Fogd munkára a mesterséges intelligenciát!

A mesterséges intelligencia futurisztikus vízióból átlépett a valóságba, és egyre inkább mindennapjaink részévé válik. Jelenléte a munka világát is átformálja – akadnak, akik tartanak tőle, de vannak, akik a munkaerőhiány enyhítését remélik a folyamatoktól. A vendéglátás számára mindenesetre remek fejlesztési lehetőségeket rejt az AI használata.

Az AI-alapú programok verhetetlenek a folyamatok automatizálásában és a hibák kiszűrésében, ami önmagában is időt szabadít fel a vendéglősök számára, így több energiát fektethetnek a vendégekkel való foglalkozásba és a kreatív folyamatokra, mint az étlaptervezés vagy a fogások megalkotása. Lássuk, milyen kollégákkal dolgozhat együtt egy modern vendéglátós – akár már holnaptól!

Forrás: Depositphotos
Forrás: Depositphotos

Digitális asszisztencia

Egy AI-alapú digitális asszisztens zokszó nélkül vállalja át a leghálátlanabb adiminisztratív feladatokat is a munkatársaktól. Költségszámításokat végez, bevételt prognosztizál, műszakbeosztásokat készít.

Delicious Data platform például nagy mennyiségű adatra támaszkodva fogyasztási előrejelzéseket készít, amelyek az értékesítés megtervezését segítik.  Az AI arra is képes, hogy a rendelkezésre álló alapanyagok alapján új recepteket javasoljon – ezeket továbbgondolva ízletes és kreatív fogásokat kínálhat az étterem. Léteznek AI-alapú programok a munkaerő-tervezés folyamatainak támogatására (több hazai fejlesztés is elérhető erre a feladatra), így kiküszöbölhető a létszámhiány: ezek a szoftverek váltásokat és műszakbeosztásokat készítenek üzleti és személyi adatokra támaszkodva. Személyzet nélkül persze nehéz a műszakbeosztás készítése, ezért az AI a toborzásban is segít: a ChatGPT például képes vonzó álláshirdetéseket készíteni.

A METRO népszerű vendéglátóipari szoftvercsomagja, a DISH by METRO szintén nagyban épít a mesterséges intelligenciára: több százezer adathalmazt elemezve képes a keresőrobotok számára vonzó honlapokat készíteni és azok tartalmi részeit tökéletesre optimalizálni, ezzel nagyban segítve az asztalfoglalások és ételrendelések számának növelését.

Digitális ügyfélkapcsolat

Bár a vendégekkel való személyes kommunikáció fontos része, sőt sajátossága a vendéglátós munkának, azért ezen a területen is létezik automatizálható munka. Bosszúságot szül például az ügyfélben, ha a telefonos vagy internetes megkeresésére nincs azonnali reakció – egy chatbot vagy voice bot alkalmazásával azonban gördülékeny lesz az ezeken a csatornákon leadott rendelések és foglalások felvétele, és még az újdonságokat is ki tudja ajánlani (a magyar piacon is számos megoldás elérhető erre). Ki hinné, de a mesterséges intelligencia alapú beszédtechnológiák már a telefonos ügyfélkapcsolatban is sikeresen helytállnak! Egy intelligens voice bot például képes fogadni az ügyfelek telefonon vagy WhatsApp-on érkező rendeléseit, foglalásait vagy egyéb kéréseit, és elküldeni egyenesen a pénztárgép rendszerébe. Az egyébként is elfoglalt személyzetnek így nem kell telefonügyeletet tartania.

Digitális marketing

Minden vendéglátóhelynek szüksége van megkapó grafikákra és illusztrációkra akár dekorációs célokra, akár az online kommunikációban. Az AI-alapú képgenerátorok – mint a Midjourney – másodpercek alatt tudnak képet előállítani megadott téma és részleteket mentén; igaz, a program elsőre nem feltétlenül találja el a „megrendelő” ízlését, de érdemes kísérletezgetni vele. A ChatGPT pedig képes közösségi média kampányok tervezésére, így megfelelő információcsomag birtokában a posztok szöveges és vizuális tartalmára, valamint időzítésére egyaránt hasznos tippeket ad.

A mesterséges intelligenciával való érdemi együttműködés alapja azonban mindenekelőtt a megfelelő digitális háttér megteremtése. Ebben segít a DISH by METRO éttermi szoftvercsomag, mely egyes folyamatok – mint a rendelés vagy az asztalfoglalás – automatizálására is könnyen alkalmazható megoldást kínál.

Forrás: MPulse.de


Falstaff: egri bor Közép-Európa legjobbjai között

Falstaff: egri bor Közép-Európa legjobbjai között 

Most került be először, és rögtön 96 ponttal értékelte a St. Andrea Szőlőbirtok egyik csúcsborát az osztrák Falstaff magazin.
Szezonrajt helyett záróra – búcsú egy ikonikus balatoni étteremtől

Szezonrajt helyett záróra – búcsú egy ikonikus balatoni étteremtől 

Évtizedes hagyományokkal rendelkezik a Kisfaludy-ház a balatoni vendéglátás területén, most mégis bezárt.
Nyitva a jelölési lehetőség az idei Gundel Károly-díjra

Nyitva a jelölési lehetőség az idei Gundel Károly-díjra 

A rangos elismerést a vendéglátó szakma legjobbjai kaphatják, évente legfeljebb hárman.
Élelmiszer-outlet nyílt Budapesten

Élelmiszer-outlet nyílt Budapesten 

A budapesti Récsei Centerben lévő felújított élelmiszerbolt több mint 100 négyzetméteren kínál termékeket.
Újabb Michelin-csillagos éttermek Horvátországban

Újabb Michelin-csillagos éttermek Horvátországban 

A Rovinjban található Agli Amici megtartotta két Michelin-csillagát, az egycsillagos éttermek száma pedig tízről tizenkettőre emelkedett Horvátországban.
Villány térségében is megjelent a veszélyes szőlőbetegség

Villány térségében is megjelent a veszélyes szőlőbetegség 

A villányi borvidék szőlőfajtáinak nagy része fogékony a kórokozóra, a terjedés csak hatékony megelőző intézkedésekkel akadályozható meg.
Szürkebarát Párbaj Badacsonytördemicen

Szürkebarát Párbaj Badacsonytördemicen  

Egy igazán egyedülálló, országos jelentőségű boros eseményre készül a Badacsonyi borvidék.
Tiszta ízek, japán precizitás – a sashimi kultúrája Magyarországon

Tiszta ízek, japán precizitás – a sashimi kultúrája Magyarországon  

Magyarországon is egyre többen keresik a könnyed, mégis gazdag ízélményeket nyáron – és ebben a sashimi kultúrája kulcsszerepet játszik.
Jó hír a hazai szőlőtermesztéssel kapcsolatban

Jó hír a hazai szőlőtermesztéssel kapcsolatban 

Megállhat a magyar szőlőtermesztés visszaesése, de a klímaváltozás jelentős károkat okozhat az ültetvényekben.
Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.