Az AI-alapú programok verhetetlenek a folyamatok automatizálásában és a hibák kiszűrésében, ami önmagában is időt szabadít fel a vendéglősök számára, így több energiát fektethetnek a vendégekkel való foglalkozásba és a kreatív folyamatokra, mint az étlaptervezés vagy a fogások megalkotása. Lássuk, milyen kollégákkal dolgozhat együtt egy modern vendéglátós – akár már holnaptól!
Digitális asszisztencia
Egy AI-alapú digitális asszisztens zokszó nélkül vállalja át a leghálátlanabb adiminisztratív feladatokat is a munkatársaktól. Költségszámításokat végez, bevételt prognosztizál, műszakbeosztásokat készít.
A Delicious Data platform például nagy mennyiségű adatra támaszkodva fogyasztási előrejelzéseket készít, amelyek az értékesítés megtervezését segítik. Az AI arra is képes, hogy a rendelkezésre álló alapanyagok alapján új recepteket javasoljon – ezeket továbbgondolva ízletes és kreatív fogásokat kínálhat az étterem. Léteznek AI-alapú programok a munkaerő-tervezés folyamatainak támogatására (több hazai fejlesztés is elérhető erre a feladatra), így kiküszöbölhető a létszámhiány: ezek a szoftverek váltásokat és műszakbeosztásokat készítenek üzleti és személyi adatokra támaszkodva. Személyzet nélkül persze nehéz a műszakbeosztás készítése, ezért az AI a toborzásban is segít: a ChatGPT például képes vonzó álláshirdetéseket készíteni.
A METRO népszerű vendéglátóipari szoftvercsomagja, a DISH by METRO szintén nagyban épít a mesterséges intelligenciára: több százezer adathalmazt elemezve képes a keresőrobotok számára vonzó honlapokat készíteni és azok tartalmi részeit tökéletesre optimalizálni, ezzel nagyban segítve az asztalfoglalások és ételrendelések számának növelését.
Digitális ügyfélkapcsolat
Bár a vendégekkel való személyes kommunikáció fontos része, sőt sajátossága a vendéglátós munkának, azért ezen a területen is létezik automatizálható munka. Bosszúságot szül például az ügyfélben, ha a telefonos vagy internetes megkeresésére nincs azonnali reakció – egy chatbot vagy voice bot alkalmazásával azonban gördülékeny lesz az ezeken a csatornákon leadott rendelések és foglalások felvétele, és még az újdonságokat is ki tudja ajánlani (a magyar piacon is számos megoldás elérhető erre). Ki hinné, de a mesterséges intelligencia alapú beszédtechnológiák már a telefonos ügyfélkapcsolatban is sikeresen helytállnak! Egy intelligens voice bot például képes fogadni az ügyfelek telefonon vagy WhatsApp-on érkező rendeléseit, foglalásait vagy egyéb kéréseit, és elküldeni egyenesen a pénztárgép rendszerébe. Az egyébként is elfoglalt személyzetnek így nem kell telefonügyeletet tartania.
Digitális marketing
Minden vendéglátóhelynek szüksége van megkapó grafikákra és illusztrációkra akár dekorációs célokra, akár az online kommunikációban. Az AI-alapú képgenerátorok – mint a Midjourney – másodpercek alatt tudnak képet előállítani megadott téma és részleteket mentén; igaz, a program elsőre nem feltétlenül találja el a „megrendelő” ízlését, de érdemes kísérletezgetni vele. A ChatGPT pedig képes közösségi média kampányok tervezésére, így megfelelő információcsomag birtokában a posztok szöveges és vizuális tartalmára, valamint időzítésére egyaránt hasznos tippeket ad.
A mesterséges intelligenciával való érdemi együttműködés alapja azonban mindenekelőtt a megfelelő digitális háttér megteremtése. Ebben segít a DISH by METRO éttermi szoftvercsomag, mely egyes folyamatok – mint a rendelés vagy az asztalfoglalás – automatizálására is könnyen alkalmazható megoldást kínál.