Fogd munkára a mesterséges intelligenciát!

A mesterséges intelligencia futurisztikus vízióból átlépett a valóságba, és egyre inkább mindennapjaink részévé válik. Jelenléte a munka világát is átformálja – akadnak, akik tartanak tőle, de vannak, akik a munkaerőhiány enyhítését remélik a folyamatoktól. A vendéglátás számára mindenesetre remek fejlesztési lehetőségeket rejt az AI használata.

Az AI-alapú programok verhetetlenek a folyamatok automatizálásában és a hibák kiszűrésében, ami önmagában is időt szabadít fel a vendéglősök számára, így több energiát fektethetnek a vendégekkel való foglalkozásba és a kreatív folyamatokra, mint az étlaptervezés vagy a fogások megalkotása. Lássuk, milyen kollégákkal dolgozhat együtt egy modern vendéglátós – akár már holnaptól!

Forrás: Depositphotos
Forrás: Depositphotos

Digitális asszisztencia

Egy AI-alapú digitális asszisztens zokszó nélkül vállalja át a leghálátlanabb adiminisztratív feladatokat is a munkatársaktól. Költségszámításokat végez, bevételt prognosztizál, műszakbeosztásokat készít.

Delicious Data platform például nagy mennyiségű adatra támaszkodva fogyasztási előrejelzéseket készít, amelyek az értékesítés megtervezését segítik.  Az AI arra is képes, hogy a rendelkezésre álló alapanyagok alapján új recepteket javasoljon – ezeket továbbgondolva ízletes és kreatív fogásokat kínálhat az étterem. Léteznek AI-alapú programok a munkaerő-tervezés folyamatainak támogatására (több hazai fejlesztés is elérhető erre a feladatra), így kiküszöbölhető a létszámhiány: ezek a szoftverek váltásokat és műszakbeosztásokat készítenek üzleti és személyi adatokra támaszkodva. Személyzet nélkül persze nehéz a műszakbeosztás készítése, ezért az AI a toborzásban is segít: a ChatGPT például képes vonzó álláshirdetéseket készíteni.

A METRO népszerű vendéglátóipari szoftvercsomagja, a DISH by METRO szintén nagyban épít a mesterséges intelligenciára: több százezer adathalmazt elemezve képes a keresőrobotok számára vonzó honlapokat készíteni és azok tartalmi részeit tökéletesre optimalizálni, ezzel nagyban segítve az asztalfoglalások és ételrendelések számának növelését.

Digitális ügyfélkapcsolat

Bár a vendégekkel való személyes kommunikáció fontos része, sőt sajátossága a vendéglátós munkának, azért ezen a területen is létezik automatizálható munka. Bosszúságot szül például az ügyfélben, ha a telefonos vagy internetes megkeresésére nincs azonnali reakció – egy chatbot vagy voice bot alkalmazásával azonban gördülékeny lesz az ezeken a csatornákon leadott rendelések és foglalások felvétele, és még az újdonságokat is ki tudja ajánlani (a magyar piacon is számos megoldás elérhető erre). Ki hinné, de a mesterséges intelligencia alapú beszédtechnológiák már a telefonos ügyfélkapcsolatban is sikeresen helytállnak! Egy intelligens voice bot például képes fogadni az ügyfelek telefonon vagy WhatsApp-on érkező rendeléseit, foglalásait vagy egyéb kéréseit, és elküldeni egyenesen a pénztárgép rendszerébe. Az egyébként is elfoglalt személyzetnek így nem kell telefonügyeletet tartania.

Digitális marketing

Minden vendéglátóhelynek szüksége van megkapó grafikákra és illusztrációkra akár dekorációs célokra, akár az online kommunikációban. Az AI-alapú képgenerátorok – mint a Midjourney – másodpercek alatt tudnak képet előállítani megadott téma és részleteket mentén; igaz, a program elsőre nem feltétlenül találja el a „megrendelő” ízlését, de érdemes kísérletezgetni vele. A ChatGPT pedig képes közösségi média kampányok tervezésére, így megfelelő információcsomag birtokában a posztok szöveges és vizuális tartalmára, valamint időzítésére egyaránt hasznos tippeket ad.

A mesterséges intelligenciával való érdemi együttműködés alapja azonban mindenekelőtt a megfelelő digitális háttér megteremtése. Ebben segít a DISH by METRO éttermi szoftvercsomag, mely egyes folyamatok – mint a rendelés vagy az asztalfoglalás – automatizálására is könnyen alkalmazható megoldást kínál.

Forrás: MPulse.de


Magyar pezsgő a világ legjobbjai között

Magyar pezsgő a világ legjobbjai között 

A Kreinbacher Birtok Prestige Brut tétele aranyérmet vihetett haza a 2025-ös Decanter World Wine Awards-ról.
Ízek Kertje Nagyrédén

Ízek Kertje Nagyrédén 

Nagyréde nem csupán a mátrai borvidék egyik fontos központja, hanem egyre inkább kulturális és gasztronómiai élmények színtere is.
Samut, a kiselefántot örökbe fogadta a Gundel

Samut, a kiselefántot örökbe fogadta a Gundel 

Napi cukiság kimaxolva: a Gundel „család” tagja lett Samu, a kiselefánt.
Balatonfüredi siker a világ legnagyobb borversenyén

Balatonfüredi siker a világ legnagyobb borversenyén 

A Zelna Borászat Peregrina vörösbora aranyérmet nyert a Decanter World Wine Awards-on.
Jön a stuttgarti nemzetközi sütőipari szakkiállítás

Jön a stuttgarti nemzetközi sütőipari szakkiállítás 

Megkezdődtek a 2026-os Südback előkészületei.
Exkluzív vacsora Budapesten: maga Wolfgang Puck főz az este vendégeinek

Exkluzív vacsora Budapesten: maga Wolfgang Puck főz az este vendégeinek 

Négy évtized különleges fogásai a Matild Palotában – egy estén felszolgálva.
Tokaji Eszencia a világ legnagyobb borversenyének élmezőnyében

Tokaji Eszencia a világ legnagyobb borversenyének élmezőnyében 

Idén 22. alkalommal rendezték meg a világ legnagyobb, egyben legjelentősebb hatású borversenyét.
Tokaji koktélok győzelme a Magyarország Itala versenyen

Tokaji koktélok győzelme a Magyarország Itala versenyen 

A tokaji Minaro Hotel bármenedzsere két koktéllal aratott győzelmet a Magyarország Itala 2025 versenyen.
Rizsföldek Magyarországon – helyszíni beszámoló Szarvasról

Rizsföldek Magyarországon – helyszíni beszámoló Szarvasról 

Rizs a magyar alföldről, a Körösök völgyéből.
Kinek, mennyit, mikor? – hazai borravaló körkép

Kinek, mennyit, mikor? – hazai borravaló körkép  

Egy friss felmérésből kiderült, ahol van lehetőség digitális borravalóadásra, ott a vendégek szívesebben honorálják a színvonalas kiszolgálást.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.