Az új generáció fogyasztói trendjei 2023-ban

Az élményalapú étkezés és perszonalizáció meghatározó esetükben. Az 1902-ben alapított amerikai élelmiszergyártó és -forgalmazó vállalat, az ADM harmadik alkalommal tette közzé az élelmiszeriparra vonatkozó 2023-as előrejelzései. Az AP FOOD Online cikke nyomán a storeinsider.hu összeállítása.  

Nagyobb fehérjeválaszték

A fogyasztók csaknem fele (52%-a az ADM felmérése szerint) flexitariánusnak tartja magát, azaz állati és növényi eredetű fehérjét is fogyaszt. Az 52 százalék kétharmada pedig törekszik arra, hogy a korábbinál is több növényi fehérjét fogyasszon, azaz várhatóan nő majd az igény a növényi alapú proteinek iránt. A modern technológiába beleszületett Alfa és Z generáció képviselői természetesnek veszik a legújabb tudományos eredmények beépülését az élelmiszer-előállításba. Így várhatóan virágzásnak indulnak majd olyan kezdeményezések, amelyek a sejtalapú mezőgazdasági termelés, a precíziós fermentáció, vagy éppen a rovarfehérjék felhasználásával állítanak elő termékeket.

Kiegyensúlyozott életvitel

A mentális, fizikai, sőt a spirituális egészség is egyre fontosabbá válik, miközben ezeket a fogyasztók szorosan összekapcsolják, és egyformán fontosnak tartják. Körültekintően választják meg, hogyan étkeznek, mivel töltik az idejüket és amellett, hogy foglalkoznak a betegségek megelőzésével, az általános jó közérzetet is fontosnak tartják. Világszerte a fogyasztók 79%-a úgy véli, mentális jól-létének támogatása pozitív hatással van általános egészségi állapotára is. A fogyasztók 48%-a tervezi is, hogy a következő évben foglalkozik mentális egészségével, ugyanakkor figyel az immunrendszerére, az emésztésére és a keringési rendszerének egészségére is.

Proaktív perszonalizáció

Ami az egyik ember jól-létét szolgálja, nem biztos, hogy ideális a másiknak. Míg korábban egy terméket szimplán egészségesnek neveztek, ma viszont az a megközelítés kerül előtérbe, hogy kinek megfelelő az adott élelmiszer. A fogyasztók 63%-a érdeklődik az egyéni táplálkozási szükségleteikhez igazított élelmiszerek és italok iránt. Nagy részük hajlandó többet költeni olyan funkcionális élelmiszerekre, amellyel saját egészségfejlesztési céljaikat támogathatják. Azok a gyártók lehetnek sikeresek ezen a téren, akiknek a termékeik személyre szabott megoldásokat nyújtanak, amelyek ideálisan illeszkednének az életstílusba, és figyelembe veszik az ízlésbeli és kulturális preferenciákat.

Megbízhatóság és nyomonkövethetőség

A fogyasztók tudni akarják, honnan származik az ételük, ki állította elő és pontosan milyen összetevőket tartalmaz. Arra is kíváncsiak, mennyire voltak emberségesek az előállítás körülményei. A bizalom némiképpen növekedett az elmúlt években: kutatások szerint a fogyasztók 42%-a az elmúlt két évben már jobban bízott a márkák azon állításaiban, amelyek a környezeti lábnyom csökkentésére vonatkoztak.

A fiatal fogyasztói generáció tagjait nem csak élelmiszer-biztonsági szempontok vezérlik, hanem az a vágy is, hogy közvetlenebb kapcsolatot alakítsanak ki a termelő közösségekkel. Ezért is támogatnak vásárlásaikkal olyan cégeket, amelyeket őszintének és hitelesnek tartanak. A cégek a bizalmat a nyomonkövetési technológiák használatával is erősíthetik – ilyenek a QR-kód és a blokklánc is.

