A sörfőzdék a GVH-hoz fordultak

A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének közleménye.A Magyar Sörgyártók Szövetsége reagál. (Frissített!)

„A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete üdvözli, hogy a Magyar Kormány megvizsgálja a sörgyárak működését és a sörpiac szabályozását. A lépés mindenképpen indokolt és szükséges. A vizsgálat bizonyosan sok versenyjogilag aggályos tevékenységre derít majd fényt.

A mai napon a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete levélben fordult a Gazdasági Versenyhivatalhoz, melyben kérte, hogy szülessenek meg azok a döntések, amelyek biztosítják a magyar kisüzemi sörfőzdéknek a szabad piacra lépés és a tisztességes piaci verseny feltételeit a HoReCa szekorban.

Amíg Magyarországon 3-4 multinacionális vállalat uralja a piac több mint 90%-át, addig 60-65 magyar kisüzemi sörfőzde a piac 1%-án versenyez leginkább egymással azokon a helyeken, ahová egyáltalán beengedik őket termékeiket árulni.

Mint ismert, multinacionális, tőkeerős, nagyipari sörgyártók marketing és egyéb szerződéses köntösbe bújtatott, ténylegesen azonban inkább piacot vásároló szerződések keretében, anyagi juttatásokért cserében kitiltják a magyar kisüzemi söröket a magyar vendéglátóhelyek sörcsapjairól. Ezzel a magyar csapolt sörpiac el van zárva a magyar kisüzemi gyártók és az érdemi, valódi minőségi verseny elől. Becslések szerint a piac legalább 90%-a érintett lehet valamilyen formában a verseny korlátozásában. Az előre kifizetett, piacvásárlást jelentő támogatások helyszínenként elérhetik az 5-15 millió forintot. A hazai kisüzemek ezzel nem tudnak és nem is fognak tudni versenyezni.

A jelenség azon túl, hogy számos versenyjogi aggályt felvet, jelentős káros hatást eredményez:

• nem a termékek versenyeznek a vendéglátóhelyeken a fogyasztók kegyeiért, hanem a multik támogatásai versenyeznek a vendéglátóhelyek kisajátításáért;
• az árak a fogyasztók számára emelkednek, mert az előre kifizetett „támogatásokat” később a multiknak „vissza kell keresni”;
• a csapolt piac elzárása áttételes, közvetett hatásain keresztül korlátozza a kisüzemi sörök üveges piaci forgalmát is;
• a helyi és regionális magyar sörfőzdék sem helyben, sem regionálisan nem férnek hozzá magyarországi fogyasztóikhoz, nem beszélve az esetlegesen új piacokra való belépéssel, így esélyük sincs fejlődni, növekedni.

A Gazdasági Versenyhivatal egy másik multinacionális cég kérésére vizsgálta a csapolt sörök piacát néhány éve és számos jogsértést állapított meg. Ennek ellenére az ott megszületett döntés semmilyen kedvező változást nem eredményezett eddig a hazai sörfőzőknek.

Becsléseink és nemzetközi példák szerint, valamint a fogyasztók mérhetetlen mennyiségű pozitív visszajelzései alapján a jelenlegi magyar sörpiacon 10-20%-os piaci részesedéssel kellene rendelkezni magyar kisüzemi főzdéknek. Ez 2-3000 új munkahely létrehozását jelentené. Ez a szám akkor tudna teljesülni, kapacitásaikat a kisüzemi főzdék akkor tudnák bővíteni, ha a termékeik nem lennének elzárva a piaci verseny elől.

A vendéglátóhelyekhez és a csapolt sörpiachoz való hozzáférés nélkül nem lesz újra erős, versenyképes, sokszínű hazai kisüzemi söripar.”

2017. március 21.

Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete

A Magyar Sörgyártók Szövetsége az alábbiakban reagált a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete által megjelentetett közleményre:

„Magyarország vezető sörgyártói teljes mértékben eleget tesznek a Gazdasági Versenyhivatal 2015-ben született végzésének, amely szabályozza a nagy sörgyárak és a HORECA vendéglátó egységek viszonyát. A végzés végrehajtása folyamatban van. Ennek során két határidőnek kell a sörgyártóknak megfelelni. 2017. január 31-ig kellett és 2018. január 31-ig kell ismételten értesítenie a sörgyáraknak a GVH-t kötelezettségvállalásaik teljesítéséről. Az első határidőre előírt vállalásoknak a Magyar Sörgyártók Szövetsége tagjai teljes mértékben eleget tettek. A végzésről és hátteréről többet itt tudhatnak meg:

http://www.gvh.hu/dontesek/versenyhivatali_dontesek/dontesek_2011/vj_049_2011_362.html és http://www.gvh.hu/dontesek/versenyhivatali_dontesek/dontesek_2011/vj_049_2011_362.html

 


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.