Nagyobb fehérjeválaszték
A fogyasztók csaknem fele (52%-a az ADM felmérése szerint) flexitariánusnak tartja magát, azaz állati és növényi eredetű fehérjét is fogyaszt. Az 52 százalék kétharmada pedig törekszik arra, hogy a korábbinál is több növényi fehérjét fogyasszon, azaz várhatóan nő majd az igény a növényi alapú proteinek iránt. A modern technológiába beleszületett Alfa és Z generáció képviselői természetesnek veszik a legújabb tudományos eredmények beépülését az élelmiszer-előállításba. Így várhatóan virágzásnak indulnak majd olyan kezdeményezések, amelyek a sejtalapú mezőgazdasági termelés, a precíziós fermentáció, vagy éppen a rovarfehérjék felhasználásával állítanak elő termékeket.
Kiegyensúlyozott életvitel
A mentális, fizikai, sőt a spirituális egészség is egyre fontosabbá válik, miközben ezeket a fogyasztók szorosan összekapcsolják, és egyformán fontosnak tartják. Körültekintően választják meg, hogyan étkeznek, mivel töltik az idejüket és amellett, hogy foglalkoznak a betegségek megelőzésével, az általános jó közérzetet is fontosnak tartják. Világszerte a fogyasztók 79%-a úgy véli, mentális jól-létének támogatása pozitív hatással van általános egészségi állapotára is. A fogyasztók 48%-a tervezi is, hogy a következő évben foglalkozik mentális egészségével, ugyanakkor figyel az immunrendszerére, az emésztésére és a keringési rendszerének egészségére is.
Proaktív perszonalizáció
Ami az egyik ember jól-létét szolgálja, nem biztos, hogy ideális a másiknak. Míg korábban egy terméket szimplán egészségesnek neveztek, ma viszont az a megközelítés kerül előtérbe, hogy kinek megfelelő az adott élelmiszer. A fogyasztók 63%-a érdeklődik az egyéni táplálkozási szükségleteikhez igazított élelmiszerek és italok iránt. Nagy részük hajlandó többet költeni olyan funkcionális élelmiszerekre, amellyel saját egészségfejlesztési céljaikat támogathatják. Azok a gyártók lehetnek sikeresek ezen a téren, akiknek a termékeik személyre szabott megoldásokat nyújtanak, amelyek ideálisan illeszkednének az életstílusba, és figyelembe veszik az ízlésbeli és kulturális preferenciákat.
Megbízhatóság és nyomonkövethetőség
A fogyasztók tudni akarják, honnan származik az ételük, ki állította elő és pontosan milyen összetevőket tartalmaz. Arra is kíváncsiak, mennyire voltak emberségesek az előállítás körülményei. A bizalom némiképpen növekedett az elmúlt években: kutatások szerint a fogyasztók 42%-a az elmúlt két évben már jobban bízott a márkák azon állításaiban, amelyek a környezeti lábnyom csökkentésére vonatkoztak.
A fiatal fogyasztói generáció tagjait nem csak élelmiszer-biztonsági szempontok vezérlik, hanem az a vágy is, hogy közvetlenebb kapcsolatot alakítsanak ki a termelő közösségekkel. Ezért is támogatnak vásárlásaikkal olyan cégeket, amelyeket őszintének és hitelesnek tartanak. A cégek a bizalmat a nyomonkövetési technológiák használatával is erősíthetik – ilyenek a QR-kód és a blokklánc is.
Környezettudatosság
Az elmúlt két évben változtatott étrendjén a környezetbarátabb életmód érdekében – ezt a fogyasztók fele állítja magáról. Ennélfogva a cégektől is azt várják el, hogy a környezettudatos gyakorlataik minél magasabb szintet képviseljenek. A fogyasztók nagy hangsúlyt fektetnek saját élelmiszer-pazarlásuk csökkentésére, és előnyben fogják részesíteni azokat a márkákat, amelyek nem csak a pazarlás csökkentésében, hanem például a környezeti rehabilitációban is tevékenyek.
Társadalmi elkötelezettség
Tisztességes és etikus bánásmód a termelés minden területén: egyre erősebb a fogyasztók igénye arra, hogy a termék előállítása során ne zsákmányolják ki a gyártók az embereket és az állatokat. A fogyasztók csaknem 30%-a bojkottált már terméket vagy márkát emiatt, 40%-uk pedig olyan márkákat keres, amelyek garantálják az etikus előállítást. A modern fogyasztóknak fontosak az olyan szempontok, mint például a termelők megélhetésének biztosítása, az inkluzivitás és a sokszínűség.
Az étkezés élménye meghatározó
A megkérdezettek 74%-a szeret kipróbálni új ízeket a világ minden tájáról, 63%-uk pedig arról számolt be, hogy főzéskor szívesen kísérletezik. A fogyasztók új és érdekes ízeket keresnek, eddig nem ismert technológiákkal kísérleteznek, ezért szívesebben kerülnek kapcsolatba azokkal a márkákkal, akik ezt az élményt biztosítják. Közösségi élmény, közös alkotás, virtuális élmények – ezek lehetnek a hívószavak.
Forrás: AP Food Online / Store Insider