Környezettudatosság 

Az elmúlt két évben változtatott étrendjén a környezetbarátabb életmód érdekében – ezt a fogyasztók fele állítja magáról. Ennélfogva a cégektől is azt várják el, hogy a környezettudatos gyakorlataik minél magasabb szintet képviseljenek. A fogyasztók nagy hangsúlyt fektetnek saját élelmiszer-pazarlásuk csökkentésére, és előnyben fogják részesíteni azokat a márkákat, amelyek nem csak a pazarlás csökkentésében, hanem például a környezeti rehabilitációban is tevékenyek.

Társadalmi elkötelezettség

Tisztességes és etikus bánásmód a termelés minden területén: egyre erősebb a fogyasztók igénye arra, hogy a termék előállítása során ne zsákmányolják ki a gyártók az embereket és az állatokat. A fogyasztók csaknem 30%-a bojkottált már terméket vagy márkát emiatt, 40%-uk pedig olyan márkákat keres, amelyek garantálják az etikus előállítást. A modern fogyasztóknak fontosak az olyan szempontok, mint például a termelők megélhetésének biztosítása, az inkluzivitás és a sokszínűség.

Az étkezés élménye meghatározó

A megkérdezettek 74%-a szeret kipróbálni új ízeket a világ minden tájáról, 63%-uk pedig arról számolt be, hogy főzéskor szívesen kísérletezik. A fogyasztók új és érdekes ízeket keresnek, eddig nem ismert technológiákkal kísérleteznek, ezért szívesebben kerülnek kapcsolatba azokkal a márkákkal, akik ezt az élményt biztosítják. Közösségi élmény, közös alkotás, virtuális élmények – ezek lehetnek a hívószavak.

 

 

Forrás: AP Food Online / Store Insider


Kik kapják idén a Gundel Károly-díjat?

Kik kapják idén a Gundel Károly-díjat? 

A Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) már várja a jelöléseket.
A hely, ahol a „slow food” kifejezést komolyan veszik

A hely, ahol a „slow food” kifejezést komolyan veszik 

2024-ben a Dining Guide Év Fenntartható Étterme a Natura Hill Zebegény.
Íme, Európa legszebb szőlőbirtoka

Íme, Európa legszebb szőlőbirtoka 

Egy tanulmány több mint húszezer Google véleményt vizsgált meg, hogy felmérje, mely borászatok találhatók a legfestőibb helyeken.
MVI-jelentés 2023-ról: csökkent a vendéglátóhelyek száma

MVI-jelentés 2023-ról: csökkent a vendéglátóhelyek száma 

A Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) minden évben közzéteszi statisztikai helyzetjelentését a vendéglátásról, így tettek 2023-mal kapcsolatban is.
A Top 10  legmenőbb koktélbár

A Top 10 legmenőbb koktélbár 

Mutatjuk az ország legmenőbb koktélbárjait!
Itt a brutális meleg, igazi logisztikai bravúr a gyorséttermekbe eljuttatni az alapanyagot

Itt a brutális meleg, igazi logisztikai bravúr a gyorséttermekbe eljuttatni az alapanyagot 

Extra hűtési megoldásokra van szükség, hogy az élelmiszerek a megfelelő hőmérsékleten érkezzenek meg a kiszolgáló egységekbe.
A foci EB-döntőjére készül Zamárdi söre

A foci EB-döntőjére készül Zamárdi söre 

Készül az első, balatoni településről elnevezett sör, amely Zamárdiban, a Balaton Beer Weekenden debütál.
Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Új korszakba lép a Csányi Pincészet

Új korszakba lép a Csányi Pincészet 

A pincészetnél most megtörtént átalakulás nem csupán az üzleti stratégia modernizálását foglalja magában, hanem egy új, naprakész márka kialakítását is.
Jelentős szintet lépett a METRO a szakmai gyakorlatok területén

Jelentős szintet lépett a METRO a szakmai gyakorlatok területén 

Az áruházlánc csatlakozott a duális képzőhelyekhez.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.