A sör, a likőr, a hidegkonyha, a fagylalt és Hrabal

„Fél esztendeje tartózkodom Magyarországon, és bevallom, az egyik ok, amiért kitűnően érzem magam, a magyar ételek és italok – kezdte köszöntőjét Helena Bambasová, a Cseh Köztársaság budapesti nagykövete. – Ugyanakkor biztos vagyok abban, hogy a hagyományos cseh ételek és italok megtalálják helyüket a magyar piacon.”

Négy termelő, illetve gyártó mutatkozott be az érdeklődőknek ezen a napon. A sorban az első a Pivovar Nymburk, a már-már legendás, bár Magyarországon kevésbé ismert sörgyár volt. A legtájékozottabb sörkedvelők sem nagyon tudják, hogy az 1897-ben alapított gyár neve összeforrt a legendává vált cseh író. Bohumil Hrabal nevével. Hrabal élete egy részét Nymburkban élte le, sőt, mivel nevelőapja a sörgyár gondnokaként kereste kenyerét, az író gyermekkora egy részét a sörgyárban töltötte, itt lévén a szolgálati lakhely. A sok inspiráció végezetül a nálunk Sörgyári Capricco címen ismert könyvben összegződött. A regény eredeti címe (Postřižiny) után kapta – a szerző engedélyével – a Nymburk-i sörgyár terméke a Postřižinsky pivo nevet. „A független, középkategóriásnak számító gyárban évi 170 ezer hektó sört főznek, ennek 20 százaléka kerül exportra” – mondta el Pavel Benák, a Pivovar Nymburk igazgatója.

(A program hivatalos részén túl a jelenlévők megemlékeztek arra is, hogy a bemutató napja egybeesett a cseh író óriás születésének 97. évfordulójával.)

Hasonlóan komoly hagyományokkal rendelkezik a vizovicei Rudof Jelinek Rt. A tájegység egyik jellegzetessége a XVI. század óta a szilvapálinka, így nem véletlen, hogy a gyár gyümölcspárlatok és likőrök termelésére szakosodott. Az 1894 óta jegyzett vállalkozás specialitásai közé tartoznak a kóser előírásoknak maximálisan megfelelő italok, melyeket valamennyi kontinensre exportálnak, Ausztráliától Észak-Amerikáig. „Legkeresettebb márkánk a háromszor párolt szilvapálinka, a Slivovitz, amely többféle változatban is megvásárolható” – mondta Radovan Seibert, a Rudolf Jelinek Rt. kereskedelmi igazgatója. A gyártó termékeinek csaknem egyharmada kerül exportra.

A bemutatkozó cégek közül a legfiatalabb az 1993-ban alapított Lahúdky-Palma. Mint Aleš Řiha, a cég termelési igazgatója elmondta, az édesapja által alapított vállalkozás havi háromszáz tonnás mennyiségben állítja elő a cseh gasztronómia ínyencségeit. A magyar piacra hidegkonyhai készítményekkel érkező Lahúdky Palma kifejezetten a csek sörök ízvilágához illeszkedő termékeket mutatott be ezen a napon. A termelési igazgatótól megtudtuk, hogy tevékenységük eddig belföldre korlátozódott, ez az első kísérletük, hogy az országuk határán kívül is bemutassák választékukat.

Végezetül a Magyarországon már ismert Nowaco képviselője jelezte, hogy fagylaltjaikkal is megcélozzák a magyar piacot. A gyümölcsbál készülő gyümölcsfagylaltok csehországi népszerűségére és hazai versenyképességére jellemző, hogy fej-fej melletti eredményeket érnek el a cseh piacon jelen lévő multinacionális fagylaltgyártókkal.

A bemutatkozások után („…ez volt az elmélet, most akkor térjünk át a dolog gyakorlati részére” – mondta Csémy Tamás, kereskedelmi tanácsos) az érdeklődők személyesen is meggyőződhettek az előadók által elmondottakról, és lehetőséget kaptak a közvetlen kapcsolatfelvételre. Hogy milyen sikerrel, azt hamarosan megláthatjuk az üzletek polcain, vagy a vendéglátóhelyek, szállodák termékkínálatában.


Nyári ízek újrahangolva  – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján

Nyári ízek újrahangolva – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján 

Feith Attila executive séf vezetésével a szálloda nyári étlapja idén is ízutazásra hívja a vendégeket.
Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc

Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc 

A most induló Women in Coffee program célkitűzései között szerepel a női baristák szakmai fejlesztése.
Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben

Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben 

Június 5-től ismét étlapra kerülnek népszerű hazai íróink a VakVarjúkban.
Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes?

Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes? 

2025. június 4-én lezárul a Szent István napi kenyérverseny.
Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak

Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak 

A Hotel & More Group által üzemeltetett kassai Márai Bistro újabb mérföldkőhöz érkezett.
Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál

Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál 

Péntektől vasárnapig rendezik meg a 25. Gyulai Pálinkafesztivált a vár előtti téren.
Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka

Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka  

A Kvaterka idén lett hétéves, ezért úgy gondolták a szervezők, ideje felfrissülni.
 lsmét szent a béke az Aldi-testérek között?

lsmét szent a béke az Aldi-testérek között? 

Több mint hatvan év után egyesülhet az Aldi Nord és az Aldi Süd.
Új piacra törnek be a hazai food truck-osok

Új piacra törnek be a hazai food truck-osok 

Szlovákia felé indulnak a hazai food truck-ok.
Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep

Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep  

A rendezvény 2025. június 4-9. között várja a látogatókat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.