Az új generáció fogyasztói trendjei 2023-ban

Az élményalapú étkezés és perszonalizáció meghatározó esetükben. Az 1902-ben alapított amerikai élelmiszergyártó és -forgalmazó vállalat, az ADM harmadik alkalommal tette közzé az élelmiszeriparra vonatkozó 2023-as előrejelzései. Az AP FOOD Online cikke nyomán a storeinsider.hu összeállítása.  

Nagyobb fehérjeválaszték

A fogyasztók csaknem fele (52%-a az ADM felmérése szerint) flexitariánusnak tartja magát, azaz állati és növényi eredetű fehérjét is fogyaszt. Az 52 százalék kétharmada pedig törekszik arra, hogy a korábbinál is több növényi fehérjét fogyasszon, azaz várhatóan nő majd az igény a növényi alapú proteinek iránt. A modern technológiába beleszületett Alfa és Z generáció képviselői természetesnek veszik a legújabb tudományos eredmények beépülését az élelmiszer-előállításba. Így várhatóan virágzásnak indulnak majd olyan kezdeményezések, amelyek a sejtalapú mezőgazdasági termelés, a precíziós fermentáció, vagy éppen a rovarfehérjék felhasználásával állítanak elő termékeket.

Kiegyensúlyozott életvitel

A mentális, fizikai, sőt a spirituális egészség is egyre fontosabbá válik, miközben ezeket a fogyasztók szorosan összekapcsolják, és egyformán fontosnak tartják. Körültekintően választják meg, hogyan étkeznek, mivel töltik az idejüket és amellett, hogy foglalkoznak a betegségek megelőzésével, az általános jó közérzetet is fontosnak tartják. Világszerte a fogyasztók 79%-a úgy véli, mentális jól-létének támogatása pozitív hatással van általános egészségi állapotára is. A fogyasztók 48%-a tervezi is, hogy a következő évben foglalkozik mentális egészségével, ugyanakkor figyel az immunrendszerére, az emésztésére és a keringési rendszerének egészségére is.

Proaktív perszonalizáció

Ami az egyik ember jól-létét szolgálja, nem biztos, hogy ideális a másiknak. Míg korábban egy terméket szimplán egészségesnek neveztek, ma viszont az a megközelítés kerül előtérbe, hogy kinek megfelelő az adott élelmiszer. A fogyasztók 63%-a érdeklődik az egyéni táplálkozási szükségleteikhez igazított élelmiszerek és italok iránt. Nagy részük hajlandó többet költeni olyan funkcionális élelmiszerekre, amellyel saját egészségfejlesztési céljaikat támogathatják. Azok a gyártók lehetnek sikeresek ezen a téren, akiknek a termékeik személyre szabott megoldásokat nyújtanak, amelyek ideálisan illeszkednének az életstílusba, és figyelembe veszik az ízlésbeli és kulturális preferenciákat.

Megbízhatóság és nyomonkövethetőség

A fogyasztók tudni akarják, honnan származik az ételük, ki állította elő és pontosan milyen összetevőket tartalmaz. Arra is kíváncsiak, mennyire voltak emberségesek az előállítás körülményei. A bizalom némiképpen növekedett az elmúlt években: kutatások szerint a fogyasztók 42%-a az elmúlt két évben már jobban bízott a márkák azon állításaiban, amelyek a környezeti lábnyom csökkentésére vonatkoztak.

A fiatal fogyasztói generáció tagjait nem csak élelmiszer-biztonsági szempontok vezérlik, hanem az a vágy is, hogy közvetlenebb kapcsolatot alakítsanak ki a termelő közösségekkel. Ezért is támogatnak vásárlásaikkal olyan cégeket, amelyeket őszintének és hitelesnek tartanak. A cégek a bizalmat a nyomonkövetési technológiák használatával is erősíthetik – ilyenek a QR-kód és a blokklánc is.

Környezettudatosság 

Az elmúlt két évben változtatott étrendjén a környezetbarátabb életmód érdekében – ezt a fogyasztók fele állítja magáról. Ennélfogva a cégektől is azt várják el, hogy a környezettudatos gyakorlataik minél magasabb szintet képviseljenek. A fogyasztók nagy hangsúlyt fektetnek saját élelmiszer-pazarlásuk csökkentésére, és előnyben fogják részesíteni azokat a márkákat, amelyek nem csak a pazarlás csökkentésében, hanem például a környezeti rehabilitációban is tevékenyek.

Társadalmi elkötelezettség

Tisztességes és etikus bánásmód a termelés minden területén: egyre erősebb a fogyasztók igénye arra, hogy a termék előállítása során ne zsákmányolják ki a gyártók az embereket és az állatokat. A fogyasztók csaknem 30%-a bojkottált már terméket vagy márkát emiatt, 40%-uk pedig olyan márkákat keres, amelyek garantálják az etikus előállítást. A modern fogyasztóknak fontosak az olyan szempontok, mint például a termelők megélhetésének biztosítása, az inkluzivitás és a sokszínűség.

Az étkezés élménye meghatározó

A megkérdezettek 74%-a szeret kipróbálni új ízeket a világ minden tájáról, 63%-uk pedig arról számolt be, hogy főzéskor szívesen kísérletezik. A fogyasztók új és érdekes ízeket keresnek, eddig nem ismert technológiákkal kísérleteznek, ezért szívesebben kerülnek kapcsolatba azokkal a márkákkal, akik ezt az élményt biztosítják. Közösségi élmény, közös alkotás, virtuális élmények – ezek lehetnek a hívószavak.

 

 

Forrás: AP Food Online / Store Insider


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.